Eindelijk elektrische auto’s uit India: Mahindra onthult de XEV 9e en de BE 6e

De Indiase automaker Mahindra Electric Automobile komt eindelijk met een serieus elektrisch offensief. Het bedrijf lanceert in één keer twee nieuwe EV merken: XEV en BE. Beide merken hebben hun eerste auto op de Indiase markt gezet, de XEV 9e en BE 6e. 

Wat is Mahindra Electric Automobile?

Mahindra Electric Automobile is een nieuwe Indiase EV-maker. Het is een dochter van Mahindra Automotive, een groter bedrijf dat naast auto’s ook bedrijfswagen en tractors maakt onder de Mahindra merknaam. De meest bekende auto is de Mahindra Roxx, een interpretatie van de Jeep Wrangler. Mahindra Automotive is weer een dochter van de Mahindra Group, een conglomeraat met bedrijven die actief zijn in bijna alle sectoren van de Indiase economie.

De merken XEV en BE

Mahindra Electric Automobile heeft twee merken, XEV en BE, met ieder een eigen logo en identiteit. XEV is gericht op luxe en BEV op sportiviteit. De komende jaren gaan beide merken een serie elektrische auto’s uitbrengen, gebaseerd op het Electric Origin INGLO platform, ontwikkeld door Mahindra. De auto’s zijn ontworpen door Mahindra Advanced Design Europe (MADE), een design studio in Oxfordshire, in het Verenigd Koninkrijk.

De XEV 9e

De XEV 9e is een SUV-coupé die hoog op zijn wielen staat. De auto is voorzien van zwarte plastic panelen rond de wielkasten en over de deuren. Het ontwerp is druk maar niet onaantrekkelijk. De voorste deurhendel is verborgen in de deur terwijl de tweede verstopt zit in de C-stijl. Op de neus zit een verlicht logo en een brede strip voor de dagrijverlichting. De achterkant is bijzonder, het achterraam loopt over in een spoiler waar de verlichting in verwerkt zit. Het interieur is modern voor een Indiase EV, met drie 12.3 inch schermen naast elkaar en een groot tweespaaks stuurwiel met een platte onderkant. De rij-selectiehendel zit op de middentunnel, samen met een draaiknop en twee bekerhouders. De XEV 9e is verder uitgerust met een Harman Kardon audiosysteem met 16 speakers en een panoramisch dak.

Technische gegevens

De XEV 9e is een middelgrote auto. Het formaat is 4790/1905/1690, 2775. De bodemvrijheid is 207 millimeter. Achterin kan 665 liter aan bagage mee en in de frunk kan nog eens 150 liter. De 9e is een achterwiel aangedreven auto. Mahindra biedt twee versies aan. De basisversie heeft 170 kW/380 Nm en een 59 kWh LFP accu met een bereik van 542 kilometer volgens de Indiase MIDC-meetmethode. De topversie heeft meer vermogen, 210 kW, maar hetzelfde koppel. Daarmee sprint de Indiase SUV-coupé in 6.8 seconden naar de 100. Deze versie heeft een 79 kWh LFP accu en een bereik van 656 kilometer.

Mahindra maakt het enigszins ingewikkeld met de laadsnelheid. Beide accu’s hebben een 20-80% laadtijd van 20 minuten, maar bij de 79 kWh accu moet dat met een 175 kW snellader en bij de 59 kWh accu met een 140 kW snellader.

De BE 6e

De BE 6e oogt een stuk wilder en lijkt meer op een concept car dan op een productiemodel. De 6e heeft een korte lage neus met complexe aerodynamica en dik uitgeklopte wielkasten. Het dak is laag en loopt scherp naar beneden richting de achterkant. Ook de 6e heeft veel zwarte panelen, en de deurhendel situatie is hetzelfde als bij de XEV 9e. De auto heeft verder skidplates voor en achter en een dikke spoiler boven het achterraam. De binnenkant is nog gekker, de bestuurder lijkt opgesloten in een aparte cabine. Het ontwerp is volgens Mahindra geïnspireerd door de cockpit van gevechtsvliegtuigen. De 6e heeft twee 12.3 inch schermen en een HUD. De ventilatieopeningen zijn netjes verwerkt in het dashboard.

Technische gegevens

De BE 6e is een maatje kleiner dan de XEV 9e maar heeft dezelfde wielbasis. De extra lengte van de XEV 9e zit dus voor- en achter de assen. Het formaat van de BE 6e is 4371/1907/1627, 2775. De bagageruimte is 455 liter plus een frunk van 45 liter. De beschikbare motoren en accu’s zijn precies hetzelfde als bij de XEV 9e. Maar er is een verschil: de BE 6e heeft een tiende van een seconde minder nodig om de 100 aan te tikken.

ADAS

De XEV 9e en de BE 6e hebben een L2 ADAS, met vijf radars en 12 ultrasone radars. Het systeem heeft onder meer een 360 graden camera, dodehoekbewaking en kan automatisch inparkeren.

Prijzen en beschikbaarheid

De nieuwe XEV 9e en de BE 6e zijn vanaf nu te reserveren in India. De voorlopige vanafprijzen zijn 24.500 euro voor de 9e en 21.190 euro voor de 6e. Mahindra zal de complete prijslijst op een later moment bekend maken. De levering aan klanten moet eind februari of begin maart beginnen. De kans is klein dat deze auto’s naar Nederland komen, maar ze laten wel zien dat Mahindra tegenwoordig zeer wel in staat is om leuke en relatief aantrekkelijke elektrische auto’s te produceren voor een redelijke prijs.

696 348 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.