Eindelijk komt Lynk & Co met een tweede model naar Europa. De Lynk & Co 02 is een hippe elektrische crossover met achterwielaandrijving, 200 kW en een bereik van maximaal 445 kilometer. De 02 komt in 2025 op de Nederlandse markt met een vanafprijs van 35.995 euro.
Lynk & Co in China
In China verkoopt Lynk & Co op dit moment maar liefst acht modellen. De aandrijflijnen zijn een mix van ICE, HEV, PHEV en sinds kort ook EV. Lynk & Co doet het goed in China. Het merk stond in augustus op de 23ste plaats in de ranglijst met een verkoop van 21.358 auto’s. Daarmee stond het net onder Trumpchi en net boven NIO. Lynk & Co staat bovenaan vergeleken met de andere sub-premiummerken van Geely. Zeekr staat op 26, Volvo op 34, Smart op 61 en het geplaagde Polestar staat bijna helemaal onderaan op 95. De Lynk & Co model top 3 in augustus bestond uit de 08 SUV (PHEV), de 07 sedan (PHEV) en de 03 sedan (ICE en HEV).
Lynk & Co in Nederland
In Nederland verkoopt en verhuurt Lynk & Co tot nu toe alleen de plug-in hybride 01 SUV. Deze auto was door een gunstige lease-deal in eerste instantie ongekend populair, maar door prijsverhogingen is de auto minder aantrekkelijk geworden. In september werden slechts 48 exemplaren verkocht, en dit jaar staat de teller op 1594.
De Lynk & Co 02
De Lynk & Co 02 is een interessant vormgegeven compacte crossover. De auto heeft een lage en brede neus met de typische Lynk & Co dagrijverlichting die op de motorkap lijkt te liggen. De auto heeft half-verborgen deurhendels en frameloze deuren. De achterkant is het wildste onderdeel van het design, de achteruit loopt over in een spoiler waar ook de verlichting in is verwerkt.
De binnenkant is behoorlijk hip, met een klein bijna-vierkant twee-spaak stuur, een vrijstaand 10.2-inch digitaal instrumentenpaneel en een 15.2-inch aanraakscherm. Opvallend is het ontbreken van een echte middentunnel. Op die plek zitten twee lage bekerhouders en tussen de stoelen zit een armleuning met een opslagruimte. De 02 is verder uitgerust met sfeerverlichting, twee draadloze opladers en een Harman Kardon audiosysteem met 14 speakers.
De technische gegevens van de Lynk & Co 02
De 02 staat zoals zoveel compacte auto’s van de Geely Group op het Sustainable Experience Architecture (SEA) platform. Het formaat is 4460/1845/1573, 2760. De kofferbak heeft een inhoud van 440 liter en 1400 liter met de achterbank neergeklapt. De 02 heeft verder een frunk van 15 liter voor de laadkabel.
De 02 is een achterwiel aangedreven auto. Het vermogen is 200 kW en 343 Nm en daarmee sprint de 02 in 5.5 seconden naar 100 kilometer per uur. Onder de vloer ligt een lithium-ion accu met een capaciteit van 66 kWh. Het bereik hangt af van de uitvoering, 435 of 445 kilometer. De maximale snel laad-snelheid is 150 kW.
Prijzen en uitvoeringen
Lynk & Co heeft tot nu toe alleen een vanafprijs bekendgemaakt: 35.995 euro. De levering in Nederland begint volgend jaar. De uitvoeringen zijn de Core en de More. De belangrijkste verschillen zijn het bereik, met 10 kilometer meer voor de more. De AC laadsnelheid is ook anders, 11kW voor de Core en 22 kW voor de More. Verder heeft de Core 19-inch wielen en de More 20. De overige verschillen liggen op uitrustingsniveau, zo heeft de Core bijvoorbeeld handmatig verstelbare stoelen en in de More gaat dat elektrisch. De 02 is beschikbaar in vijf kleuren: Techno Magenta, Grid Gray, Crystal White en Cosmic Blue.
De 02 vergeleken met zijn SEA broertjes en zusjes
De Geely Group loopt over van de merken die gebruik maken van dezelfde platforms en die ook nog eens in dezelfde segmenten zitten. Veel van deze merken zijn ook al in Nederland actief.
Wielbasis | Motor | Accu | Bereik | Prijs rijklaar | |
Lynk & Co 02 Core | 2760 | 200 kW/343 Nm | 66 kWh | 435 | 35.995 |
Zeekr X Long Range RWD | 2750 | 200 kW/343 Nm | 69 kWh | 440 | 43.490 |
Volvo EX30 Single Motor Extended Range Core | 2650 | 200 kW/343 Nm | 69 kWh | 476 | 43.495 |
Smart #1 66 kWh Pure+ | 2750 | 200 kW/343 Nm | 66 kWh | 420 | 39.900 |
Smart #3 66 kWh Pro+ | 2785 | 200 kW/343 Nm | 66 kWh | 435 | 43.395 |
Voor de vergelijking zijn de versies met de best vergelijkbare accu’s gebruikt. Daaruit blijkt dat de Lynk & Co financieel de beste deal is, maar de Volvo heeft het meeste bereik en de Smart #3 heeft de grootste wielbasis en dus de meeste ruimte binnenin. Een lastige keuze voor de Nederlandse consument in een steeds voller segment.
De Lynk & Co 02 in China
De Lynk & Co 02 heet de Z20 in China. Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste is er al een Lynk & Co 02 op de Chinese markt en ten tweede beginnen de namen van de elektrische Lynk & Co’s met een ‘Z’. De Z20 is trouwens pas de tweede volledig elektrische Lynk & Co na de Z10 sedan.
De specificaties van de Z20 verschillen behoorlijk van de 02. De motor is een stuk sterker, met 250 kW en 373 Nm. Onder de vloer ligt geen lithium-ion accu maar een kobaltvrije LFP accu. De capaciteit is 61.47 kWh voor een CLTC bereik van 530 kilometer. Snelladen (30-80%) duurt 15 minuten. De Lynk & Co Z20 komt begin 2025 op de Chinese markt vanaf ongeveer 180.000 yuan. Dat is omgerekend 23.000 euro (!). De 02 mag voor Nederland een goede deal zijn, maar in China krijgt de consument de nieuwe elektrische crossover voor nog veel minder centen mee.