Ford Puma Gen-E: Vertrouwd model, nu met elektrische aandrijving

elektrische Ford Puma Gen-E

Ford introduceert de volledig elektrische variant van de populaire Puma cross-over. De Ford Puma Gen-E combineert het sportieve design van zijn benzinebroertje met de efficiëntie van een elektrische aandrijflijn. Dat is dé garantie voor succes, zou je zeggen. Maar is dat ook zo? Wij zochten het voor je uit.

elektrische Ford Puma Gen-E

Herkenbaarheid troef bij de Ford Puma Gen-E

De Puma Gen-E is direct herkenbaar als lid van de Puma-familie. De ronde vormen en dynamische lijnen zijn behouden gebleven, maar subtiele details verraden zijn elektrische inborst. Zo is de grille dichtgemaakt en voorzien van een aerodynamisch patroon. Ook binnenin is de Puma Gen-E vertrouwd, met een modern dashboard en een prominent 12-inch touchscreen voor het SYNC4 infotainmentsysteem.

De bagageruimte is met 456 liter ruim genoeg voor dagelijks gebruik. Onder de laadvloer vind je ook nog de “MegaBox”, een extra opbergruimte van 81 liter met afvoerplug, ideaal voor vieze laarzen of natte sportkleding. Ook is er een “frunk” (voorin) met 43 liter aan opbergruimte, perfect voor het opbergen van je laadkabels.

Sportief DNA, maar dan elektrisch

Ford belooft dat de Puma Gen-E de sportieve rijeigenschappen van de benzineversie behoudt. Met een elektromotor van 168 pk en 290 Nm koppel sprint de Gen-E in 8 seconden naar de 100 km/u. Zeker niet de snelste in zijn klasse, maar vlot genoeg voor dagelijks gebruik. De bescheiden 43,6 kWh accu biedt een actieradius tot 376 kilometer (WLTP) voor de Gen-E en 364 kilometer (WLTP) voor de Gen-E Premium. Daarmee moet hij menig concurrent voor laten gaan. Snelladen kan met maximaal 100 kW, waarmee je de accu in 23 minuten van 10% naar 80% oplaadt. Thuis laden doe je met 11 kW (3-fasen), waardoor de accu in ongeveer 6 uur volledig is opgeladen.

Geavanceerde technologie

De Puma Gen-E staat verrassend genoeg op het platform van de Ford E-Courier. Dat is inderdaad een bestelwagen, wat niet zo’n goede match met een sportieve cross-over lijkt. Toch komt zoiets vaker voor, ook bij bijvoorbeeld Volkswagen. Het bewijst ook hoe universeel en veelzijdig zo’n platform kan zijn.

Verder is de Puma Gen-E uitgerust met het SYNC4 infotainmentsysteem, inclusief een 12 inch touchscreen, navigatie, smartphone-integratie en draadloze Apple CarPlay/Android Auto. Over-the-air updates zorgen ervoor dat het systeem altijd up-to-date blijft. Ford Co-Pilot360 biedt een reeks rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, lane keeping assist, verkeersbordherkenning en een achteruitrijcamera. De Puma Gen-E heeft dan ook de maximale vijf sterren behaald in de Euro NCAP-crashtest.

Is de Ford Puma Gen-E echt zo’n aantrekkelijk alternatief?

De Ford Puma Gen-E is verkrijgbaar vanaf €35.495. Daarmee is hij scherp geprijsd ten opzichte van verschillende veelbelovende concurrenten. Maar die concurrenten bieden wel een grotere actieradius, en soms ook (veel) meer vermogen. Of de Puma Gen-E een succes wordt, zal dus ook afhangen van de rijervaring en de praktische bruikbaarheid in de praktijk. De eerste tests zullen daarover uitsluitsel geven.

elektrische Ford Puma Gen-E

696 464 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.