De MPV markt is gloeiend heet in China. Steeds meer automerken brengen MPV’s op de Chinese automarkt, de meeste met EV of PHEV aandrijving. De Zeekr MIX is een geavanceerde en innovatieve MPV, met 310 kW en een maximaal bereik van 702 kilometer. Het is op dit moment een van de meest besproken nieuwe auto’s in China.
Hoe gaat het met Zeekr?
Zeekr is een semi-luxe EV merk onder de Geely Group. Het gamma van Zeekr bestaat uit zes modellen, inclusief de nieuwe MIX. In september verkocht Zeekr 21.333 auto’s, een nieuw record voor het merk. Daarmee stond Zeekr op de 24ste plek in de ranglijst, net onder zusje Lynk & Co en net boven Buick. De top 3 populairste Zeekr modellen bestaat uit de 001 sedan op een, de 7X SUV op twee en de 007 sedan op drie. In Nederland zijn de getallen uiteraard veel kleiner met een verkoop van 80 stuks in september. Ook hier staat de 001 op een gevolgd door de Zeekr X. Meer modellen lever Zeekr nog niet in ons land.
De Zeekr MIX
De MIX is vermoedelijk de meest innovatieve MPV van de laatste tien jaar. Het begint al bij het ontwerp, met een functionele koets zonder veel fratsen, alles gaat om ruimte binnenin. De MIX is breed en hoog met een lange wielbasis. De voorruit loopt door tot op de neus, de achterkant loopt steil naar beneden en de wielen staan ver in de hoeken.
De deuren
Maar de deuren zijn het meest interessant. Aan de rechterkant heeft de MIX twee schuifdeuren. De voorste schuift naar voren, de achterste naar achter. Aan de linkerkant heeft de auto een normale deur voor de bestuurder en opnieuw een schuifdeur voor de passagiers. De MIX heeft geen B-stijlen en geen rails voor de schuifdeuren. Het mechanisme om de deuren te openen en te verschuiven zit in de bodem en in het dak verwerkt, met zware metalen armen. Het gemis van de B-stijlen wordt opgevangen door versterkte pilaren in de deuren zelf.
Hierdoor ontstaat aan de rechterkant een enorme deuropening van 1.33 meter. Het interieur is super flexibel. De voorstoelen kunnen 45 graden of 90 graden draaien en ze kunnen ook helemaal plat liggen. De armsteun tussen de voorstoelen kan naar achter schuiven en dient dan als klaptafel. De voorstoelen kunnen verder helemaal naar voren schuiven, tegen het dashboard aan. De achterbank heeft been- en voetsteunen. De functionaliteit is vooral gericht op kamperen, wat Chinezen het liefste in hun eigen auto doen. Zeekr levert een op-maat-gemaakt opblaasbare matras waarmee de hele cabine in een groot bed verandert.
Leuke dingen
De Zeekr MIX is uitgerust met allerlei leuke dingen voor de passagiers, waaronder een karaoke set met draadloze Zeekr microfoons en een audiosysteem met 21 speakers. De grootste lamp van de sfeerverlichting kan worden meegenomen uit de auto, naar het kampvuur of de garage. De MIX heeft een ijskast aan boord, een draaibaar 15.05-inch infotainmentscherm, en een 3.3 kW V2L connectie om externe apparatuur op aan te sluiten. Zeekr verkoopt verder allerlei extra’s voor kamperen, zoals campingboxen, speakers, een kookset, en zelfs een kampeermeubels.
Technische gegevens van de Zeekr MIX
De Zeekr MIX staat op Geely’s Sustainable Experience Architecture (SEA-M) platform. Het is een vijf persoons auto en het formaat is 4688/1995/1755, met een lange wielbasis van 3008. De bagageruimte is 568 liter en 2000 liter met de achterbank neergeklapt.
De MIX is een achterwiel aangedreven auto met één elektromotor. Het vermogen is 310 kW en 440 Nm. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u en 0-100 duurt 6.8 seconden. De MIX maakt gebruik van een 800V architectuur. Zeekr biedt twee typen accu aan: een 77 kWh LFP met een bereik van 556 kilometer en een snellaadtijd van 10.5 minuten, en een 102.8 kWh ternary lithium met een bereik van 712 kilometer en een snellaadtijd van 15 minuten.
De MIX beschikt over een L2 ADAS met 30 sensoren, waaronder een lidar boven de voorruit. De rekenkracht komt van twee NVIDIA Drive Orin-X2 chips met 508 TOPS. De maximale voorwaartse detectieafstand is 250 meter.
De prijzen van de Zeekr MIX
De MIX is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus, vijf exterieurkleuren en twee kleurcombinaties voor het interieur. De prijslijst is dus kort: 279.900 RMB voor het basismodel en 299.900 RMB voor het topmodel. Dat vertaalt naar 36.400 en 39.000 euro. Directe concurrenten in China zijn auto’s als de Maxus Mifa 7 en de Trumpchi E9. Of de MIX ook naar Europa komt is op dit moment nog onbekend.