Net als veel Japanse merken heeft Mazda het moeilijk in China. Merken als Acura, Mitsubishi en Suzuki zijn al vertrokken uit de grootste automarkt ter wereld. Maar Mazda gaat het nog een keer proberen met een investering van 1.23 miljard euro en met de lancering van een reeks nieuwe NEV modellen in samenwerking met partner Changan Automobile. NEV (New Energy Vehicle) is een officiële Chinese categorie, hieronder vallen EV’s, PHEV’s (inclusief EREV’s) en PHEV’s.
Mazda in China
Mazda heeft een lange geschiedenis in China. Al in 1992 begon Mazda met de bouw van auto’s in China in een joint venture met Hainan op het gelijknamige tropische eiland. Deze joint venture werd 1998 opgeslokt door First Auto Works (FAW) en vervolgens hernoemd tot FAW-Mazda. In de jaren ‘00 ging het heel goed met deze joint venture, die ook een zekere cool-factor had omdat het de Mazda 6 stationwagen in bouwde, lang voordat wagons populair werden. In 2012 begon Mazda een tweede joint venture in China, met Changan Automobile. Beide joint ventures lanceerden veel nieuwe modellen, maar Changan-Mazda had in die tijd veel meer succes dan FAW-Mazda dat langzaam in verval raakte. In 2023 herstructureerde Mazda zijn activiteiten in China met een overname van FAW-Mazda door Changan-Mazda, en dat is nu dus de enige joint venture van Mazda in China.
Mazda nu
Mazda verkoopt vier modellen in China: de Mazda 3 sedan, de CX-30 crossover, de CX-5 SUV en de CX-50 SUV. Geen van deze auto’s is elektrisch of zelfs maar plug-in hybride, en dat is een groot probleem voor Mazda. De verkopen zijn dan ook ingezakt. In augustus verkocht Mazda een treurige 4331 auto’s, waarmee het op de 54ste plaats stond in de verkooplijst, net onder het nieuwe iCar merk en net boven het kwakkelende ORA. Vroeger was alles beter. In augustus 2016 stond Mazda nog op de 24ste plek met 23995 verkochte auto’s. Dat was net voordat de EV revolutie begon in China, die Mazda dus volledig gemist heeft. Maar dat gaat veranderen, aldus Mazda.
De nieuwe investering & Mazda’s ambities
Mazda kondigde eerder deze maand aan dat het 1.23 miljard euro gaat investeren in NEV’s van Changan-Mazda. Dit is een van de grootste recente investeringen van een Japanse automaker in de Chinese markt. De investering is voor ontwikkeling, productie en marketing. Mazda wil vanaf nu elk jaar minstens één NEV model op de Chinese markt lanceren. Per 2027 wil Mazda een jaarlijkse productie draaien van 300.000 auto’s, waarvan 90% NEV. Mazda zegt dat het daarmee “het nummer één NEV joint venture merk” wil worden. De eerste auto die Mazda moet helpen om deze doelstellingen te halen is de nieuwe Mazda EZ-6.
De Mazda EZ-6 in de voorverkoop
De Mazda EZ-6 is een liftback sedan die mogelijk nog dit jaar naar Nederland komt. De EZ-6 is gebaseerd op het EPA1 platform van Changan. Dit platform wordt ook gebruikt voor de modellen van Changan’s Deepal merk, dat volgend jaar in Nederland wil beginnen. In China is de voorverkoop van de EZ-6 ondertussen al begonnen. De voorverkoopprijs varieert van 20.700 euro voor de instappers tot 25.800 euro voor de topmodellen.
Tussendoortje: Voorverkoop
In China is een ‘voorverkoop’ een periode van meestal een maand voordat een auto daadwerkelijk op de markt komt. In die tijd kunnen kopers met korting een bestelling plaatsen. Bovendien krijgen kopers vaak extraatjes zoals goedkope verzekeringen of gratis accessoires. Wie nu een Mazda EZ-6 besteld, krijgt bovendien een 1:18 schaalmodel cadeau. Kopers hoeven maar een kleine aanbetaling te doen en kunnen de bestelling eenvoudig annuleren. Het stelt dus niet heel veel voor, maar merken scheppen graag op over het aantal bestellingen in de voorverkoop.
De Mazda EZ-6
De Mazda EZ-6 is een middelgrote achterwiel aangedreven liftback sedan met een scherp en sportief ontwerp. Vooral de grote grille valt op, met verlichtingselementen aan beide kanten en een groot Mazda logo in het midden. De binnenkant is eveneens fraai, met een typisch Mazda stuurwiel, Nappa lederen bekleding, een 14.6-inch aanraakscherm, en een Sony audiosysteem.
Het formaat van de EZ-6 is: 4921/1890/1485, 2895. De bagageruimte is 479 liter of 1174 liter met de achterbank naar beneden. Het EPA1 platform van Changan ondersteunt EV- en EREV aandrijflijnen. De Mazda EZ-6 is dan ook in beide vormen verkrijgbaar.
EV: 190 kW en 320 Nm. Accu (LFP): 56 kWh of 69 kWh voor een bereik van 480 of 600 kilometer. Snelladen (30-80%) in 15 minuten.
EREV: 160 kW en 320 Nm. De range extender is een 1.5 met 70 kW met een brandstoftank van 45 liter. Gecombineerd bereik >1000 kilometer. Accu: 19 kWh of 28 kWh voor een EV bereik van 105 of 160 kilometer.
De plannen voor de toekomst
De Mazda EZ-6 komt eind oktober op de markt in China. Het tweede nieuwe Mazda NEV model is de productieversie van de Mazda Arata, een compacte sportieve SUV die als concept werd onthuld op de Beijing Auto Show in april. Ook de Arata staat op een Changan platform en zal verkrijgbaar zijn in EV en EREV versies. De Arata staat op de rol voor eind 2025. Vervolgens komt Mazda in 2026 met een grotere zevenzits SUV.