MG komt eindelijk met een nieuwe compacte elektrische SUV. De MG ES5 is niet alleen bestemd voor de Chinese markt maar ook voor de export. De auto heeft 125 kW op de achteras en een maximaal bereik van 525 kilometer. In China is de ES5 nu al te koop vanaf 12.970 euro.
Hoe gaat het met MG?
MG is door een diep dal gegaan in China maar lijkt langzaam op te krabbelen. In de jaren 2020-2022 verkocht MG regelmatig meer dan 30.000 auto’s per maand. Maar sinds begin 2023 zijn de verkopen snel gedaald, onder meer door de toenemende concurrentie en de prijzenoorlog. Het dieptepunt werd bereikt in mei dit jaar toen MG 5231 auto’s verkocht. Inmiddels is MG weer opgeklommen tot 7222 auto’s in september. Daarmee stond het op de 46ste plaats op de ranglijst, net onder Neta en net boven Cadillac. MG verkoopt in China zeven modellen met een mix van ICE, PHEV en EV aandrijflijnen. De best verkopende MG is de MG5 sedan, gevolgd door de MG7 sportsedan en de MG4 EV. In Nederland gaat het redelijk met MG, hoewel de aantallen nog altijd laag blijven. In oktober verkocht MG 159 auto’s in ons land, waaronder één Cyberster. De best verkopende MG was de MG3, gevolgd door de MG4 en de ZS.
De MG ES5
De MG ES5 is een nieuwe compacte elektrische SUV. De auto heeft een vriendelijk ontwerp met sportieve stijlelementen, zo is het lage neusgedeelte geïnspireerd door de MG Cyberster. De ES5 heeft traditionele deurgrepen, verchroomde dak rails en een spoiler boven de achterruit.
Het interieur is ruim opgezet en heeft een luxe uitstraling, met lichte materialen en een groot panoramadak met een oppervlakte van precies 1.19 vierkante meter. De ES5 heeft een relatief groot stuur, eivormig en met een platte onderkant. De MG ES5 is uitgerust met een 10.25 inch digitaal instrumentarium en een 15.6 inch touchscreen. Het Zebra Smart Vehicle besturingssysteem voor de infotainment is ontwikkeld door SAIC. Op de middentunnel zit een draadloze smartphone oplader en een rijtje knoppen voor de airconditioning en het volume van de stereo. Steeds meer Chinese merken brengen knoppen terug in het interieur. De selectiehendel zit aan de stuurkolom.
Het formaat van de MG ES5 is 4476/1849/1621, 2730. De bagageruimte is 462 kilo of 1423 kilo met de achterbank neergeklapt.
Technische gegevens van de MG ES5
De MG ES5 staat op SAIC’s nieuwe Nebula EV platform met een 400V architectuur. De ES5 is een achterwiel aangedreven auto met één elektromotor. Het vermogen van de ES5 is 125 kW en 250 Nm. De topsnelheid is begrensd op 170 kilometer per uur. Kopers kunnen kiezen tussen twee LFP accu’s:
- 49.1 kWh, met een verbruik van 13.3 kWh/100 kilometer en een bereik van 425 kilometer.
- 62.2 kWh, met een verbruik van 14.1 kWh/100 kilometer en een bereik van 525 kilometer.
Het leeggewicht van de 49.1 kWh versie is 2050 kilo en de 62.2 kWh versie weegt 2120 kilo leeg. De sprint van 0-100 duurt daardoor 7.7 en 7.9 seconden respectievelijk.
De accu’s komen van SAIC-CATL, een joint venture tussen accumaker CATL en SAIC. Deze joint venture levert accu’s voor SAIC’s eigen merken en voor de NEV’s van de SAIC-GM en SAIC-VW joint ventures.
ADAS
Het ADAS heet MG Pilot 2.0, het systeem is uitgerust met negen sensoren. De ADAS rekenkracht komt van een Horizon Journey 3 chip. De J3 is gemaakt door Horizon Robotics. Dit Chinese technologiebedrijf levert chips en software aan onder meer BAIC, BYD, Chery, GAC, Li Auto, NIO, en de Volkswagen Group China.
Prijzen van de MG ES5
MG levert de ES5 in vijf modelvarianten, vijf exterieurkleuren, en twee interieurkleurcombinaties. De instapper kost 103.900 RMB en het topmodel kost 133.900 RMB, dat is 13.500 tot 17.400 euro. MG biedt overigens nog een tijdelijke extra lanceringskorting aan voor snelle beslissers, waarmee de goedkoopste ES5 tijdelijk 99.900 RMB kost, en dat is slechts 12.970 euro!
Duurdere modellen naar Europa
Tijdens de lancering van de MG ES5 in China maakte MG ook meer bekend over de strategie in Europa. MG gaat de komende jaren meer PHEV modellen aanbieden, om niet alleen afhankelijk te zijn van de EV markt. Bovendien gelden de importtarieven alleen voor volledig elektrische auto’s en niet voor plug-in hybrides. Verder gaat MG duurdere modellen verkopen in Europa, volgens MG moet dit helpen om de identiteit van het merk in Europa te versterken. Dat zullen dan nieuwe modellen moeten zijn, want MG verkoopt op dit moment ook in China geen duurdere auto’s. De MG ES5 komt volgend jaar al naar Europa toe.