De Indiase automaker Tata is zijn EV aanbod aan het uitbreiden want de markt voor elektrische auto’s groeit razendsnel in het Zuid-Aziatische land. Op de Auto Expo 2025 in New Delhi onthulde Tata een nieuwe SUV en een nieuw EV merk, compleet met een concept car.
Wat is Tata?
Tata is een automerk uit India, het maakt passagiersauto’s, vrachtwagens, bussen en vans. Het is onderdeel van Tata Motors, dat ook eigenaar is van Jaguar Land Rover (JLR). De meeste passagiersauto’s zijn benzinemodellen maar de laatste jaren is Tata ook actief op de EV markt onder de Tata.ev naam.
Tata.ev verkoopt vijf EV’s: de Tiago.ev hatchback, de Tigor.ev sedan, de Curvv.ev SUV-coupé, de Punch.ev crossover en de Nexon.ev SUV. De elektrische Tata’s zijn gebaseerd op aangepaste ICE platforms. De .ev modellen hebben allen een ICE broer, aangedreven door benzine- of zelfs dieselmotoren. Om de EV verkopen te ondersteunen heeft Tata.ev een eigen laadnetwerk opgezet met 14.000 laadstations.
De EV markt en Tata
In 2024 groeide de EV markt in India met 20% naar 99.000 auto’s. Het EV marktaandeel is 2.4% van de totale automarkt. Tata.ev is veruit het grootste EV merk in India, met 61.496 verkochte auto’s in 2024. Dat was een stijging ten opzichte van 2023 toen de teller op 60.100 auto’s bleef staan. Maar het marktaandeel ging omlaag, van 73% in 2023 tot 62% in 2024. De EV markt groeit dus harder dan Tata.ev en bovendien neemt de concurrentie toe, met EV’s van onder meer Mahindra, Hyundai en het Chinese MG. Daarom komt Tata.ev met nieuwe modellen en een nieuw merk.
De Tata Harrier.ev
De Tata Harrier.ev is de grootste elektrische auto van Tata tot nu toe. De Harrier.ev is gebaseerd op de diesel-aangedreven Harrier SUV. De Harrier.ev heeft een andere grille maar verder zijn er geen grote uiterlijke verschillen. De aandrijflijn bestaat uit twee elektromotoren met een gecombineerd koppel van 500 Nm. Het bereik is 500 kilometer. Het vermogen, het type batterij, en de prestaties zijn nog niet bekend. De Harrier.ev komt in maart op de markt in India met een prijs van ongeveer Rs.30 Lakh (33.000 euro).
Tata onthulde ook de Harrier.ev Stealth, een sportieve versie met grijze lak en een grijze grille.
Het nieuwe Avinya merk en de Avinya X concept
Avinya is een nieuw luxe EV merk. De naam betekent ‘Innovatie’ in het Sanskriet. Het is het eerste Indiase luxe merk ooit. Tata liet al in 2022 een concept car met de Avinya naam zien, maar toen was het nog de bedoeling dat dit een model onder het Tata merk zou worden. Tata heeft pas later besloten om van Avinya een apart merk te maken.
De auto’s van Avinya komen op het JLR Electrified Modular Architecture (EMA) platform te staan. Dit platform is geschikt voor EV- en PHEV toepassingen. JLR gaat dit platform gebruiken voor de nieuwe Velar, Evoque en Discovery Sport.
Avinya gaat vijf auto’s bouwen, met de codenamen P1, P2, P3, P4, en P5. De P1 is de productieversie van de Avinya X concept, de P2 is een 4.4-meter lange SUV en de P3 is een 4.9-meter lange SUV. De P4 wordt vergelijkbaar met de Range Rover Velar en de P5 met de Range Rover. Tata bouwt voor de productie van de Avinya modellen een nieuwe fabriek in Ranipet, hier zullen ook de EMA-modellen van Land Rover van de band rollen.
De Avinya X
De Avinya X is een sportief gelijnde SUV-coupé. Het design heeft wel iets weg van een verhoogde Cadillac Lyriq. De X heeft een T-vormige lichtbalk boven de bumper, en dat is de T voor Tata. De auto heeft verder een scherp aflopende daklijn, een haaienvin D-stijl, verborgen deurhendels, reusachtige 22-inch wielen, en verrassend kleine spiegels.
Ook in het dashboard is subtiel een T-vorm verwerkt. Het touchscreen is relatief klein en voor de chauffeur is er nog een brievenbus digitaal instrumentarium. Het ovale stuur daarentegen is fors uitgevallen, met veel aanraakgevoelige knoppen op de spaken. De rij-selectiehendel zit op de stuurkolom. De productieversie van de Avinya X komt in 2026 op de Indiase markt voor ongeveer 40.000 euro.
Conclusie
De plannen van Tata zijn veelbelovend maar er is nog veel onbekend over de techniek en specificaties. De Harrier.ev is gebaseerd op een ICE-platform en dat is nooit geweldig voor de elektrische prestaties. Het Avinya merk is een interessant idee. De auto’s staan op een echt EV/PHEV platform en dat moet ook wel gezien het segment waarin Avinya wordt gepositioneerd. Tata heeft voorlopig geen plannen voor export van het Avinya merk naar Europa, maar de in India gebouwde elektrische Land Rovers komen vermoedelijk wel op de Europese markt terecht.