We maakten al eerder kennis met de Hyundai Inster ( ). Het Zuid-Koreaanse merk beloofde ons toen al dat dit model voor minder dan €25.000 verkocht zou worden. Die belofte is door Hyundai volledig ingelost. De Hyundai Inster is in Nederland namelijk al beschikbaar vanaf €24.295. Deze kleine stadsauto komt daarmee direct in het vaarwater dan de Dacia Spring en de Citroën ë-C3. Maar wat krijg je dan allemaal voor dit geld?
Specificaties Hyundai Inster
Laten we beginnen met de specificaties. Want voor een kleine stadsauto als de Inster zijn de specificaties namelijk dik in orde. Zo komt de Inster standaard met een 42 kWh batterijpakket. Optioneel biedt Hyundai ook nog een 49 kWh variant aan. Het koppel voor beide varianten is hetzelfde, namelijk 147 Nm. Wel zit er verschil in het vermogen. De 42 kWh versie moet het doen met 97 pk, terwijl de 49 kWh versie een elektromotor krijgt met 115 pk.
Opladen van beide accupakketten duurt hetzelfde. Hyundai geeft aan dat het via een snellader 30 minuten kost om van 10 naar 80 procent te laden. Via een reguliere laadpaal is het maximale laadvermogen 11 kW. Hoe ver je dan uiteindelijk komt op een volle accu? Voor de 42 kWh geeft Hyundai 327 kilometer op en voor de 49 kWh versie 370 kilometer. Beide afstanden gemeten volgens de WLTP-normering.
Inster E-Motion
De Inster wordt leverbaar in drie verschillende uitvoeringen, waarbij de E-Motion de instapper is. Toch is ook de instapper al redelijk rijk uitgerust met onder andere climate control, cruise control met Stop & Go functie en verschillende rijhulpsystemen. Aan de binnenzijde vinden we onder andere een 10,25 inch multimedia display met Apple CarPlay en Android Auto connectiviteit. Andere standaard opties zijn onder andere de 3-fase 11 kW lader, LED-dagrijverlichting en elektrisch inklapbare spiegels.
Pulse-uitvoering
Boven de E-Motion staat dan de Pulse uitvoering. Deze uitvoering kost €1.300 extra ten opzichte van de basisprijs. Optisch onderscheidt deze versie zich door 15 inch lichtmetalen velgen en privacy glass achter. Binnenin vinden we de een draadloze oplader voor de telefoon, een delen verschuifbare achterbank (50:50), elektrisch bedienbare ramen met safety-functie, en een multifunctioneel paneel op bestuurders- en passagiersstoel. Optioneel biedt Hyundai voor deze uitvoering nog het Winter Pack (€995,-). Dit biedt batterijverwarming en pre-conditioning. Waarbij voor het opladen de batterij al op de juiste temperatuur gebracht wordt, zodat het snelladen altijd onder ideale omstandigheden plaatsvindt. Dit pakket biedt ook een warmtepomp, stoelverwarming voorin en een verwarmbaar stuur.
Inster top: de Evolve
Bovenaan de ladder staat de Evolve. Deze kost ten opzichte van de Pulse nog een €1.500 extra. Oftewel een slordige €2.800 ten opzichte van basisprijs. Deze uitvoering komt standaard met het 49 kWh batterijpakket. Aan de buitenzijde vinden we onder andere 17-inch lichtmetalen velgen en dakdragers. V2L laden is eveneens mogelijk, waarmee de batterij uit de accu elektrische apparatuur kan voorzien van stroom. Bovenop de Evolve kan er gekozen worden voor het Winter Pack, maar ook het Tech Pack (€1.295). Dit biedt met name extra veiligheidsfuncties zoals dode hoek waarschuwing, 360 graden camera en een noodremfunctie voor tijdens het parkeren. Daarbovenop kan er ook nog eens gekozen worden voor een schuif-/kanteldak. Dit kost €800 extra.
Voor meer informatie over het bijzondere interieur, verwijzen we graag naar de video die Werner maakte tijdens de introductie van de Inster.
Tekst: Arjan Hordijk