Dit weten we over elektrische Renault 4, die binnenkort onthuld wordt

Renault 4 E-Tech Electric teaser

Renault brengt binnenkort een van zijn meest geliefde modellen, de Renault 4, opnieuw uit. Dit keer in een volledig elektrische variant. De officiële onthulling staat gepland voor 14 oktober tijdens de Autosalon van Parijs, maar Renault heeft alvast een aantal teaserbeelden vrijgegeven die een glimp bieden van het ontwerp van deze elektrische klassieker.

Retro en modern samengebracht in de Renault 4 E-Tech Electric

De Renault 4 E-Tech Electric blijft voor een deel trouw aan het iconische ontwerp van de klassieke Renault 4 uit de jaren 60. Zo zien we op de teaserbeelden bekende designelementen terugkomen, zoals de trapeziumvormige zijruiten boven de achterwielen, de ronde LED-koplampen en de langwerpige grille. Deze verwijzingen naar het verleden zijn echter subtiel gemoderniseerd, waardoor de nieuwe Renault 4 er eigentijds en fris uitziet, zonder de charme van het origineel te verliezen.

Maar reken er ook op dat de nieuwe Renault 4 er veel meer als een SUV uit zal gaan zien. Gelukkig keert het stoffen vouwdak, dat in sommige versies van de oorspronkelijke Renault 4 te vinden was, ook weer terug. Dit dak voegt niet alleen een nostalgisch tintje toe aan de moderne elektrische auto, maar kan ook de noodzaak om de airco te gebruiken verminderen, en daarmee verminder je weer het energieverbruik van de auto.

Technische specificaties: wat we al weten

Hoewel Renault nog maar heel weinig details over de technische prestaties heeft onthuld, weten we wel dat de Renault 4 E-Tech Electric gebaseerd zal zijn op hetzelfde CMF-BEV platform als de elektrische Renault 5. Dit platform is speciaal ontwikkeld voor compacte elektrische auto’s en staat garant voor een efficiënte, praktische indeling. De Renault 4 zal naar verwachting 4,14 meter lang zijn, wat zorgt voor een royale binnenruimte, en hij zal ook wat ruimer zijn dan de Renault 5.

Wat de actieradius betreft, is het aannemelijk dat de Renault 4 E-Tech Electric gebruik zal maken van dezelfde accupakketten als de Renault 5. Dat betekent dat er waarschijnlijk keuze is uit een 40 kWh-accu met een actieradius van ongeveer 300 kilometer en een 52 kWh-accu die tot 400 kilometer kan halen, gebaseerd op de WLTP-cyclus. Aangezien de Renault 4 iets groter is dan de Renault 5, zou de actieradius iets lager kunnen uitvallen, maar dat blijft voorlopig speculatie.

Slimme marketing met de R4 R Pass

Renault heeft een interessante marketingstrategie bedacht om de lancering van de 4 E-Tech Electric nog aantrekkelijker te maken. Klanten kunnen namelijk de R4 R Pass aanschaffen voor €150. Deze pas biedt hen voorrang bij zowel de bestelling als de levering van de auto. Daarnaast krijgen pashouders toegang tot exclusieve evenementen en updates over de Renault 4.

Deze aanpak zagen we eerder bij de lancering van de Renault 5 E-Tech Electric, en het blijkt een slimme manier om de betrokkenheid van klanten te vergroten en de vraag naar het model te stimuleren. Voor de echte fans van de Renault 4 is dit natuurlijk dé kans om als een van de eersten achter het stuur te kruipen van deze elektrische reïncarnatie.

Aanwinst voor Renault’s elektrische aanbod

De Renault 4 E-Tech Electric is waarschijnlijk een belangrijke schakel in de strategie van Renault, dat zich richt op een volledige elektrificatie van het aanbod tegen 2030. Niet alleen omdat het voortbouwt op een rijke historie, maar ook handig inspeelt op de groeiende vraag naar compacte, praktische en vooral betaalbare elektrische auto’s voor dagelijkse gebruik.

En met de Renault 4 E-Tech Electric lijkt Renault een ontzettend brede doelgroep te willen aanspreken. Van nostalgische autoliefhebbers die de klassieke Renault 4 nog kennen, tot moderne consumenten die op zoek zijn naar een duurzame en ruime stadsauto met een vleugje karakter. Kortom, het kan niet anders of dit wordt een groot succes

Vooruitblik op de onthulling

Op 14 oktober zullen alle details over de Renault 4 E-Tech Electric worden onthuld tijdens de Autosalon van Parijs. Tot die tijd moeten we het doen met de teaserbeelden, die in ieder geval de verwachtingen hoog hebben gezet. Daarom kijken we met belangstelling uit naar de onthulling, om in werkelijkheid te zien hoe Renault de balans heeft gevonden tussen moderne technologie en het iconische design van weleer.

696 392 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.