De Chinese EV-markt blijft groeien en dus komen er nog steeds merken bij. Maar niet ieder merk overleeft de hevige concurrentiestrijd in China. Er zijn honderden auto’s te koop in ieder segment en bovendien verlagen vele merken hun prijzen. De afgelopen jaren zijn diverse merken opgedoekt, waaronder Enovate en Weltmeister. Dat waren relatief onbekende en onbeminde namen, maar nu staat belangrijk merk op omvallen.
HiPhi wie?
HiPhi is een innovatief EV-merk onder Human Horizons, een Chinees technologie- en mobiliteitsbedrijf. HiPhi werd in 2019 gelanceerd en verkoopt 3 modellen: de X, de Y en de Z. De auto’s hebben een gewaagd ontwerp met bizarre deurconstructies, LED-schermen op de buitenzijde, en natuurlijk veel vermogen. Ik ben deze zomer in een HiPhi dealer in Beijing geweest en ik was diep onder de indruk. De wildste van het stel is de HiPhi Z, een sedan-coupé die veel weg heeft van een ruimtevliegtuig.
De Z is 5 meter lang maar slechts 1.4 meter hoog. Hij heeft zelfmoorddeuren, een dubbele achterspoiler, en gigantische 22-inch wielen. Er zitten schermen in de bumpers en op de deuren, de bestuurder kan via het infotainmentsysteem tekst of afbeeldingen invoegen. De Z heeft twee motoren, vierwielaandrijving en achterwielbesturing. Het vermogen is 672 pk en 820 Nm, daarmee scheurt de Z van 0 naar 100 in 3,8 seconden. Het bereik is 705 kilometer. De HiPhi Z kost minimaal 65.000 euro.
Zelfs voor China te gek
Prima cijfers, en de X en de Y zijn net zo interessant. Helaas lijkt het merk HiPhi zelfs voor China een beetje te gek. Chinese consumenten proberen graag nieuwe merken, technologieën en ontwerpen, zelfs tegen hoge prijzen. Maar er is een grens, en daar is HiPhi overheen gegaan. De auto’s zijn gewoon te ver van de wereld. In China wordt aangenomen dat een onafhankelijk merk ongeveer 10.000 auto’s per maand moet verkopen om te overleven. HiPhi verkocht nooit meer dan 1.900 exemplaren per maand, en de verkoop daalde eind vorig jaar als een steen, tot slechts 564 auto’s in december, en in januari nog verder tot 232.
Toen kwamen de eerste geruchten naar boven dat HiPhi zijn rekeningen niet kon betalen. HiPhi bevestigde de problemen en ging op zoek naar nieuwe investeerders, maar tevergeefs. Daarop sloten diverse dealers hun deuren. Deze week bleek dat HiPhi de loonbetalingen heeft uitgesteld, en dat produktie voor een half jaar is opgeschort. De moeilijkheden komen net op het moment dat HiPhi een export offensief in Europa heeft gelanceerd. Als HiPhi ten onder gaat, zal dat een triest einde zijn voor een veelbelovend merk.
Wie nog meer?
Met de 10.000-grens als uitgangspunt zijn er meer onafhankelijke spelers die in de problemen kunnen komen. Neta schommelt al een jaar rond de 10.000, en merken als Lingbox en Skyworth komen zelden over de 1.500 per maand. Het lijkt er dus op dat HiPhi zeker niet het laatste merk is dat gaat omvallen. Bekende merken als Li Auto, NIO en Xpeng zitten ondertussen ruim boven de 10.000 per maand en lijken dus voorlopig veilig.
Tekst: Tycho de Feijter