Met de Mazda 6e betreedt het Japanse automerk het steeds voller wordende segment van elektrische sedans. Deze nieuwkomer, die vandaag zijn Europese debuut maakte op de Autosalon van Brussel, combineert een aantrekkelijk design met een flinke actieradius en de kenmerkende Mazda-rijdynamiek. Geen doorsnee EV dus, maar eentje met karakter.
Samenwerking met Changan
De ontwikkeling van de 6e gebeurde niet alleen in Hiroshima. Mazda werkte namelijk samen met Changan Automobile, hun Chinese partner. De 6e is in feite de Europese versie van de Mazda EZ-6, die vorig jaar in Beijing werd gepresenteerd. Best wel een slimme zet, want zo combineert Mazda zijn design- en rijdynamiek-expertise met de elektrische technologie van Changan. Bovendien bespaart het ontwikkelingskosten en tijd.
Design en rijplezier: typisch Mazda
De 6e positioneert zich als een ruime sedan, boven de MX-30 in het elektrische modellengamma van Mazda. Een welkome aanvulling, want de MX-30 was toch wat beperkt in zijn actieradius. Om te zien is de Mazda 6e een stijlvolle verschijning, met een vloeiende vormgeving en een coupé-achtige daklijn. Mazda noemt dit “Authentic Modern” design.
Maar Mazda zou Mazda niet zijn als ze het rijplezier zouden vergeten. De 6e belooft dan ook een dynamische rijervaring, met de kenmerkende Jinba Ittai-connectie tussen bestuurder en auto. Oftewel: een auto die aanvoelt als een verlengstuk van jezelf.
Actieradius tot 552 kilometer
De 6e komt in twee varianten: met een 80 kWh of een 68,8 kWh accu. De actieradius is respectievelijk 552 km en 479 km (WLTP). Meer dan genoeg voor de meeste dagelijkse ritten, en ook lange afstanden zijn geen probleem. De elektromotor levert volgens berichten in de media – er is nog niets officieel over meegedeeld – een vermogen van 285 pk, goed voor een vlotte acceleratie. Snelladen kan met een heel behoorlijke snelheid van maximaal 200 kW, waardoor laadpauzes tot een minimum beperkt blijven. Binnenin vind je een modern infotainmentsysteem met touchscreen en spraakbediening, en natuurlijk de nodige rijhulpsystemen om je veilig en comfortabel op weg te helpen.
Wordt dit een uitdager in het sedan-segment?
De Mazda 6e begeeft zich in een competitief segment, met concurrenten als de Tesla Model 3, BMW i4 en Hyundai Ioniq 6. Stuk voor stuk sterke tegenstanders, maar de Mazda heeft zijn eigen troeven. De prijs is nog niet bekend, maar naar verwachting zal de 6e concurrerend geprijsd zijn om een plek op de markt te veroveren. De auto komt in de zomer van 2025 op de markt, dus we hoeven niet lang meer te wachten.
Mazda’s veelbelovende elektrische nieuwkomer
De Mazda 6e is een bijzonder interessante elektrische sedan die rijplezier, efficiency en een aantrekkelijk, herkenbaar design combineert. Een echte Mazda dus, zullende fans zeggen. Met zijn flinke actieradius en geavanceerde technologie is de Mazda 6e daarom een auto om in de gaten te houden. Mazda laat (eindelijk) zien dat ze serieus zijn over elektrisch rijden, en met de 6e hebben ze een auto neergezet waarschijnlijk die kan concurreren met de besten in zijn klasse.