Duurtest update: Polestar 2 BST edition 230, aan de knoppen draaien

De grote reden om voor een Polestar 2 BST te gaan, zijn de Öhlins dempers. Kostbaar materiaal, maar in staat om een rijbeleving te creëren die perfect is af te stemmen op de persoonlijk voorkeur.

Wat kan er allemaal?

We zijn even diep in de mogelijkheden van het viertal dempers van Öhlins gedoken. Waar je normaliter het karakter van de schokdempers via een digitale setting kunt aanpassen bij veel auto’s, daar gaat Polestar met de BST een stuk verder. Geen ‘smaak’ onder een digitaal knopje, maar gewoon rechtstreekse verstelling van dempers zelf, zoals in de racerij. Zo kun je relatief gemakkelijk middels een draaiknop in de voorste bagageruimte de compressie van de voorste twee dempers aanpassen. Het is natuurlijk leuk, als autoliefhebber, om zelf een beetje te experimenteren, maar gelukkig geeft Polestar ook aanwijzingen. Bij een zo laag mogelijke stand van de compressiedemping, de verstelling in de frunk, zit je het dichtst bij een circuit-afstelling. Draai je de knop richting standje zestien, dan ontstaat er zowaar enig comfort in de voorste dempers.

Op de brug

Voor de echte fijnproever van een snaarstrak onderstel, heeft de BST meer te bieden. Nou zullen weinig berijders van een elektrische auto echt geïnteresseerd in de in- en uitgaande slag van schokdempers. Zo lang de boel niet spijkerhard is, en je bij oneffenheden in een vlot genomen niet naar de zijkant van de weg ‘dwarrelt’, vinden de meeste automobilisten het wel goed. Maar voor degenen die goed begrijpen dat de demping tot zo’n beetje het belangrijkste aspect behoort om een auto een verfijnd rijkarakter te geven, is deze Polestar 2 BST bedoeld. Daarvoor moet je wel even beschikken over een brug. De Polestar moet omhoog, zodat je goed bij de verstelmogelijkheden op de dempers kan. Hoewel de voorste dempers in theorie versteld kunnen worden bij volledige stuuruitslag, is het gemakkelijker als de Polestar zo’n anderhalve meter omhoog gaat.

Van snaarstrak naar relatief comfortabel

Voor de voorwielen zitten de instelknoppen aan de onderkant van de dempers, bij de twee achterdempers zitten de instelknoppen juist aan de bovenkant van de dempers. Feitelijk is de instelling eenvoudig; des te dichter bij de stand ‘nul’, hoe stijver de slag van de demping, dus hoe harder de auto is. Het is overigens nog niet zo heel eenvoudig om de achterstel dempers te verstellen. Daarvoor moet je een deel van de binnenste wielkuip losmaken, zodat je bij de knop kunt. De door Polestar aanbevolen standen voor het circuit, zijn zo laag mogelijk. Zoek je comfort, draai de boel dan omhoog.

Net als in de racerij

Het klinkt allemaal niet zo gemakkelijk, een brug om het rijgedrag aan te passen, met steeksleutels aan de gang, de binnenkuip bij de achterwielen loshalen. Maar de liefhebber smult hiervan, dit is waar je je als purist mee bezig wilt houden. Gewoon een middagje lang prutsen, standje verstellen, weer testen; het is net echt, als in de racerij. Dat Polestar deze pure techniek aanbiedt in een midsize elektrische sedan, verdient een dikke pluim. Hiermee toont het merk aan dat liefhebbers van verfijnd autorijden ook bij een elektrische auto terecht kunnen. Bovendien straalt al deze dynamiek af naar de andere modellen van het merk, zowel naar de 2, als de 3 en 4. Polestar is het merk waar rijbeleving in het DNA is opgenomen.

Tekst Werner Budding

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.