De Hyundai Inster is al een heel leuk autootje, maar Hyundai laat zien dat het nog leuker kan met de nieuwe Inster Cross. Het is een ruige variant van de Inster, die op het oog zonder problemen de stadse jungle kan overwinnen.
De Hyundai Inster
De voorwielaangedreven Hyundai Inster is een compacte vijfdeurs hatchback met een lengte van 3.82 meter. De instapper heeft een vermogen van 72 kW/147 Nm en een 42 kWh accupakket. De overige modellen zijn iets sterker, met een vermogen van 86 kW/147 Nm en een accupakket met een capaciteit van 49 kWh. Het bereik varieert van 327 tot 370 kilometer WLTP. Hyundai verkoopt de Inster in vier verschillende uitvoeringen: de E-Motion, de Pulse, de Evolve en de Evolve Sky. De prijslijst begint bij €24.295 maar stopt bij €29.595. Alle uitvoeringen komen in aanmerking voor de SEPP-subsidie van €2.950. De eerste leveringen staan gepland voor later dit jaar.
De Hyundai Inster Cross
De Cross is een nieuwe variant van de Inster met een stoer outdoor uiterlijk. De auto heeft verschillende unieke designkenmerken zoals de dikke grijs-zwarte bumpers, de skidplates voor- en achter, de dorpelplaten, de zwarte wielkastranden en de fraaie grijze 17-inch lichtmetalen velgen. Het leukste onderdeel staat echter op het dak: een optionele mand waar gebruikers hun boodschappen of kampeerspulletjes in kunnen stoppen als de achterbak al vol is. De dak rails zijn overigens wel standaard. De Inster Cross is verkrijgbaar in vijf exclusieve kleuren: Atlas White, Unbleached Ivory, Aero Silver Matte, Abyss Black Pearl en Tomboy Khaki, zoals de auto op de foto’s. Het interieur is grotendeels gelijk aan de standaard Inster maar de grijze stoelbekleding met line-gele accenten is uniek voor de Cross. Of de Inster Cross ook naar Nederland komt is op dit moment nog niet zeker.
Eerdere Hyundai Cross uitvoeringen
Hyundai heeft een lange cross-traditie met compacte auto’s. Al in 2006 lanceerde het Zuid-Koreaanse merk de Getz Cross, een “vrijetijds-versie” van de Getz hatchback, net als de Inster Cross opgeleukt met dikkere bumpers en wielkastranden. In 2014 onthulde Hyundai de ix20 Cross, een ruigere variant van de ix20 hatchback. Een jaar later was het de beurt aan de i20 Cross Sport, een extra dikke versie van de Hyundai i20, deze auto werd alleen in Azië verkocht. De laatste cross was de HB20X, een dikke bumper versie van de Hyundai HB20 hatchback die in diverse Zuid-Amerikaanse markten werd geleverd. De cross is dus van alle tijden. Maar de Inster Cross is wel de eerste elektrische Hyundai die de cross behandeling kreeg.