De Hyundai INSTER is een veelbelovende nieuwe aanwinst in de wereld van elektrische auto’s. Het model biedt veelzijdigheid, stijl, betaalbaarheid en een breed scala aan functies die normaal gesproken zijn voorbehouden aan grotere auto’s. We zijn nu al zeer enthousiast en kunnen niet wachten om later dit jaar zelf te rijden met dit model.
INSTER komt in drie uitvoeringen
Tijdens onze eerste kennismaking heeft Hyundai meer details vrijgegeven over deze compacte elektrische SUV. De INSTER wordt aangeboden in drie uitvoeringen: E-Motion, Pulse en Evolve (Sky). Het rijbereik loopt op tot 355 km (WLTP) en opladen van 10 tot 80 procent kan in ongeveer 30 minuten. Klanten kunnen kiezen tussen een 42 kWh of 49 kWh batterij, waarbij het topmodel een grotere actieradius biedt.
De basisversie, E-Motion, is al rijk uitgerust met onder andere een 10,25-inch infotainmentscherm, Apple CarPlay en Android Auto, cruise control en tal van veiligheidsvoorzieningen. De Pulse voegt hier draadloos opladen en een verstelbare achterbank aan toe, terwijl de topversie Evolve uitpakt met 17-inch lichtmetalen velgen en een warmtepomp. Optioneel op de Evolve is behalve het Winter Pack ook het Tech Pack, met Blind-spot Collision-avoidance Assist (BCA), Blind-spot View Monitor (BVM), Digital Key (NFC Only), Parking Collision-avoidance Assist (PCA), Surround View Monitor (SVM) met 360 graden camera en Vehicle-to-Load (V2L).
Slim en duurzaam ontwerp
Het interieur van de INSTER is flexibel en ruim opgezet, zonder middentunnel en met verschuifbare en neerklapbare stoelen. Zowel het exterieur als het interieur van de INSTER zijn vervaardigd met duurzame materialen. Voor de zwarte hoogglanslak aan de buitenkant is het traditionele koolstofzwarte pigment vervangen door een kleurstof afkomstig van gerecyclede banden. In het interieur zijn gerecyclede polyethyleentereftalaat (PET) uit flessen en biopolypropyleen uit suikerriet toegepast. Deze inzet van duurzame materialen sluit naadloos aan bij Hyundai’s merkvisie “Progress for Humanity,” die gericht is op het bouwen van een duurzamere toekomst voor toekomstige generaties.
Veiligheid en technologie
De INSTER biedt een uitgebreide reeks geavanceerde rijhulpsystemen, waaronder autonome rijbaanassistentie en een 360-graden Surround View Monitor. Hiermee positioneert Hyundai de INSTER als een van de veiligste compacte EV’s in zijn klasse. De INSTER zal eind dit jaar beschikbaar zijn, prijzen volgen binnenkort. We hebben nog niet in de INSTER gereden, dus we zullen ons oordeel moeten vellen wanneer we achter het stuur hebben gezeten. De prestaties lijken nogal traag, maar we vermoeden dat het in dagelijks gebruik prima zal aanvoelen. Voor deze goedkopere elektrische auto’s geven we altijd de voorkeur aan minder vermogen en meer waar voor je geld. We zullen moeten afwachten, dus houd ons in de gaten, want later dit jaar brengen we de rijtest!
Prijs en uitrusting
Hyundai heeft de prijzen nog niet bevestigd, maar de verwachting is dat de INSTER onder de €25.000 zal kosten – vergelijkbaar met de Citroën e-C3 en de Dacia Spring. De Dacia Spring en de instapversie van de e-C3 mogen dan iets goedkoper zijn, de INSTER biedt standaard tal van functies die je normaal in grotere auto’s vindt. Ook is er het 10,25-inch touchscreen-infotainmentsysteem, dat alle gewenste functies bevat, zoals Apple CarPlay en Android Auto – al moet je je telefoon via de USB-aansluiting verbinden om de apps op het scherm te spiegelen. Daarnaast is er veel rijassistentietechnologie aanwezig: je krijgt eigenlijk dezelfde uitrusting die je ook in de veel grotere en duurdere IONIQ 5 en IONIQ 6 vindt. Het systeem beschikt onder andere over Forward Collision-Avoidance Assistant, Lane Keeping Assist, dodehoekbewaking, bestuurder-waarschuwingssystemen, een achteruitkijkcamera en adaptieve cruisecontrol. Dit is erg indrukwekkend, en hoewel het nog te vroeg is om iets te zeggen over de Euro NCAP-veiligheidsscores, ziet de hoeveelheid ‘grote auto’-uitrusting en veiligheidssystemen er veelbelovend uit voor de INSTER.
Voorlopig oordeel
Wij zijn absoluut weg van het design en zijn enorm onder de indruk van de veelzijdigheid van het interieur en de waarde die hij biedt. We kunnen niet wachten om achter het stuur te kruipen en de INSTER te vergelijken met de andere betaalbare elektrische auto’s die dit jaar op de markt komen.