Elektrisch rijden in een ontwikkelingsland. Column Werner Budding

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek behoort Nepal tot de ontwikkelingslanden, net als Angola, Burundi, Eritrea, Jemen en bijvoorbeeld Malawi. In deze landen staan duurzaam vervoer niet zo hoog op de prioriteitenlijst. Voeding, scholing en veiligheid worden daar belangrijker geacht dan uitstootvrij verkeer, wat overigens begrijpelijk is.

Toch was ik afgelopen maand in Nepal, om opnames te maken voor Off The Grid 4×4, een roadtriporganisatie, en wat zag ik daar wandelend door de stoffige straten van Kathmandu: tal van elektrische auto’s. Van modellen die wij niet kennen in Nederland, uiteraard afkomstig uit China, tot Tesla’s, MG’s en Hyundai’s.

Onderzoek heeft uitgewezen dat China op termijn zo’n dertig procent van de mondiale verkoop van auto’s in handen heeft – nu al is China ’s werelds grootste producent van EV’s en batterijen. Collega Tycho de Feijter schreef onlangs een interessant artikel voor e-Drivers.com over de samenwerking tussen autoconcerns uit China en Marokko. We denken dat een importheffing in de EU en in Nederland zal leiden tot afremming van de tsunami aan EV’s uit China. Maar ik denk dat dit totaal geen nut heeft. Misschien resulteert het in een tijdelijk effect, maar als er al effect is, dan richten de merken uit China zich meer op andere afzetmarkten. Landen als Marokko, Indonesië, Pakistan en dergelijke, waar mobiliteit nog niet voor iedereen voorhanden is. Nepal is ook zo’n land. Een fors deel van de bewoners verplaatst zich daar op vervuilende brommertjes. Tweewielers die aanzienlijk meer vervuilen dan oudere auto’s. Kijken we puur naar uitstoot, dan is de transitie naar e-mobility daar dus zeker in het voordeel van de luchtkwaliteit.

Bovendien hebben Nepal en veel meer ontwikkelingslanden relatief veel mogelijkheden om energie op een groene manier op te wekken. Wat mij opviel aan Nepal: de zon schijnt er uitbundig en het waait er vaak flink. Prima kansen om schone energie op te wekken. Datzelfde geldt voor veel Afrikaanse landen. Probleem is echter dat wij in Europa nogal wat afgedankte auto’s naar ‘derdewereldlanden’ exporteren. Onder het mom van: als het onder ons dak niet gebeurt, dan is het niet ons probleem.

Als het onder ons dak niet gebeurt, dan is het niet ons probleem

Willen wij echt iets doen aan het wereldwijde uitstootprobleem, dan moeten we veel meer auto’s ontmantelen en minder oude voertuigen exporteren. Afrikaanse en sommige Aziatische landen hebben meer aan (eventueel onze) kennis over hoe energie op een schone manier kan worden opgewekt.

Werner Budding

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.