Tijd om in de toekomst te kijken. Via de Chinese MIIT lijst van oktober is nu meer bekend over nieuwe elektrische voertuigen die de komende maanden op de markt komen. Dit keer met auto’s van Denza, Hongqi, NIO, Toyota, Volkswagen en Wuling.
Wat is de MIIT lijst?
Iedere maand publiceert het Chinese Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) een lijst van alle nieuwe voertuigen die zijn goedgekeurd voor productie. Dit is een hardnekkig overblijfsel van de oude planeconomie. Automakers in China moeten goedkeuring vragen van de overheid voor ieder nieuw model en voor ieder facelift van bestaande modellen. Dit geldt voor alle typen voertuigen, van passagiersauto’s tot zware vrachtwagens tot kleine scooters.
Vroeger werd de lijst alleen schriftelijk gepubliceerd maar sinds de vroege jaren 2000 ook op internet en is daardoor een onuitputtelijke bron voor volgers van de Chinese auto-industrie. De automakers proberen al jaren iets te doen aan de lijst, want hun nieuwe modellen liggen iedere maand op straat, meestal lang voor de officiële introductie. Maar tot nu toe houdt MIIT koppig vol.
Denza N9
BYD is nu volledig eigenaar van het Denza merk. Mercedes-Benz heeft in september zijn laatste belang van 10% aan de Chinezen verkocht. De Denza N9 is het voorlopige nieuwe topmodel. Het is een joekel van een SUV met een lengte van 5.2 meter en een wielbasis van 3.1 meter. De N9 heeft een brede D-stijl met het Denza logo, camera-spiegels en een lidar op het dak. BYD gaat zoals gewoonlijk twee AWD aandrijflijnen aanbieden: een EV met 710 kW en een PHEV met 640 kW. De basisversie heeft zes stoelen, maar Denza gaat ook een extra luxe versie met maar twee stoelen achterin leveren en een versie met zeven stoelen voor de extra grote gezinnetjes. De Denza N9 komt nog eind dit jaar op de Chinese markt.
Hongqi E009
Hongqi is een van China’s oudste automerken. Het is tegenwoordig opgesplitst in twee delen: Hongqi maakt de grote benzineauto’s waaronder de staatslimousines en de grote SUV’s. De EV’s zijn ondergebracht in Hongqi New Energy. Maar de merknaam is wel hetzelfde! Chinese consumenten hebben veel keuze maar vermoedelijk ook veel verwarring. Hoe dan ook, de E009 is een nieuwe elektrische sedan met een sportief ontwerp en een gestroomlijnde koets. De auto heeft brede wielkasten, donkere voorlampen, verborgen deurhendels en zwarte wielen. Op de neus zit het Hongqi ‘rode vlag’ ornament in nieuwe stijl, dat zich uitstrekt van de motorkap tot de voorkant. De E009 wordt gepositioneerd onder de grotere Hongqi EH7 sedan. De lengte is 4.8 meter en de wielbasis 2.9 meter. De aandrijving zit op de achterwielen met een vermogen van 210 kW en een topsnelheid van 200 km/u. De lancering staat in het schema voor begin 2025.
NIO ET9
Het is bijna een jaar geleden dat NIO de ET9 onthulde, het nieuwe topmodel van het Chinese batterijwissel merk. Maar de auto is nu eindelijk af. De productieversie wijkt nauwelijks af van de semi-concepten die NIO eerder toonde. Alleen de lichten zijn op detail anders. De ET9 is een bijzondere sedan-coupe die wat hoog op zijn wielen staat. De ET9 heeft twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 520 kW en een topsnelheid van 220 km/u. De accu is een nieuwe door NIO zelf ontwikkelde lithium-ion accu met een capaciteit van 120 kWh. De accu heeft een hoge energiedichtheid van 292 Wh/kg en een maximale laadsnelheid van 600 kW. De ET9 is 5.3 meter lang en heeft een wielbasis van 3.25 meter. De ET9 komt begin 2025 op de markt voor ongeveer 800.000 yuan of 104.000 euro.
Toyota bZ3X
De Toyota bZ3X SUV is zo Chinees dat het eigenlijk geen Japanse auto meer is. De producent van de bZ3X is de GAC-Toyota joint venture. De bZ3X is grotendeels gebaseerd op de Aion V SUV. De wielbasis en de hardpoints zijn hetzelfde, alleen het plaatwerk is deels anders. Aion is een merk van GAC. De motor, de LFP accu, de infotainment en de ADAS komen allemaal van Chinese leveranciers. De bZ3X is de derde van een serie elektrische Toyota’s die speciaal voor China zijn ontwikkeld, naast de bZ3 sedan en de bZ3C SUV-coupé. De bZ3X is de grootste van het stel met een lengte van 4.6 meter en een wielbasis van 2.76 meter. De aandrijving komt van een enkele elektromotor met 150 kW en de topsnelheid is 160 km/u. De bZ3X komt eind dit jaar op de Chinese markt.
Volkswagen ID.3 LFP
LFP-accu’s zijn heel populair in China. De kosten zijn lager, minder brandgevaar en geen kobalt. Tot nu toe is de ID.3 echter alleen leverbaar met lithium-ion accu’s en dus duurder dan zijn directe concurrenten. Dat gaat veranderen. De ID.3 is binnenkort ook te krijgen met een LFP accu, in combinatie met de 125 kW motor. De ID.3 wordt in China geproduceerd door de SAIC-Volkswagen joint venture. De nieuwe LFP accu voor de ID.3 wordt geproduceerd door SAIC-CATL, een joint venture tussen SAIC en accumaker CATL. Deze joint venture maakt ook accu’s voor SAIC’s eigen merken en voor SAIC-GM, de joint venture tussen SAIC en General Motors. Dezelfde LFP accu zit in China dan in de Volkswagen ID.3, in de Buick Electra E4, en in de MG4 EV. Dat spaart weer in de kosten en SAIC pakt bij iedere accu een paar yuan mee. De Volkswagen ID.3 met LFP accu komt binnenkort al op de Chinese EV markt.
Wuling Sunshine EV MPV
Wuling is een Chinees automerk onder SGMW, een joint venture tussen SAIC, General Motors en Guangxi Auto. Wuling maakte vroeger vooral goedkope minibusjes, de laatste jaren maakt het daarnaast een steeds grotere serie betaalbare kleine elektrische personenauto’s. De Sunshine EV zit op het randje tussen die twee lijnen. ‘EV’ is onderdeel van de naam, want Wuling maakt ook benzine aangedreven busjes die Sunshine heten. De Sunshine EV heeft een vrolijk ontwerp, met een korte neus, een hoog dak, bijzondere spiegels, zelfmoordachterdeuren en stalen wieltjes die zo ver mogelijk in de hoeken staan. De Sunshine EV heeft vier zitplaatsen, hij is 3.7 meter lang en heeft een wielbasis van 2.6 meter. Het wagentje heeft achterwielaandrijving met een vermogen van 30 kW, daarmee haalt de Sunshine EV precies 100 km/u. Onder de vloer ligt een LFP accu. Het bereik is nog niet bekendgemaakt maar reken op een dikke 300 CLTC. Ook de Sunshine EV komt eind dit jaar op de Chinese EV markt.