DS N°8: Frans elektrisch vlaggenschip met opmerkelijk grote actieradius

DS N°8

Het lijkt wel Kerstmis voor de autoliefhebbers. Terwijl de Sint nog maar net het land uit is, trakteert DS ons alvast op een cadeau voor volgend jaar: de onthulling van de gloednieuwe DS N°8. En wat voor één! Deze elektrische SUV-coupé belooft niet alleen een elegante verschijning te worden, maar krijgt ook een opmerkelijk grote actieradius.

Eerder schreven we al over de DS N°8, een veelbelovende nieuwkomer die de elektrische ambities van DS Automobiles kracht bij zou zetten. Nu is het onverwacht al zover: het doek is officieel gevallen en de N°8 is klaar om de markt te veroveren, al zullen we nog wel een paar maanden op de officiële lancering moeten wachten. Maar, met een actieradius tot wel 750 kilometer (WLTP) en een vermogen dat kan oplopen tot 350 pk, lijkt DS met de N°8 wel een serieuze stap in het ‘premium’ elektrische segment te gaan zetten.

DS N°8

Een ontwerp om van te dromen

De DS N°8 is duidelijk geïnspireerd op de adembenemende DS Aero Sport Lounge conceptauto. Strakke lijnen, vloeiende vormen en een dynamische uitstraling kenmerken deze SUV-coupé. Maar achter die elegante façade schuilt ook heel wat doordachte techniek. En ook de aerodynamica speelt een cruciale rol in het ontwerp, met als doel de actieradius te maximaliseren. Zo zien we een subtiele spoiler op de achterklep, verzonken deurgrepen en speciaal ontworpen wielen die de luchtweerstand verminderen. Ook de bodemplaat is verregaand geoptimaliseerd voor een optimale luchtstroom.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de lichtsignatuur, want de DS N°8 introduceert de innovatieve DS Luminascreen, een verlicht frontpaneel dat de auto een futuristische look geeft. Aan de achterzijde zien we de opvallende Light Blade achterlichten, die niet alleen mooi zijn, maar ook bijdragen aan de aerodynamica. DS Automobiles kiest voor een ‘duo-tone’ kleurenschema, met een contrasterend zwart dak en motorkap. Dit geeft de N°8 een extra vleugje elegantie, benadrukt zijn coupé-achtige silhouet en maakt hem tot een blijkvanger.

Voorwiel- en vierwielaandrijving

De DS N°8 is gebouwd op het STLA Medium-platform van Stellantis, dat speciaal is aangepast voor deze elektrische SUV-coupé. Geen STLA-Large dus, zoals we eerder veronderstelden. Er zullen drie verschillende aandrijflijnen beschikbaar zijn, met vermogens tot wel 257 kW (350 pk). Twee varianten hebben voorwielaandrijving, er is ook een versie met intelligente vierwielaandrijving. Ook op accugebied is er keuze: de grootste accu heeft een capaciteit van 97,2 kWh en zorgt voor een actieradius tot wel 750 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Zelfs op de snelweg moet meer dan 500 kilometer haalbaar zijn, en dat is best een indrukwekkende prestatie.

Snelladen kan met maximaal 160 kW, en dankzij de mogelijkheid tot preconditioning van de accu wordt de laadtijd aan de snellaadzuil geminimaliseerd. Al moeten we zeggen dat de DC-laadsnelheid voor dit segment misschien een beetje teleurstellend is. Het normale opladen kan met de normale snelheid van 11 kW. Er zal later ook een 22 kW boordlader beschikbaar zijn. Dankzij de V2L-functionaliteit (Vehicle-to-Load) kun je ook externe apparaten van stroom voorzien. DS Automobiles heeft de N°8 gelukkig standaard uitgerust met een warmtepomp, die zorgt voor efficiënt verwarmen en koelen van het interieur.

Huiskamer op wielen

Het interieur van de DS N°8 lijkt wel een ware huiskamer op wielen, boordevol luxe en comfort. Hoogwaardige materialen, verfijnde afwerking en een doordacht design zorgen voor een premium gevoel. DS Automobiles heeft duidelijk aandacht besteed aan elk detail, van de ergonomische stoelen tot het stijlvolle dashboard. De DS N°8 belooft ook ruim te zijn, met voldoende beenruimte voor zowel de bestuurder als de passagiers. De bagageruimte is eveneens groot genoeg, met een inhoud tot 620 liter is er genoeg plek voor vakantiebagage, heel veel boodschappen of een uitgebreide sportuitrusting.

Technologie in overvloed

Technologie speelt een belangrijke rol in de N°8. Binnenin de DS N°8 waan je je in een technologisch paradijs. Geavanceerde connectiviteit, kunstmatige intelligentie en een intuïtief infotainmentsysteem zorgen voor een naadloze en gepersonaliseerde rijervaring.

Het dashboard is minimalistisch en elegant, met een prominent aanwezig touchscreen dat toegang geeft tot alle belangrijke functies. Navigatie, entertainment, klimaatregeling: alles is binnen handbereik. DS Automobiles belooft een intuïtieve interface, gebaseerd op kunstmatige intelligentie, die zich aanpast aan jouw voorkeuren.

DS N°8

Verder verwachten we een hele rits aan rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, lane assist en een 360-graden camera. Deze features verhogen niet alleen het comfort, maar ook de veiligheid. En laten we de head-up display niet vergeten, die essentiële informatie projecteert op de voorruit, zodat jij je ogen op de weg kunt houden. Het regeneratieve remsysteem van de N°8 beschikt over een ‘one-pedal’ modus, zodat je daarmee ook tot stilstand kunt afremmen.

De toekomst van DS Automobiles

Waar de meest recente topmodellen van DS Automobiles nou niet echt het meest onderscheidend waren, lijkt het Franse merk zich met de DS N°8 toch weer een beetje opnieuw te hebben uitgevonden. Met dit model laat DS zien dat het merk in staat is om een eigen, onderscheidende designfilosofie op slimme wijze toe te passen, en daar een bijzonder fraaie en innovatieve auto mee te bouwen. De lancering van de DS N°8 staat gepland voor midden 2025, en tegen die tijd weten we ongetwijfeld iets meer over de prijs en de verschillende uitvoeringen die beschikbaar zullen zijn.

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.