Mercedes-Benz introduceert nieuw duurzaamheidsbeleid

Duurzaamheid is tegenwoordig van groot belang. Niet enkel voor de particulier, die afval moet scheiden, zuiniger leven en de overstap maakt naar elektrisch rijden. Voor bedrijven is duurzaamheid tegenwoordig ook een belangrijke pijler binnen de bedrijfsvoering. Zo ook voor Mercedes-Benz dat een nieuw duurzaamheidsbeleid introduceert. Dit nieuwe beleid baseert het Duitse bedrijf op 6 pijlers: Decarbonisatie, Gebruik van hulpbronnen & circulaire economie, medewerkers, mensenrechten, digitaal vertrouwen en verkeersveiligheid.

Decarbonisatie

Een moeilijk woord, wat er eigenlijk op neer komt dat Mercedes werkt aan het doel om klimaatneutraal te werken. Oftewel, geen uitstoot meer van schadelijke stoffen. Mercedes zelf mikt hierbij op 2039. In dat jaar moet het hele modellengamma volledig CO-neutraal zijn. Uiteraard speelt de elektrificatie van het voertuigenpark hierbij een grote rol. Daarnaast wil Mercedes in toekomst (nog meer) gebruik gaan maken van gerecyclede materialen. Dit is echter nog niet alles. Er komt namelijk ook uitstoot vrij bij de productie van auto’s. Hiervoor wil Mercedes meer en meer gebruik gaan maken van hernieuwbare energie.

Gebruik van hulpbronnen & circulaire economie

 Hiermee zijn we direct aangekomen bij de volgende pijler van Mercedes-Benz. De groei in productie moet juist een krimp in het aantal grondstoffen en afval teweegbrengen. Als voorbeeld noemt Mercedes onder andere de opening van een nieuwe fabriek die het mogelijk maakt om accu’s voor maar liefst 96 procent te recyclen. In de praktijk hoeven kostbare grondstoffen als nikkel en kobalt daardoor veel minder opgegraven te worden, wat naast de uitstoot ook de afvalproductie een stuk terugdringt.

Medewerkers

Dit heeft minder te maken met diversiteit dan misschien op het eerste gezicht lijkt. Dit punt draait volgens Mercedes met name om goed werkgeverschap. Mercedes verwacht dat door de automatisering functies en functieprofielen volledig veranderen of zelfs komen te vervallen. In plaats van op zoek te gaan naar nieuw personeel, wil Mercedes vooral investeren in opleiding en educatie. Hiervoor maakt het bedrijf tot 2030 maar liefst 2 miljard euro vrij.

Mensenrechten

Wie denkt aan mijnen, kobalt en nikkel, ziet al snel plaatsjes voor zich van kinderarbeid en milieuvervuiling. Mercedes wil juist dit stuk aanpassen. Enerzijds door die grondstoffen juist te recyclen, maar anderzijds door oog te hebben voor de omgeving waar mijnen of productie nog wel nodig is. Op deze manier wil Mercedes bijdragen aan de lokale economie, maar let het daarbij naar eigen zeggen ook op het milieu.

Digitaal vertrouwen

In een wereld die steeds digitaler wordt, liggen ook datalekkages en hacks steeds meer op de loer. Mercedes is zich bewust van dit gevaar. Dit komt ook doordat zij steeds meer gebruik maken van technologie waarbij data verzonden wordt. Denk bijvoorbeeld aan verschillende apps en over-the-air-updates. Maar bijvoorbeeld ook de ontwikkeling van AI. Mercedes geeft aan dat zij één van de eerste zijn die digitaal vertrouwen als speerpunt in verantwoord ondernemerschap meenemen. Hoe ze dit precies doen, blijft echter wel wat onduidelijk.

Verkeersveiligheid

Met AI is ook de stap naar verkeersveiligheid eenvoudig te maken. Door middel van AI worden ADAS systemen steeds slimmer en dus breder inzetbaar. Mercedes committeert zich hierbij aan Vision Zero van de EU. Die in 2030 het aantal verkeersdoden wil halveren en tegen 2050 zelfs volledig elimineren. Op basis hiervan gaat Mercedes steeds verder met de ontwikkeling van automatische systemen.

Tekst: Arjan Hordijk

1200 675 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.