Dit waren de 10 best verkopende EV’s in China in 2024

De Chinese EV markt is in 2024 opnieuw hard gegroeid. In dit overzicht de tien best verkopende puur elektrische auto’s van 2024. De definitieve cijfers van december zijn nog niet uit, dus de periode is 01-01 tot en met 30-11. De winnaar is misschien een verrassing, maar toch ook weer niet.

10. BYD Song Plus EV: 148.983.

De BYD Song Plus EV is een van de populairste middelgrote elektrische SUV’s in China, met de bekende BYD techniek en een aantrekkelijk ontwerp. Zoals altijd houdt BYD het simpel met de aandrijflijn en accu: voorwielaandrijving, 150 of 160 kW, en een Blade accu van 71.8 kWh of 87.04 kWh. De instapper kost 19.600 euro. BYD komt volgend jaar met een nieuw rijhulpsysteem, inclusief lidar.

9. Aion Y: 168.672.

Aion is een massa-EV merk onder GAC. Aion doet niet aan mega power of super-long range. De auto’s zijn gericht op jongeren en jonge gezinnen, met een relatief eenvoudig ontwerp en robuuste techniek. De Y houdt het midden tussen een MPV en een SUV, met veel ruimte vanbinnen. Het is een voorwielaandrijver met 100 kW of 150 kW. Er is veel accu keus: 49.75, 58.4, en 68.98 kWh. De Aion Y is te koop vanaf 14.400 euro.

8. Tesla Model 3: 171.497.

De Model 3 loopt van de band in Giga Shanghai, de grootste Tesla fabriek ter wereld. Ook de meeste Model 3’s in Nederland komen uit Shanghai. China is de op een na grootste markt voor Tesla na de Verenigde Staten. Het basismodel in China is de Model 3 RDW met 194 kW en een 60 kWh LFP accu van CATL, en die kost 30.400 euro. Al jaren gaan er geruchten over een LWB versie voor de lokale markt, maar tot nu toe is daar niets officieel van vernomen.

7. BYD Dolphin: 172.969.

De tweede BYD in de ranglijst is de Dolphin, een leuke middelgrote hatchback die in China ook in het paars en roze te krijgen is. De Dolphin is gericht op een jong publiek en dus spotgoedkoop, het basismodel kost 13.000 euro en heeft 70 kW en 44.9 kWh Blade LFP accu. Begin volgend jaar lanceert BYD een update voor de Dolphin, met een nieuwe grille, bumpers en lampen. BYD hoopt dat de Dolphin daarmee weer een plekje kan stijgen.

6. BYD Qin Plus EV: 174.084.

De Qin Plus EV is een bijna klassieke Chinese sedan: volkomen onopvallend, 4.7 meter lang en heel goedkoop. In het nog recente verleden was de markt voor dit type sedan in handen van Europese en Japanse merken. Maar nu niet meer. De instapper van Qin Plus EV kost precies evenveel als de Dolphin instapper: 13.000 euro. Daarvoor krijgt de Chinese consument 100 kW op de voorwielen en een LFP accu van 60 kW.

5. Wuling Bingo: 207.075.

Wuling is een van de grootste automerken van China. De Bingo werd in 2023 gelanceerd en is pijlsnel gestegen in de ranglijst. Het een is een leuke compacte stadsauto die vooral op vrouwen is gericht, met zachte kleurtjes en een dashboard-ontwerp geïnspireerd door een make-uptafel. De Bingo meet vier meter, het is een voorwielaandrijver met 30 of 50 kW, 17.3 kWh of 31.9 kWh. De instapper staat bij de dealer voor maar 7186 euro.

4. Wuling Mini EV: 248.409.

De volgende Wuling is de Mini EV, de auto die in zijn eentje een heel nieuw segment van de EV markt opende. De Mini EV is drie meter lang maar door de vierkante koets toch groot genoeg voor vier. Wuling verkoopt de achterwiel aangedreven Mini EV in een dozijn verschillende varianten, waaronder sportieve edities met dikke spoilers. Het aloude basismodel heeft 20 kW en een accu van 9.3 kWh, voor 4695 euro mag het machientje mee naar huis.

3. BYD Yuan Plus: 282.974.

De BYD Yuan Plus is als Atto 3 de grote export-hit van BYD, en ook in China verkoopt de compacte crossover nog altijd heel goed. Vorig jaar lanceerde BYD een extra goedkope variant, de Honor Edition, die precies 15.710 euro kost. Deze versie heeft gewoon 150 kW op de voorwielen, maar een kleinere accu van 49.92 kWh. BYD werkt aan een facelift van de Yuan Plus, want de auto is ondertussen al sinds 2022 op de markt.

2. BYD Seagull: 445.851.

De bestverkopende elektrische BYD is de Seagull, een geweldige kleine hatchback met een scherp ontwerp. De Seagull is zo populair dat er in China clubs voor zijn opgericht, en de auto is aan alle kanten te verfraaien met after-market accessoires. De Seagull heeft een voor BYD zeldzame cool factor. Het gamma is opnieuw zeer beperkt: drie uitrustingsniveaus, 55 kW met 30.08 kWh of met 38.88 kWh. En dat is het wel. Het basismodel kost 9153 euro.

1. Tesla Model Y: 478.483.

De Tesla Model Y wint, en met een flinke marge op de Seagull. Net als in de rest van de wereld blijft de Model Y de beste deal voor een middelgrote elektrische SUV. Tesla wordt ook geholpen omdat Elon Musk nog steeds een heldenstatus heeft in China. De RWD instapper kost 32.771 euro en dat is minder dan de Chinese concurrentie. De vernieuwde Model Y gaat al in januari in productie in Shanghai en dat zal de verkopen alleen maar verder opstuwen.

Wat valt verder op?

  1. Behalve Tesla bestaat de Top 10 alleen uit Chinese merken. In de Top 20 staat een auto van een Westers merk, de Volkswagen ID.3 op 17. In de Top 30 komen er nog drie bij: de Buick Velite 6, de BMW i3, en de Toyota bZ3. Al deze auto’s worden overigens wel in China gemaakt. In totaal staan in de Top 30 slechts zes auto’s van niet-Chinese merken. Geen wonder dat veel automakers zich zo’n zorgen maken.
  2. Deze Top 10 zou net zo goed een BYD Top 5 kunnen heten. Zo sterk is het BYD merk tegenwoordig. BYD verkoopt bovendien van de Yuan Plus, de Qin Plus en de Song Plus ook nog eens PHEV versies, die apart worden berekend in de verkoopcijfers.
  3. De Tesla Model Y staat nog steeds bovenaan, en dat is bijzonder voor een relatief oud model. In China heeft een model ongeveer een leven van vier jaar met minstens twee tussentijdse facelifts. De Y heeft nog geen last gehad van alle zogenaamde “Model Y killers” van Chinese merken. Auto’s als de NIO ES6 (20), de Xpeng G6 (29) en de Zeekr 7X (48) komen simpelweg te kort.

De Tesla Model Y met een achter-tent, speciaal ontwikkeld voor de kampeergekke Chinese consument.

696 375 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.