Er zijn tegenwoordig maar weinig auto’s die vreemden verleiden om spontaan te reageren op hun schoonheid. Nog minder van die auto’s zijn ogenschijnlijk gezinsauto’s. De Hyundai IONIQ 6 is hierin echter geslaagd. Persoonlijk vind ik het een van de mooiste gezinsauto’s van dit moment, hoewel de term ‘gezinsauto’ geen recht doet aan een van de gestroomlijndste auto’s ter wereld.
Tijdens mijn eerste rit met de IONIQ 6 tikt een volstrekt vreemde op mijn raam. Zodra ik het raam opendraai, roept hij enthousiast: “Mooie auto!” terwijl hij zijn duim omhoog steekt. Onze nieuwe duurtester, gehuld in een mat ogende ‘Transmission Blue Pearl’ kleur, trekt duidelijk de aandacht. Dit soort spontane reacties krijg ik maar zelden, ondanks dat ik al jaren het voorrecht heb om in enkele van de mooiste auto’s te rijden. Vorig jaar, met mijn duurtester, een Tesla Model 3 Performance, kreeg ik dergelijke reacties niet. Dit is begrijpelijk, aangezien de Model 3 veel vaker op de Nederlandse wegen te zien is met 55.000 actieve registraties, vergeleken met slechts 1.600 registraties van de IONIQ 6. En hoewel de Model 3 al sinds begin 2019 op de markt is en de IONIQ 6 pas sinds begin 2023, zal de IONIQ 6 nooit zulke grote verkoopaantallen bereiken. Het ontwerp wijkt daarvoor teveel af van de gangbare norm. En dat is misschien maar goed ook, want dit houdt het model uitzonderlijk.
De kunst van stroomlijnen
Het ontwerp van de Hyundai IONIQ 6 is een complete breuk met wat we van Hyundai gewend zijn. Deze nieuwe richting is te danken aan de designfilosofie van Simon Loasby, Hyundai’s Chief Design Officer. Hij streefde naar een auto met een uitzonderlijk lage luchtweerstand en vond daarbij inspiratie in diverse bronnen, waaronder de aerodynamische vormen van de Stout Scarab, de Phantom Corsair, en de Saab Ursaab uit 1947. Ook de vorm van een slechtvalk, die met 390 km/u achter zijn prooi aan duikt, en het gevechtsvliegtuig Spitfire hebben bijgedragen aan het uiteindelijke ontwerp.
Om de auto nog aerodynamischer te maken, kreeg de IONIQ 6 naast een laag front en actieve luchtinlaten aan de voorzijde ook wielkastverkleiners. Deze zorgen voor nog iets langere uiteinden van de voorbumper, waardoor de lucht naadloos langs de wielen stroomt. Aan de achterzijde helpen slimme luchtstroomgeleiders aan weerszijden van de achterbumper de luchtweerstand te verminderen. Ook de volledig afgedekte onderzijde van de auto, de diffuser onder de achterbumper en de elliptische achterspoiler dragen bij aan een betere aerodynamica.
Efficiëntie en prestaties
Het eindresultaat, met zijn verbluffende, gestroomlijnde lijnen en slanke silhouet, is niet alleen aantrekkelijk maar ook efficiënt. De IONIQ 6 heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 Cw en behoort daarmee tot de top 5 van elektrische auto’s met de laagste luchtweerstand ter wereld. Daarmee verslaat hij de Porsche Taycan (0,22 Cw) en de Audi e-tron GT (0,24 Cw). De elektrische auto met de laagste luchtweerstand is/was de Nederlandse Lightyear 0 met 0,175 Cw. Op nummer twee staat Lucid Air (0,197 Cw), daarna de Mercedes EQS (0,2 Cw) en op vier de Tesla Model S (0,208 Cw).
Dankzij al deze aerodynamische kenmerken heeft de IONIQ 6 een riant rijbereik van 614 kilometer voor de uitvoering met het 77,4 kWh accu-pakket en achterwielaandrijving. De eveneens achterwielaangedreven IONIQ 5, met een groter accu-pakket van 84 kWh, heeft een bereik van 530 kilometer (WLTP).
Vertrouwde aandrijflijn
Met een startprijs van 45.895 euro is de IONIQ 6 verrassend genoeg goedkoper dan de IONIQ 5, die begint bij 46.795 euro. Beide modellen beschikken over achterwielaandrijving en een 53 kWh accu-pakket, hoewel de IONIQ 6 minder vermogen heeft (151 pk in vergelijking met 170 pk). Wil je meer vermogen in de IONIQ 6 (229 pk/168 kW), dan krijg je ook meteen het grotere accu-pakket van 77,4 kWh. Hierdoor stijgt de WLTP-actieradius van 429 kilometer naar 614 kilometer.
Onze duurtester is de AWD-uitvoering met dezelfde 77,4 kWh accu-pakket, aangedreven door twee motoren – één op elke as – met een totaal van 325 pk. Je levert ongeveer 100 kilometer rijbereik in, wat resulteert in een bereik van 519 kilometer. Bij onze versie zijn de 605 Nm koppel, die zoals bij alle elektrische auto’s onmiddellijk beschikbaar zijn bij de eerste druk op het gaspedaal, indrukwekkender dan het vermogen. Hyundai claimt officieel een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in 5,1 seconden, maar het voelt sneller aan (de versie met één motor haalt een meer bescheiden 8,8 seconden vanwege 350 Nm koppel). Er komt uiteindelijk een extreem krachtige N-versie van de IONIQ 6, en er gaan geruchten dat deze meer vermogen zal hebben dan de 641 pk van de IONIQ 5 N. Hoewel dit verleidelijk klinkt, weet ik niet zeker of het nodig is. Verbluffende acceleratie is een kenmerk van elektrische voertuigen, maar sinds wanneer hebben we gezinsauto’s nodig die net zo snel kunnen accelereren als een Performance auto? Als je een aerodynamische gezinsauto overweegt zoals de IONIQ 6, is een gebrek aan vermogen waarschijnlijk je laatste zorg. Aan de andere kant…
Volgende keer
In onze volgende updates gaan we dieper in op de bijzondere 800V-architectuur en het verbruik. Ook zullen we binnenkort een duurtestvideo publiceren. Blijf e-Drivers.com dus volgen als je geïnteresseerd bent in deze gestroomlijnde Koreaan.
Tekst: Marc Verweij