Audi heeft zijn elektrische topmodel, de e-tron GT, een flinke upgrade gegeven. De vernieuwde line-up bestaat uit drie modellen: de S e-tron GT, de RS e-tron GT en de gloednieuwe RS e-tron GT performance. Met name die laatste is een echte gamechanger, met een vermogen van welgeteld 925 pk in boost-modus.
Meer power, meer rijplezier
De RS e-tron GT performance is niet zomaar een elektrische auto, het is een statement. Met zijn 680 kW (925 pk) in boost-modus is dit de krachtigste productieauto die Audi ooit heeft gebouwd. Dat is nog steeds minder dan de ruim 1.000 pk die de krachtigste uitvoering van het zustermodel Porsche Taycan heeft, maar het is niettemin een buitengewoon krachtige auto.
Maar ook de andere e-tron GT-modellen hebben een vermogenstoename gekregen. De S e-tron GT levert nu 500 kW (679 pk) en de RS e-tron GT heeft een vermogen van 630 kW (856 pk). Alle drie de modellen beschikken over een koppel van 830 Nm, wat zorgt voor een acceleratie die je in je stoel drukt en door sommige inzittenden zelfs misselijkmakend zal. De Audi RS e-tron GT performance sprint dankzij die 925 paardenkrachten in slechts 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u.
De actieradius bedraagt, afhankelijk van de gekozen uitvoering, tussen de 433 en 609 kilometer (WLTP). Ook wat betreft het snelladen behoort de Audi e-tron GT tot de top met laadsnelheden tot maar liefst 320 kW, waarmee de accu in iets minder dan 20 minuten van 10% naar 80% kan worden opgeladen.
Subtiele uiterlijke wijzigingen
Aan de buitenkant zijn de veranderingen, zoals al eerder aangekondigd, slechts subtiel te noemen. Maar meer heeft Audi’s elektrische topmodel ook niet nodig. De voorbumper heeft een nieuw ontwerp gekregen en de Matrix LED-koplampen zijn nu standaard op alle e-tron GT-modellen. Ook zijn er voor de velgen (20 en 21 inch) nieuwe designs verkrijgbaar. Als je nog sportievere looks wilt, dan zou je ook het RS-designpakket in de configuratie aan kunnen vinken, met onder andere een specifieke voorbumper, sideskirts en diffuser.
High-tech interieur met duurzame materialen
Het interieur van de e-tron GT-modellen is als vanouds uitgesproken luxueus en high-tech. De digitale cockpit met gebogen displays en het MMI-infotainmentsysteem bieden de bestuurder een intuïtieve bediening van alle functies. Audi benadrukt overigens ook de duurzaamheid van de e-tron GT, met onder meer het gebruik van gerecyclede materialen in het interieur en een CO2-neutrale productie in de Böllinger Höfe fabriek in het Duitse Heilbronn.
Rijervaring: een elektrische sensatie
Hoewel we de vernieuwde e-tron GT-modellen nog niet zelf hebben kunnen testen, beloven de specificaties een ongeëvenaarde rijervaring. De combinatie van het enorme vermogen, het directe koppel van de elektromotoren en de geavanceerde ‘quattro’ vierwielaandrijving én vierwielbesturing zal ongetwijfeld zorgen voor een indrukwekkende acceleratie en een ongekende wegligging.
Audi legt de toon écht hoger
Met de vernieuwde e-tron GT-reeks, en met name de indrukwekkende RS e-tron GT performance, laat Audi nogmaals zien dat elektrisch rijden en sportiviteit perfect samengaan. Deze high-performance elektrische sportsedan biedt een unieke combinatie van prestaties, luxe, technologie en duurzaamheid.
Natuurlijk, qua prestaties blijft hij iets achter bij zustermodel Porsche Taycan. Maar Audi gaat die pk-wedloop bewust uit de weg en voorzien zijn klanten liever van andere zaken die de rijervaring verbeteren. Daarmee zal de vernieuwde Audi e-tron GT ongetwijfeld een aantrekkelijk alternatief blijven voor potentiële kopers van elektrische auto’s in het hogere segment, die de ultieme combinatie van prestaties, comfort en stijl zoeken.