Fisker vraagt faillissement aan in de VS

Fisker, de Amerikaanse startup voor elektrische auto’s, heeft faillissement aangevraagd. Het bedrijf zat al maanden in de problemen en kampte met verkoopproblemen. Nu zoekt het bescherming bij zijn schuldeisers om zichzelf te herstructureren en te proberen overeind te blijven.

Een veelbelovende start die mislukte

Ooit werd Fisker gezien als een geduchte concurrent van Tesla. Het bedrijf, opgericht door de Deense autodesigner Henrik Fisker, had hoge verwachtingen maar wist die nooit waar te maken. De lancering van hun grote hoop, de Ocean elektrische SUV, liep vertraging op door problemen met leveranciers. Hierdoor haalde Fisker voornamelijk de krantenkoppen met negatieve berichten.

Problemen met de Ocean SUV

Toen de Ocean SUV eindelijk werd geleverd, waren er al snel klachten. Klanten en journalisten ontdekten softwarefouten en technische problemen. De batterijen liepen snel leeg, deuren werkten niet goed, sensoren vielen uit en bij hoge snelheden ging de motorkap soms zelfs open. In een periode waarin Fisker al moeite had om geld te vinden, bracht dit nog meer slechte publiciteit.

Verkoopproblemen en veranderende strategieën

De verkoopstrategie van Fisker in de VS en Europa bleek niet succesvol. Sinds januari probeert het bedrijf de situatie te redden door auto’s via dealers te verkopen in plaats van direct aan consumenten. In februari waarschuwde Fisker dat het voortbestaan van het bedrijf op het spel stond – een verplichte melding voor beursgenoteerde bedrijven in de VS als hun kasreserves niet voldoende zijn om de bedrijfsvoering voor een jaar te financieren. Hoewel dit niet direct leidt tot faillissement, was het duidelijk dat Fisker tijd nodig had om de financiële situatie te verbeteren of nieuwe investeerders te vinden.

Mislukte onderhandelingen

Fisker was in gesprek met een “grote autofabrikant” over een mogelijke investering en samenwerking voor de productie van elektrische pick-ups, vermoedelijk met Nissan. Helaas leverden deze gesprekken geen resultaten op. In maart werd de productie van de Ocean SUV stopgezet bij contractfabrikant Magna in Graz, officieel om “voorraden te verminderen”. Deze productieonderbreking werd verlengd tot eind juni en de Oostenrijkse dochteronderneming van Fisker ging failliet.

Nu heeft ook het moederbedrijf in de VS faillissement aangevraagd. De Fisker Group, de operationele dochteronderneming van Fisker Inc., probeert via een herstructurering onder toezicht van de rechtbank een doorstart te maken. Volgens een verklaring van het bedrijf was het verkopen van de activa de meest haalbare optie om vooruit te komen.

Fisker heeft activa ter waarde van 500 miljoen tot 1 miljard dollar, maar ook schulden tussen de 100 miljoen en 500 miljoen dollar. Eerder dit jaar had Fisker al moeite met het betalen van rente op converteerbare obligaties, maar benadrukte toen dat er genoeg geld was en dat de stap diende voor onderhandelingen met investeerders. Helaas bleek dat het geld snel opraakte.

Bron: reuters.com

1170 780 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.