Het Chinese EV merk Xiaomi heeft in China zijn tweede auto onthuld. De YU7 is een sportieve SUV met een fraai design, een vermogen van 508 kW en een topsnelheid van 253 kilometer per uur.
Hoe gaat het met Xiaomi in China?
De automaker Xiaomi is onderdeel van Xiaomi Corporation, een groot Chinees bedrijf dat vooral bekend is door consumentenelektronica en smartphones. Xiaomi verkoopt auto’s via een traditioneel dealernetwerk en via experience stores, waar consumenten in één keer een auto, een wasmachine en een smartphone kunnen kopen.
De eerste Xiaomi was de SU7 sedan, die begin dit jaar op de markt kwam. In oktober lanceerde Xiaomi de SU7 Ultra, een extreem snelle variant van de SU7 met 1138 kW. Xiaomi verkoopt rond de 20.000 auto’s per maand, meer dan merken als NIO, Volvo en Denza. Xiaomi doet dat met maar één model, maar dat gaat binnenkort dus veranderen. Naast de nieuwe YU7 SUV werkt Xiaomi ook aan een grote zevenzits SUV, die staat op de rol voor midden 2025. Verder heeft Xiaomi aangekondigd dat het modellen gaat leveren met EREV aandrijfsystemen.
De Xiaomi YU7
De YU7 is een sportieve vijfzits SUV. De auto heeft een lage neus en een relatief lange ‘motorkap’, zeker voor een EV. De YU7 heeft brede heupen en grote 21 inch wielen. Aan de achterkant heeft de auto een spoiler boven de achterruit en nog een spoiler boven de verlichting. Verder heeft de YU7 mooie donkere koplampen, zwarte spiegels, een zwart dak, verborgen deurgrepen en een lidar boven de voorruit. Ook zijn er diverse ‘cross’ elementen toegevoegd, zoals de wielkastverbreders en de skidplates.
Technische gegevens van de Xiaomi YU7
De Xiaomi YU7 staat op hetzelfde platform als de SU7 sedan, maar staat hoger op zijn wielen. Het formaat is 4999/1996/1600, met een wielbasis van 3000 en een leeggewicht van 2405 kilo. De YU7 is een vierwielaangedreven auto met twee elektromotoren: 220 kW voor en 288 kW achter. Dat is opgeteld 508 kW of 681 pk. Daarmee haalt de snelle SUV een topsnelheid van 253 kilometer per uur. De YU7 heeft meer vermogen dan de SU7 Max, de snelste ‘gewone’ versie van de SU7. Die heeft ook 220 kW voor en 275 kW achter. De YU7 is uitgerust met Brembo remklauwen en geperforeerde remschijven. De elektriciteit wordt opgeslagen in een CATL ternary lithium-ion accu van 101 kWh, goed voor een bereik van rond de 750 kilometer.
Ferrari
Het uiterlijk van de YU7 wordt ook in China veel vergeleken met de Ferrari Purosangue, een deel duurdere auto met een ouderwetse V12 onder de motorkap. Het is een interessante vergelijking want de YU7 is bijna net zo sterk als de Ferrari, 508 kW tegen 533 kW. De Ferrari heeft 3.3 seconden nodig om naar de 100 te sprinten. De 0-100 van de YU7 is nog onbekend, maar zal naar verwachting rond de 3 seconden liggen.
Prijzen en beschikbaarheid van de Xiaomi YU7 SUV
Geïnteresseerde consumenten moeten nog wel even wachten want de YU7 komt pas in juni 2025 op de markt met een prijs van ongeveer 300.000 yuan of 39.000 euro. Xiaomi gaat ook een goedkopere achterwiel aangedreven versie uitbrengen met een vanafprijs van ongeveer 30.000 euro. Een heel aantrekkelijke aanbieding en de YU7 zal dan ook vrijwel zeker de verkopen van Xiaomi in China een flinke impuls gaan geven. Xiaomi heeft nog steeds geen plannen voor export.