Het einde van het jaar is bijna daar en dus is het tijd om te kijken naar de allerbeste Chinese elektrische auto’s van 2024. Dit jaar stond de Chinese EV markt weer in hyperdrive met ongeveer 20 nieuwe modellen per maand. De ontwikkelingen gaan zo snel dat een Top 10 op het moment van typen bijna alweer verouderd is. Op de lijst staan de modellen die in hun eigen segment het meest vernieuwend waren, met design, techniek, prijs, of alles bij elkaar.
10. Bestune Pony
Bestune is een merk onder FAW. Tot voor kort maakte het vrij saaie sedans en SUV’s. Maar het merk kreeg belangstelling voor de groeiende minicar markt en lanceerde onverwachts de Bestune Pony, een guitig wagentje van drie meter lang met grote koplampen, 2+2 zitplaatsen, kekke felle kleurtjes en achterwielaandrijving. Maar de echte klapper was de prijs: 249.000 yuan of 3282 euro. Dat was bijna 1000 euro minder dan de vorige goedkoopste minicar. De Pony galoppeerde dus ook rap naar verkopen van dik 13.000 auto’s per maand, en de concurrenten hebben ondertussen hun prijzen verlaagd.
9. SRM E3L
SRM was een relatief onbekende Chinese bedrijfsauto fabrikant. Maar dat veranderde met de komst van de SRM E3L, een prachtige rudimentaire bestelbus van 4.9 meter lang met doosachtige vorm en scherpe lijnen aan de voorkant van de cabine. Het mooiste zijn de stalen wielen. De E3L is ultra modulair en beschikbaar in een dozijn varianten, kort- en lang, met laag- en hoog dak, van bestelbus tot personenbus. De langste personenbusversie heeft negen zitplaatsen. De E3L heeft achterwielaandrijving en klanten kunnen kiezen tussen veel verschillende motoren en accu’s. Het basismodel kost 102.800 yuan of 13.550 euro.
8. Denza Z9 GT
Chinese merken schuiven steeds meer op naar boven, richting BMW en tegenwoordig ook Porsche. De Denza Z9 GT is een ongelofelijk snelle shooting brake die het luxe NEV segment eens flink heeft opgeschud. De Z9 GT heeft vierwielaandrijving, vierwielbesturing en een zeer geavanceerd onderstel. Daarmee kan de auto dansen en tank-turns en crab-walks maken. De Z9 GT is beschikbaar met PHEV en EV aandrijving, met een maximaal vermogen van 710 kW. Toch kost de instapper in China maar 334.800 yuan of 44.100 euro. Denza lanceerde ook nog een sedanversie, die is meer luxe dan sportief en heet simpelweg Z9.
7. Baidu Yichi 06
De ontwikkeling van robotaxi’s gaat heel snel in China. De meeste modellen worden ontwikkeld door techbedrijven in samenwerking met automakers en daar komen mooie dingen uit. Baidu lanceerde in 2024 de nieuwe Yichi 06, een geavanceerde volledig autonome taxi met vier zitplaatsen, ontwikkeld voor Baidu’s Apollo Go ride-hailing programma. De Yichi 06 heeft 38 sensoren waaronder vier grote lidars op het dak. De on-board computer heeft een rekenkracht van 1200 TOPS en de auto staat continu in verbinding met de Baidu Cloud. De Yichi heeft vier zitplaatsen, achterwielaandrijving en een wisselaccu. De motor komt van BYD.
6. iCar V23
De iCar V23 werd net op tijd gelanceerd om mee te kunnen naar een plek in de Top 10. De V23 is met afstand de coolste auto in het zogenaamde ‘off-road NEV’ segment, met elektrische en plug-in hybride voertuigen die in het terrein serieus hun mannetje staan. De iCar V23 valt vooral op door het schaamteloze retro design, met een vierkante koets, met brede wielkasten en ronde koplampen. De topversie heeft twee motoren en vierwielaandrijving, en kopers kunnen de auto naar keuze af-fabriek verfraaien met een bullbar of een dakrek met verstralers. De 4.2 meter lange iCar v23 is gericht op jonge autokopers en de instapper kost daarom slechts 99.800 yuan of 13.155 euro.
5. Xpeng Mona M03
Mona is een serie met betaalbare EV’s onder Xpeng. De eerste Mona was de M03, een fraaie en zwaar gestroomlijnde liftback sedan die Xpeng wist neer te zetten voor slechts 119.800 yuan of 15.800 euro. Daarmee is de Mona M03 met afstand de goedkoopste auto in het middelgrote-sedan segment. Maar de voorwielaangedreven auto bleek niet alleen populair bij koopjesjagers maar bij iedereen, de Mona M03 sleurde in zijn eentje Xpeng van de 40ste naar de 25ste plaats in de ranglijst, in november was de M03 goed voor 44% van de verkopen van Xpeng. Het is eigenlijk geen wonder want de M03 heeft een perfecte balans gevonden tussen kracht, bereik en prijs.
4. Changan Qiyuan E07
De markt voor elektrische lifestyle pick-up trucks is tot nu toe relatief klein. Daarom kwam Qiyuan, een merk onder Changan Automobile, met een radicale oplossing. De innovatieve Qiyuan E07 is zowel een pick-up truck als een SUV-coupé. Het is een ware transformer, de achterruit schuift onder het dak en de achterklep verandert in een platte laadklep. Bovendien kan het scherm tussen de laadbak en de achterbank ook nog omhoog waardoor een Landaulet-achtige cabriolet ontstaat. De E07 is gericht op kamperen en is af-fabriek te bestellen met een zijtent. De E07 heeft AWD en is te krijgen met EV of EREV aandrijving. De E07 is niet duur en mag al mee voor slechts 209.900 yuan of 27.600 euro.
3. Onvo L60
De Onvo L60 had al voor zijn lancering de compacte SUV-markt op scherp gezet. Van Geely tot Tesla, iedereen wachtte in spanning af op de eerste auto van het nieuwe merk van NIO. De L60 stelde niet teleur, met een mooi SUV-coupé design, een minimalistisch maar flexibel interieur, veel vermogen, accu-wissel techniek, en leuke extra’s zoals een vriezer onder de vloer in de achterbak. De party trick: achterin is zoveel ruimte dat zelfs volwassenen langs de achterbank door de ene naar de andere deur kunnen lopen zonder veel te hoeven bukken. De L60 is ondertussen een dikke hit voor Onvo. Volgend jaar pakt het merk door met een grote SUV en daarna volgt ook nog een sedan.
2. Zeekr MIX
De Zeekr MIX heeft de MPV markt op zijn kop gezet. Vergeleken met de MIX lijken zelfs auto’s als de Xpeng X9 opeens ouderwets. De MIX maakt vooral indruk door het super flexibele interieur, met stoelen die kunnen draaien, tafels die kunnen schuiven, en banken die met een druk op het scherm veranderen in een bed. De MIX doet niet aan B-stijlen waardoor passagiers met groot gemak kunnen instappen of inladen. De Zeekr ziet er ook nog eens geweldig uit en heeft meer dan genoeg kracht en bereik. Veel andere MPV-makers hebben ondertussen hun eigen modellen van een facelift voorzien, met vooral aandacht voor het interieur. Zeekr werkt naar verluidt ondertussen verder aan een vierwielaangedreven versie met een hoge bodemvrijheid.
1. Xiaomi SU7
De Xiaomi SU7 pakt de eerste plaats in 2024. De verwachtingen voor de eerste auto van de elektronicagigant waren hooggespannen en de Xiaomi heeft het meer dan waargemaakt. De SU7 veroorzaakte een aardbeving in het hoge-middenklasse sedan segment. De SU7 is mooi, volgeladen met technologie, en is onderdeel van het Xiaomi-ecosysteem met smartphones, computers en televisies. De SU7 heeft verder veel vermogen en bereik, en een hele rijke uitrusting en een prettige prijs, vanaf 215.900 yuan of 28.455 euro. Zelfs de goedkoopste versies hebben een uitklapbare achterspoiler en sportstoelen. Xiaomi bereikte met dit ene model uit het niets de 28ste plaats in de merken-verkooplijst in China, een absoluut record. Xiaomi onthulde vervolgens de gestoorde SU7 Ultra hyper sedan, en volgend jaar volgt een SUV.
Op naar 2025
Het was een mooi jaar. Toch wordt 2025 nog beter, want er staat veel nieuwe technologie klaar, waaronder solid-state accu’s en een nieuwe generatie rij-assistentiesystemen. Ook zijn steeds meer merken bezig met vliegende auto’s en eigen satellietsystemen. De traditionele grenzen tussen bedrijfsauto’s en personenauto’s vervagen verder, en met de input van grote techbedrijven gaat de ontwikkeling van nieuwe modellen nog weer sneller. De eerste nieuwe auto’s komen al in de eerste week van januari op de Chinese markt. Geen rust, nooit pauze, altijd door naar de volgende nieuwe EV die weer een stuk beter is dan de vorige.