Lynk & Co heeft in China de Z20 gelanceerd. Het is de eerste compacte elektrische crossover voor Lynk & Co, waarmee het merk een nieuw segment betreedt. De Z20 heeft 250 kW op de achterwielen en een bereik van 530 kilometer. De instapper kost 18.400 euro.
Hoe gaat het met Lynk & Co in China?
Lynk & Co doet goede zaken op de thuismarkt. In november stond het merk op de 24e plaats in de ranglijst met 13.237 verkochte auto’s. Daarmee stond het net onder Trumpchi en net boven Xpeng. De Top 3 populairste Lynk & Co’s bestaat uit de 08 (PHEV), de 07 (PHEV) en de 03 (ICE).
De Lynk & Co Z20
De Z20 is een compacte crossover met een gestroomlijnd ontwerp, de auto heeft een luchtweerstand van 0.25 Cd. De Z20 heeft typische Lynk & Co dagrijverlichting boven op de voorschermen, de echte koplampen zitten lager in de bumper. De raamlijn loopt scherp naar voren bij de achterdeuren, naar een gesloten C-stijl en een hoge achterkant met een brede spoiler onder het achterraam.
De binnenkant is licht en ruim, met een bijzonder vormgegeven stuurwiel. De Z20 zit goed in zijn schermen, met een 10.2 inch instrumentenpaneel, een horizontaal 15.4 inch aanraakscherm en een HUD. Het besturingssysteem is Flyme Auto, het systeem kan direct en draadloos synchroniseren met een smartphone via de permanente 5G verbinding.
Leuke dingen
Zoals bijna alle nieuwe Chinese auto’s is de Z20 volgeladen met leuke dingen. De voorstoelen kunnen bijna helemaal plat naar achteren voor een slaapje tijdens het laden. Daarna is het fijn wakker worden met een Harman Kardon audiosysteem met 14 speakers.
De dubbele 50W draadloze oplader staat bijna rechtop onderaan in de center console, met een randje aan de onderkant om de smartphone vast te houden bij hard accelereren. Een andere interessante keuze is de positie van de bekerhouders: op de grond, met de bovenkant van de kop ongeveer ter hoogte van de knie.
Lynk & Co heeft dit allemaal zo bedacht om ruimte te maken voor een bijzonder modulair armsteun gebied. De basis-armsteun heet de Co:Box en is voorzien van diverse diepe opbergvakken. Op een warme dag kan de eigenaar de Co:Box in zijn geheel uit de auto halen en vervangen door een ijskast-module. Of hij kan de ruimte helemaal leeg laten, om daar bijvoorbeeld een tas neer te zetten. Een leuk idee, tot de smartphone in de koffie valt.
De Z20 heeft een frunk van 23 liter. De bagageruimte is 450 liter en 1410 liter met de achterbank omgeklapt. De auto heeft een 3.3 kW V2L connectie om externe apparaten op aan te sluiten tijdens de picknick.
De technische gegevens van de Lynk & Co Z20
De Z20 staat op het SEA platform. Hierop staan ook de Volvo EX30, de Zeekr X en de Smart #1 en #3. Het formaat van de Z20 is 4460/1845/1573, 2755 met een leeggewicht van 1899 kilo.
Motor en prestaties
De nieuwe Chinese crossover is een achterwiel aangedreven auto. De elektromotor heeft een vermogen van 250 kW (340 pk) en 373 Nm. De topsnelheid is afgeregeld op 190 km/u en de sprint van 0-100 duurt precies 5.3 seconden.
Accu en laden
In China is de Z20 uitgerust met een 61.47 kWh LFP accu. Het stroomverbruik is 12.9 kWh per 100 kilometer en daarmee is het maximale bereik 530 kilometer. De Z20 heeft een 400V architectuur en een maximale laadsnelheid van 300 kW. Daarmee kan de Z20 in 15 minuten van 10-80% snelladen, en staat volgens Lynk & Co gelijk aan 370 kilometer rijbereik.
Rijassistentie
De Lynk & Co Z20 heeft een L2+ rijassistentie systeem met 22 sensoren: 5 camera’s, 12 ultrasone radars en 5 millimetergolfradars. Lynk & Co zegt op zijn Chinese website dat het systeem “je in een oogwenk transformeert in een ervaren bestuurder”.
Prijzen & de toekomst
Lynk & Co levert de Z20 in drie uitrustingsniveau ’s, zeven exterieurkleuren en twee interieurkleurcombinaties. De kleuren hebben hippe namen, zoals gebruikelijk in China, met onder meer Komodo Pink en Puerto Rican Red.
De instapper kost 139.800 yuan (18.400 euro) en het topmodel 153.900 yuan (20.200 euro). Alle versies hebben dezelfde motor en accu dus het verschil zit vooral in de uitrusting. Volgend jaar komt Lynk & Co ook met een goedkopere variant van de Z20 met een minder sterke motor en een kleinere accu. Deze variant werd eerder onthuld via MIIT in november. De Z20 komt begin 2025 als de Lynk & Co 02 naar Europa.