De MPV markt is heet in China, de meeste modellen zijn elektrisch, maar kopers kunnen ook kiezen voor benzine of voor stekkerhybrides. De nieuwste Chinese MPV is de veelbesproken Li MEGA, een gigantisch gevaarte dat eruitziet als een ruimtestation.
Wat is Li?
Li is een Chinees automerk, de Chinese naam is Lixiang (理想). De eigenaar is Li Auto. Het bedrijf werd opgericht in 2015 en het hoofdkantoor staat in Beijing. De eerste auto, de Li ONE, kwam in 2019 op de markt. Daarna volgden in hoog tempo drie SUV’s: de Li L8, de Li L9, en daarna de Li L7. Dit zijn alle drie extended range electric vehicles (EREV’s), met een benzinemotor die de batterij oplaadt maar niet de wielen aandrijft. Li Auto heeft veel succes met deze techniek. Ook in China bestaat er range anxiety, en veel fabrikanten bieden naast EV’s ook PHEV’s en EREV’s aan. Li is veruit het meest succesvolle ‘nieuwe’ merk. In februari verkocht het dik 20.000 auto’s, meer dan NIO en Xpeng bij elkaar.
De Li MEGA
De MEGA, gespeld met hoofdletters, is het eerste volledig elektrische model van Li. De auto heeft een bijzonder design, een langgerekte druppel met een scherpe kammback achterkant. De ontwerper is Ben Baum, die eerder voor Porsche en Audi werkte. De MEGA is de grootste Chinese MPV van dit moment: 5350/1965/1850, met een wielbasis van maar liefst 3300 millimeter en een leeggewicht van 2785 kilo. Hij heeft twee schuifdeuren en een grote achterklep. Binnenin is ruimte voor zeven volwassenen met een 2/2/3 indeling. Passagiers op de tweede rij zitten op comfortabele captain seats en uitklaptafeltjes. Het interieur is heel flexibel, passagiers kunnen de tweede en derde rij ombouwen tot een bed, compleet met een op maat gemaakt opblaasmatras.
De techniek van de Li MEGA
De MEGA heeft twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Het systeemvermogen is 544 pk en 542 Nm. Daarmee sprint de machine van 0 naar 100 in 5.5 seconden. De topsnelheid is gelimiteerd op 180 km/u. Onder de vloer ligt een ternaire lithiumbatterij van CATL met een formaat van 102.7 kWh. Het energieverbruik is 15.9 kWh per honderd kilometer en het bereik is daarmee 710 kilometer, gemeten volgens de Chinese CLTC methode. De MEGA maakt gebruik van 800V techniek voor een maximale laadsnelheid van 520 kW, laden van 10 naar 80% duurt slechts 12 minuten. Om die snelheden ook echt te kunnen halen bouwt Li Auto zijn eigen snellaadnetwerk in China, en dat doen ze snel: dit jaar 2000 stations en volgend jaar al 5000.
De prijs van de Li MEGA
Li houdt het lekker simpel met de prijs. De MEGA is er slechts in één variant: de MEGA Max, en die kost 559,800 yuan of 71,500 euro. Dat is veel geld, maar je krijgt ook heel veel auto. Later dit jaar komt Li met een goedkoper basismodel en volgens de geruchtenmolen ook met een performance versie met meer dan 800 pk. Dat zou de ultieme Chinese gezinsauto zijn.
Tekst: Tycho de Feijter