Toyota is zijn EV-aanbod wereldwijd aan het uitbreiden, maar in Europa gaat het nog langzaam. De enige EV die Toyota in Nederland verkoopt is de bZ4X. Daar komt binnenkort verandering in met de komst van de nieuwe Toyota Urban Cruiser, een volledig elektrische crossover met een hip ontwerp. De Urban Cruiser is het tweelingbroertje van de Suzuki e-Vitara. Beide auto’s lopen van de band in een fabriek van Suzuki in India.
Niet de eerste Urban Cruiser
Toyota gebruikte de Urban Cruiser naam eerder voor een concept car en voor vijf verschillende productiemodellen. Een daarvan was ook in Nederland beschikbaar, in de vorm van een compacte MPV die van 2009 tot en met 2013 bij de dealer stond.
Exterieur
De Urban Cruiser is een vlot vormgegeven compacte crossover. Toyota noemt de designtaal “Urban Tech”. Het merk heeft zijn best gedaan om een visueel ruige auto neer te zetten door kwistig gebruik te maken van zwarte delen, onder meer op de bumpers, wielkasten, deuren en het dak. De raamlijn loopt sterk op richting de D-stijl waar ook de achterste deurgreep in is verstopt. De laadpoort zit op het rechter voorscherm met het opschrift BEV, Battery Electric Vehicle, kennelijk om te voorkomen dat verstokte Toyota hybride rijders er benzine in stoppen. De Urban Cruiser heeft een lengte van 4290, een breedte van 1800, een hoogte van 1640 en een wielbasis van 2700.
Interieur
Het interieur oogt enigszins duister maar dat kan komen door de zwartgrijze kleurstelling van de auto op de persfoto’s. Het dashboard heeft eveneens een ruige uitstraling door de grote vierkante ventilatieroosters en het grote twee-spaak stuur. Toyota houdt nog altijd vast aan veel knoppen, zowel op het dashboard zelf als op de middentunnel. Het dashboard heeft een moderne uitstraling maar de schermpjes zijn relatief klein. Het digitale instrumentarium heeft een diameter van 10.25 inch en het touchscreen moet het doen met 10.1 inch. De duurdere versies zijn uitgerust met een JBL audiosysteem met speakers in de A-stijlen.
Veiligheidssystemen
De Urban Cruiser is standaard voorzien van diverse veiligheidssystemen, waaronder een pre-collision-systeem, adaptieve cruise control, Lane Departure Alert, Lane Keep Assist en een 360 graden camerasysteem.
Technische gegevens van de Toyota Urban Cruiser
De Urban Cruiser staat op een nieuw EV-platform dat werd ontwikkeld in samenwerking met Suzuki en Daihatsu. Het platform ondersteunt voor- en vierwielaandrijving. De LFP accu’s zijn ingekocht bij het Chinese BYD FinDreams.
- FWD. 106 kW & 189 Nm. Accu: 49 kWh.
- FWD. 128 kW & 189 Nm. Accu: 61 kWh.
- AWD. 135 kW & 300 Nm. Accu: 61 kWh.
Toyota heeft nog niets bekendgemaakt over het bereik, maar uit eerdere berichtgeving over de Suzuki e-Vitara blijkt een bereik van 320 kilometer voor de 49 kWh versie en 400 kilometer voor de 61 kWh versie.
Off-road
De Urban Cruiser zal zijn meeste kilometers in de stad en over de snelweg rijden. Toch heeft Toyota de AWD versie voorzien van een serieus off-road systeem, waaronder Downhill Assist Control en een echte Trail Mode, die meer vermogen kan sturen naar de wielen met de meeste tractie. De FWD versie heeft een Snow Mode, die het koppel kan verkleinen om slippende wielen te voorkomen tijdens rijden op besneeuwde wegen.
Nog even wachten
De Toyota Urban Cruiser zal voor het eerst in het openbaar te zien zijn op de Autosalon van Brussel in januari. De crossover verschijnt vervolgens in het najaar van 2025 op de Nederlandse markt, gepositioneerd tussen de Yaris Cross en de Corolla Cross. Tegen die tijd zal ook meer bekend zijn over de prijzen van de nieuwe elektrische Toyota.