Fiat heeft een rijke historie in het bouwen van charmante, praktische stadsauto’s. Met de nieuwe Grande Panda Electric lijken ze die traditie voort te zetten, maar dan met een elektrische aandrijving. De nieuwste telg in de Panda-familie lijkt alle kenmerkende eigenschappen te hebben waar deze auto zo om geliefd is.
Een vertrouwd gezicht, een nieuwe (elektrische) ervaring
De Grande Panda Electric behoudt de iconische Panda-look, met zijn vierkante koplampen en hoekige vormen, maar is duidelijk gegroeid. Hij voelt robuuster en moderner aan dan zijn voorganger, en past met een lengte van iets minder dan vier meter in het B-segment. Er is nog niets bekend over het interieur, maar dat zal ongetwijfeld behoorlijk ruim en zijn en voldoende comfort bieden voor zowel de bestuurder als de passagiers. Een digitaal instrumentenpaneel zal standaard zijn, terwijl waarschijnlijk alleen de duurdere uitvoeringen over een infotainmentsysteem met touchscreen en smartphone-integratie en navigatie zullen beschikken.
Vlot en stil door de stad
Omdat hij qua platform en techniek een zustermodel van de Citroën ë-C3 zal zijn, kunnen we al een beetje voorspellen hoe het zit met de aandrijving en accu. We verwachten dat hij een 83 kW (113 pk) elektromotor krijgt die voor een pittige acceleratie zal zorgen, perfect voor het stadsverkeer. De Grande Panda Electric zal waarschijnlijk een 44 kWh-accu krijgen, en die zal de auto een actieradius van ongeveer 320 kilometer geven, wat ruim voldoende is voor dagelijks gebruik. Bovendien zal de Grande Panda dan ook snelladen tot 100 kW ondersteunen, waardoor je de accu in een half uurtje van 20 tot 80% kunt opladen.
De volgende gamechanger?
Dat maakt de Fiat Grande Panda Electric een charmante, praktische en vlotte elektrische stadsauto die perfect past in het moderne stadsleven. Hij zal voldoende ruimte en comfort bieden, soepel, pittig en stil rijden en voorzien zijn van alle moderne technologieën die je in deze prijsklasse mag verwachten. Wat die prijs betreft: we verwachten dat de Fiat de Granda Panda voor (iets minder dan) zo’n 25.000 euro in de prijslijst zal zetten. Daarmee zal hij net als de Citroën ë-C3 wel eens een ware gamechanger in het B-segment kunnen worden. En dan heeft hij met zijn trouwe schare fans en zijn kenmerkende uiterlijk waarschijnlijk een streepje voor.