Terwijl de elektrische automarkt zich steeds verder uitbreidt blijft het A-segment een uitdaging. Hyundai stort zich met de gloednieuwe Inster evengoed vol overgave in deze moeilijke niche. Dit elektrische stadsautootje belooft een flinke dosis rijplezier te combineren met praktische bruikbaarheid en een verrassend modern design.
Een pixelfeestje voor het oog
De Inster is onmiskenbaar een Hyundai, met zijn opvallende “Parametric Pixels” design dat we kennen van zijn grotere broers, de Ioniq 5 en Ioniq 6. Deze kleine stadsrakker is een lust voor het oog, met zijn hoekige led-koplampen en -achterlichten die doen denken aan een digitale regenbui. Maar het design is niet alleen mooi, het is ook functioneel. De hoge bouw en grote ramen zorgen voor een uitstekend zicht rondom, terwijl de korte overhangen en compacte afmetingen (3,83 meter lang en 1,61 meter breed) hem uiterst wendbaar maken in het drukke stadsverkeer.
Ruimte voor vier en een lading boodschappen
Ondanks zijn compacte formaat is de Inster van binnen verrassend ruim. Vier volwassenen kunnen comfortabel zitten, en met een bagageruimte van 280 liter (uitbreidbaar tot 355 liter met de achterbank naar voren geschoven) is er genoeg plek voor de dagelijkse boodschappen of een weekendtas. De Inster is dus niet alleen een stijlvolle stadsauto, maar ook een praktische metgezel voor alledaagse avonturen.
Twee smaken: pittig of zuinig
Hyundai biedt de Inster aan met twee verschillende accupakketten. De Standard Range-versie heeft volgens Hyundai een 42 kWh accu en een actieradius van ruim 300 kilometer (WLTP). De Long Range-variant heeft een 49 kWh accu en komt tot zelfs 355 kilometer. Beide versies zijn uitgerust met een elektromotor die 147 Nm koppel levert, maar het vermogen verschilt: 71,1 kW (97 pk) voor de Standard Range en 84,5 kW (115 pk) voor de Long Range. Daarmee sprint de Long Range in 10,6 seconden naar 100 km/u, terwijl de Standard Range daar 11,7 seconden over doet. De Inster Standard Range en Long Range hebben een topsnelheid van respectievelijk 140 en 150 km/u.
Snelladen en slimme technologie
De Inster is niet alleen vlot, maar ook snel weer opgeladen. Beide varianten kunnen snelladen met maximaal 120 kW, waardoor je de accu in een half uur van 10 tot 80 procent kunt opladen. Het normale AC-opladen gaat met een snelheid van 11 kW, wat heel netjes is voor een auto in dit segment.
Daarnaast is de Inster voorzien van de nieuwste technologieën, zoals een 10,25-inch touchscreen infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto, een draadloos oplaadstation voor je smartphone en zelfs V2L-technologie, waarmee je externe apparaten kunt opladen via de accu van de auto. Verder is hij uitgerust met een groot scala aan moderne veiligheidstechnologieën.
Een nieuwe standaard in het A-segment?
Met een verwachte vanafprijs van rond de €20.000 is de Hyundai Inster een serieuze concurrent voor de Dacia Spring, die tot nu toe de meest betaalbare – maar ook vele kleinere – elektrische auto in het A-segment was. Maar de Inster biedt meer dan alleen een scherpe prijs. Met zijn unieke design, ruime interieur, vlotte prestaties en moderne technologieën zet Hyundai een nieuwe standaard in het A-segment. Of de Inster de nieuwe benchmark wordt, moet nog blijken, maar één ding is zeker: deze elektrische stadsauto heeft zo’n beetje alles in huis om de harten van stadsrijders te veroveren.