In 2019 waren we al flink onder de indruk toen we de vorige KONA Electric aan een duurtest van drie maanden onderwierpen. De Hyundai KONA Electric werd destijds een groot succes. Niet alleen door de 4% bijtelling, maar ook omdat het de enige betaalbare EV was met een bereik van meer dan 400 km. Ondertussen is de concurrentie behoorlijk toegenomen en is de KONA compleet vernieuwd. Alle reden voor een nieuwe intensieve duurtest van drie maanden in de nieuwe KONA.
Moderner, groter en comfortabeler
Het mag geen verrassing zijn dat de nieuwe generatie KONA Electric in veel opzichten beter is geworden. De verschillen met de vorige KONA zijn aan de buitenkant overduidelijk zichtbaar. De nieuwe Hyundai KONA Electric heeft een opvallend front met het “Parametric Pixel Design” en een doorlopende lichtband over de gehele breedte. Ook aan de achterkant is er een lichtband te zien. De nieuwe KONA heeft zgn. parametrische oppervlakken en een scherpe diagonale vouw die de satijnchromen afwerking verbindt. De opvallende wielkasten benadrukken het stoere karakter van de auto.
Gedurfde keuzes van de Koreanen, maar ook noodzakelijk, want het ontwerp van de vorige KONA was aan vernieuwing toe. Waar de vorige KONA bescheiden en vriendelijk oogde, straalt deze generatie futurisme en sportiviteit uit. Dit sluit goed aan bij de ontwikkeling van het Koreaanse merk zelf. De nieuwe KONA ziet er veel dynamischer uit dan het vorige model. Bovendien is hij aanzienlijk groter geworden. De wielbasis is 60 mm langer, de totale lengte is met 150 mm gegroeid en de breedte is met 25 mm toegenomen. Deze toename in lengte en breedte draagt merkbaar bij aan het comfort.
Een even origineel interieur
Binnenin is de KONA Electric minstens zo origineel als die van het exterieur. Het interieur is verrassend ruim geworden, vooral merkbaar bij de achterbank en de kofferbak. Het dashboard is overzichtelijk en heeft bovendien nog steeds veel conventionele knoppen wat de bediening intuïtief maakt. De meest gebruikte materialen zijn van degelijke kwaliteit, hoewel er hier en daar wat goedkopere plastics te vinden zijn.
Het nieuwe infotainmentsysteem, die met twee grote beeldschermen één geheel lijken te vormen, is voorzien van snellere hardware. Bij de setup merkten we direct dat het systeem sneller en vooral vloeiender te bedienen is. In tegenstelling tot het oude systeem, dat op sommige punten een paar seconden nodig had om een pagina op te bouwen. Het beste aan dit nieuwe is het draadloze Android Auto en Apple CarPlay. Zo snel heb ik persoonlijk in geen enkele auto een verbinding met Apple CarPlay kunnen maken. Zodra je instapt, is het systeem er en kun je Apple CarPlay direct gebruiken.
Een van de vele fijne opties in onze KONA (Premium Sky uitvoering) is het zonnedak, dat weliswaar niet volledig panoramisch is, maar wel open kan voor frisse lucht. We waarderen deze functie enorm, vooral omdat we het dak kunnen openen in plaats van er alleen maar doorheen te kijken zoals bij veel andere voertuigen.
De achterpassagiers genieten van luxe voorzieningen die zelfs in veel duurdere auto’s moeilijk te vinden zijn. Deze omvatten onder andere verwarmde stoelen, twee USB-C-opladers en zelfs een stopcontact van normaal formaat.
Comfort en rijervaring
In de afgelopen maanden hebben we opnieuw ervaren hoe comfortabel deze auto rijdt. De nieuwe KONA glijdt moeiteloos over hobbels en oneffenheden, dankzij de perfect afgestemde ophanging die duidelijk gericht is op comfort. Het stuurgedrag is lekker licht, wat het rijden in de stad bijzonder aangenaam maakt, al zorgt dit ervoor dat de auto op bochtige wegen minder dynamisch aanvoelt. Het verminderde koppel in het nieuwe model heeft het doorslippen van de wielen flink verminderd, wat resulteert in een soepelere acceleratie.
De vooruitgang die de KONA Electric heeft geboekt qua rijbeleving, is echt merkbaar. De one-pedal drive functie is fantastisch, en het is fijn dat je de regeneratie kunt aanpassen met de flippers aan het stuur. De ruime actieradius maakt lange ritten zorgeloos. Hyundai heeft ook de tractie van de aangedreven voorwielen sterk verbeterd. Met de 218 pk moet je echt je best doen om de voorwielen te laten doorslippen. Al met al, een indrukwekkende stap vooruit voor de KONA Electric.
Verbeterde batterijcapaciteit
Een groot pluspunt is de verbeterde batterijcapaciteit. Met een bereik van 514 kilometer op een volle lading (65,4 kWh accu) kom je een heel eind. Opladen gaat met een 100 kW-lader vlot genoeg voor de meeste ritten. Jammer dat de KONA Electric geen 800V-systeem of 150kW+ laadvermogen heeft, zoals de Hyundai IONIQ 6. Zeker gezien de vergelijkbare vanafprijs van €45.995 voor de Premium-uitvoering.
Assistentie op hoog niveau
De Hyundai KONA Electric stond al bekend om zijn geavanceerde rijhulpsystemen, maar met de nieuwste update is de stuurassistent nog een stuk beter geworden. De auto blijft nu nog beter binnen de lijnen, wat zorgt voor een veiliger en comfortabeler rijgedrag.
De KONA Electric is, wat betreft features, verrassend compleet uitgerust. Zelfs in veel duurdere modellen vind je niet alle functies die deze Hyundai standaard heeft. Tijdens onze duurtest raakten we snel gewend aan het gemak van functies als Blind-spot View Monitor (BVM), Remote Smart Parking Assist (RSPA) en Reverse Parking Collision-avoidance Assist (RPCA) & Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA). Het is pas echt wennen als je in een auto stapt zonder al deze luxe. Je mist ze dan enorm, want ze maken autorijden een stuk prettiger en veiliger.
Eén kritiekpuntje: de veiligheidssystemen piepen en zoemen soms wat teveel. Dat kan storend zijn, zeker als je net even rustig wilt rijden. Bij het opstarten van de auto moet je deze systemen elke keer handmatig uitschakelen. Dat is een beetje omslachtig. Het zou prettiger zijn als je zelf meer controle had over deze functies. We hopen dat Hyundai dit in een toekomstige OTA-update aanpast.
Stabiele prijsontwikkeling
Ondanks de vele updates en nuttige verbeteringen is de prijs van de KONA Electric de afgelopen zes jaar opmerkelijk gelijk gebleven. De aanvankelijke aantrekkelijke vanafprijs van ongeveer 41.000 euro voor de 64 kWh-variant is niet substantieel verhoogd. Dit geldt ook voor de volledig vernieuwde KONA, die momenteel een vanafprijs heeft van 39.995 euro voor de 65,4 kWh-versie. Hoewel er nog een warmtepomp van 1.495 euro bijkomt, is de prijs in de afgelopen zes jaar niet veel hoger geworden.
Bovendien is de KONA Electric in Nederland een koopje vergeleken met de buurlanden. In België kost de KONA met een 65,4 kWh-batterij minimaal 44.699 euro, en in Duitsland zelfs 47.190 euro. Hyundai Nederland heeft duidelijk zijn best gedaan om de prijs onder de subsidiegrens te houden, wat natuurlijk geweldig is voor de Nederlandse consument.
Conclusie: een zeer betrouwbare allrounder
Na drie maanden rijden kunnen we stellen dat de nieuwe KONA Electric niemand teleur zal stellen. Het een solide, betrouwbare allrounder is met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Hoewel het geen sportwagen of designicoon is, biedt de KONA Electric een vooral praktische, comfortabele en efficiënte rijervaring, ideaal voor zowel dagelijkse stadsritten als lange afstanden.
Ondanks enkele verbeterpunten, zoals de dynamiek op bochtige wegen en het omslachtig uitzetten van alle veiligheidssystemen, blijft het een ijzersterke speler in het groeiende EV-segment en belooft het weer net zo succesvol te zijn als zijn voorganger. Zeker voor wie overstapt van benzine, biedt de KONA Electric een moderne mix van stijl, functionaliteit en gebruiksgemak – met bewezen EV-kwaliteiten.
Heb je er zelf één, en deel je graag je mening. Geef hieronder dan jouw ervaringen of mail jouw ervaringen naar .
Tekst: Marc Verweij