Veel Westerse merken verliezen marktaandeel in China door een gebrek aan aantrekkelijke EV’s. De lokale Chinese merken lanceren ondertussen de ene na de andere elektrische auto, steeds beter en steeds goedkoper. Met name de Japanse merken hebben het moeilijk op de Chinese EV markt. Mitsubishi en Suzuki hebben zich al teruggetrokken uit China, en Nissan en Mazda zitten in de gevarenzone. Alleen Toyota en Honda proberen serieus door te vechten, met nieuwe elektrische auto’s die speciaal voor de Chinese markt zijn ontwikkeld.
Honda heeft deze week een nieuwe EV-lijn gelanceerd onder de naam Ye. Deze lijn is gericht op jonge consumenten, grofweg 25-35 jaar oud. Veel Chinese automakers hebben eveneens lijnen of zelfs aparte merken voor deze categorie. Ye (烨) heeft niet echt een betekenis als enkel karakter. Gecombineerd met andere karakters kan het betekenen: adembenemend, gevierd of beroemd. De marketingafdeling van de Japanners heeft een mooi verhaal bij de naam bedacht. Volgens Honda betekent Ye: “Briljant, schitterend. Het doel is om bestuurders te laten genieten van het rijplezier, hun innerlijke verlangens de vrije loop te laten, ieders persoonlijkheid te laten stralen, te inspireren.”
Een nieuw platform en veel Chinese techniek
Honda heeft een nieuw EV platform ontwikkeld voor de Ye-lijn. Het platform heet W en komt in twee versies: achterwiel aangedreven en vierwielaangedreven. Om de techniek zo Chinees mogelijk te houden is Honda lokaal gaan winkelen: de accu’s zijn van CATL, het infotainmentsysteem van Huawei en het spraakherkenningssysteem is van iFlytek. Dit scheelt in de kosten en Chinese consumenten kennen deze merken.
De eerste Honda Ye is meteen een tweeling: de Honda Ye P7 en de Honda Ye S7. Honda heeft twee joint ventures in China: Dongfeng-Honda en GAC-Honda, en die maken van ieder model hun eigen variant, net zoals dat vaak gebeurt bij modellen van Volkswagen. De tweeling is een hippe SUV die keurig de laatste Chinese trends volgt: zwarte wielkastranden, donker gekleurde lichten, verzonken deurhendels en camera spiegels. De GAC-Honda Ye P P7 heeft een wat meer luxe uitstraling en de Dongfeng-Honda Ye S7 is iets sportiever. Het interieur is heel modern voor een Honda, met LED-effecten, een groot aanraakscherm, een hooggeplaatst instrumentenpaneel, en lichte kleuren. De P7 en S7 komen eind dit jaar op de markt. Honda heeft nog geen precieze specificaties bekendgemaakt.
Is het genoeg voor Honda in China?
Honda heeft ook het volgende model aangekondigd, al is het nog in conceptvorm: de fraai gelijnde Honda Ye GT sedan-coupe, dit type auto is heel populair in China op dit moment. De GT komt in 2025 op de markt, ook weer met z’n tweeën. De komende jaren gaat Ye nog veel meer modellen onthullen, waaronder een grotere SUV en een MPV. Of dit offensief genoeg is om Honda in China te redden is natuurlijk onzeker. Honda probeert zich staande te houden door steeds meer Chinees te worden. Dat werkt mogelijk op korte termijn, maar op de lange termijn neemt het onderscheidend vermogen van Honda op deze manier alleen maar verder af. Op een moment zal het Japanse merk weer een trendsetter moeten worden in China, in plaats van een trendvolger.