Minder zonnepanelen, meer belasting. Heeft een EV kopen nog zin? 

Wie de afgelopen maanden het nieuws volgt heeft weinig reden voor optimisme. Nieuwe zonnepanelen blijven ongebruikt in het magazijn, installateurs vallen om en ook de elektrische auto moet het ontgelden. De motorrijtuigenbelasting wordt sneller dan verwacht opgevoerd. Reden om weer een auto met verbrandingsmotor te kiezen? Geenszins! Ook als je nu voor een EV kiest kun je flink besparen. 

Toegegeven, de besparing is minder groot dan een aantal jaar geleden. Zonnepanelen verdiende je binnen een paar jaar terug, zakelijke EV-rijders betaalden geen tot nauwelijks bijtelling en particuliere EV-rijders werden vrijgesteld van BPM en motorrijtuigenbelasting. Inmiddels zijn of worden deze afzonderlijke maatregelen teruggeschroefd, maar dat betekent niet dat je nu per saldo hoeft te verliezen. Sterker nog, door slimme combinaties te maken haal je het maximale uit je investeringen. 

Terugleverkosten als kans 

Het onderwerp netcongestie kan je bijna niet zijn ontgaan. Simpel gezegd wordt het te druk op ons energienet, waardoor het overbelast dreigt te raken. De overheid zou daarin kunnen sturen door de salderingsregeling te schrappen, maar deze blijft voorlopig bestaan. Huishoudens mogen dus nog steeds hun zelf opgewekte energie wegstrepen tegen op andere momenten afgenomen energie.  

Dat is op zich gunstig, maar energieleveranciers zoeken hierdoor naar andere manieren om de teruglevering te beperken. Steeds vaker leidt dat tot terugleverkosten, een boete voor het leveren van energie aan het net. Het loont hierdoor om de opgewekte energie zelf te gebruiken. Vaak gaat dit om aanzienlijke hoeveelheden, en een elektrische auto is bij uitstek geschikt om zoveel energie in op te slaan. 

Elektrische auto’s voordeliger 

Maar elektrische auto’s zijn over het algemeen niet voordelig, dat klopt. Dat lijkt binnenkort te veranderen, want we staan aan de vooravond van een flinke prijsdaling. Weet je nog hoe Tesla eind 2019 tienduizenden Model 3’s afleverde in de Amsterdamse haven? Veel van deze auto’s komen binnenkort vrij uit hun vijfjarige leasecontracten. Het zal zorgen voor een grote hoeveelheid zeer actuele EV’s op de markt, waardoor de prijzen van het gehele elektrische aanbod zullen dalen. Daar kun je als koper je voordeel mee doen.

Besparen op onderhoudskosten 

Naast de binnenkort flink lagere aanschafprijs profiteer je als EV-rijder ook van gemiddeld lagere onderhoudskosten. We schreven het al eerder: een elektrische auto is zeker niet onderhoudsvrij, toch ben je meestal minder geld kwijt dan bij een traditionele auto. Minder draaiende delen zorgen voor minder slijtage, oliebeurten behoren (nagenoeg) tot het verleden en regeneratief remmen zorgt ervoor dat remschijven en -blokken langer meegaan. Daarbij kun je ook voor passend en betaalbaar onderhoud aan jouw elektrische auto op steeds meer plaatsen terecht. Je herkent jouw lokale EV-specialist aan het NexDrive-logo.  

Zijn we dus met z’n allen minder duurzaam bezig dan een paar jaar geleden? Dat lijkt een overtrokken conclusie. Zoals het nu lijkt gaan we juist volop profiteren van investeringen die de afgelopen jaren zijn gedaan. Zonnepanelen worden meer en meer ingezet waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk het voeden van onze eigen energiebehoefte, en elektrisch rijden wordt eindelijk bereikbaar voor een veel grotere groep particulieren. Het heeft dus meer dan ooit zin om de aanschaf van een gebruikte elektrische auto te overwegen. 

818 545 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.