Het is bijna zover: het subsidiepotje voor tweedehands elektrische auto’s (SEPP) is zo goed als leeg. Als je de aanschaf van een betaalbare elektrische occasion overweegt, dan is het nu of nooit. De tijd dringt nu echt, dus als je wilt profiteren van die €2.000 subsidie, dan moet je snel schakelen!
Nog zo’n twee procent, dan is het gebeurd
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft gisteren bekendgemaakt dat er nog maar ongeveer twee procent van het oorspronkelijke subsidiebedrag over is. Dat betekent dat er nog slechts een paar honderdduizend euro’s beschikbaar zijn, goed voor een paar honderd aanvragen. Gezien de populariteit van de SEPP-subsidie is het zeer waarschijnlijk dat het potje binnen enkele dagen volledig is uitgeput.
Geweldige, maar ook laatste kans
Het is niet zo gek dat de SEPP-subsidie zo populair is, want het is gewoon een geweldige kans om voordelig kennis te maken met elektrisch rijden. Met een korting van €2.000 wordt een tweedehands elektrische auto opeens een stuk betaalbaarder. Er zijn al aardig wat fatsoenlijke tweedehands elektrische auto’s voor rond de 10 mille op de markt, die dankzij die subsidie opeens nog aantrekkelijker zijn. Er zijn genoeg interessante opties voor dat bedrag, zoals de Nissan Leaf, Renault ZOE en Volkswagen e-Up terwijl er voor de mensen die wat meer te besteden de Peugeot e-208, Hyundai Kona Electric, Citroën ë-C4, Volkswagen e-Golf en Kia e-Niro ook een prima keus zou kunnen zijn.
SEPP-subsidie loopt sowieso ten einde
Als de subsidie eenmaal op is, kun je een aantal dingen verwachten. Ten eerste zouden de prijzen van tweedehands elektrische auto’s iets kunnen dalen, omdat verkopers weten dat kopers geen aanspraak meer kunnen maken op de korting. Maar of dat die € 2.000 compenseert, dat valt te betwijfelen.
Wat wel een rol kan spelen is het feit dat er eind dit jaar tienduizenden elektrische auto’s uit de lease komen. Eind 2019 was er namelijk een enorme hausse toen de bijtelling van 4 naar 8% ging. Veel van die auto’s zullen straks als occasion worden aangeboden waardoor de verhouding tussen vraag en aanbod wel eens in het voordeel van de koper kan verschuiven. Mogelijk komen er dan ook interessante private-lease opties voor elektrische occasions en kun je heel voordelig met een gebruikte Tesla Model 3 de weg op.
Toch maar nieuw?
Ten tweede kan het zijn dat de consumenten toch eerder een nieuwe in plaats van tweedehands EV’s overwegen, omdat daar nog wel subsidie voor verstrekt wordt. Maar houd er rekening mee dat ook aan die subsidie een eind komt. Of dat subsidiepotje dit jaar de bodem haalt, is nog niet helemaal duidelijk maar zeker is wel dat de SEPP-subsidie na dit jaar niet meer zal bestaan.
Indien je als alternatief een nieuwe doch betaalbare elektrische auto overweegt, dan is er op dit moment alleen keus uit de Dacia Spring. Maar bedenk dat er dit jaar nog een groot aantal nieuwe goedkopere elektrische modellen op de markt komt. Deze modellen worden waarschijnlijk nog dit jaar verwacht – of zijn in ieder geval dit jaar te bestellen – en kosten minder dan € 30.000:
- Citroën ë-C3
- Citroën ë-C3 Aircross
- Dongfeng The Box
- Fiat Grande Panda
- Hyundai Inster
- Leapmotor T3
- Opel Frontera Electric
- Renault 5 E-Tech Electric
Snel handelen
Als je nog een tweedehands EV met subsidie wilt kopen moet je in ieder echt snel handelen. Controleer bij het zoeken naar een occasion trouwens altijd de staat van de accu (SoH) en let op de onderhoudshistorie. En vergeet daarbij niet te onderhandelen over de prijs, want wie weet kun je nog een extraatje scoren. Ook de handelaar weet immers dat de subsidiepot bijna leeg is en dat de vraag daarna terug kan lopen.
Mocht je de SEPP-subsidie mislopen, dan zou je kunnen kijken naar private lease-constructies, waarbij je voor een vast bedrag per maand een nieuwe elektrische auto kunt rijden. Je kunt natuurlijk ook altijd een persoonlijke lening afsluiten om je elektrische droomauto te financieren. Maar het is natuurlijk handiger om je kans te grijpen nu het nog kan. Wacht dus niet te lang, want voor je het weet ben je te laat.