President Donald Trump wil het Panama Kanaal terug onder Amerikaanse controle brengen, onder andere omdat China daar te veel invloed op zou hebben. The Donald heeft niet helemaal ongelijk, want een conglomeraat uit Hong Kong exploiteert havens aan beide uiteinden van het kanaal. Wat The Donald vermoedelijk nog niet weet is dat ook veel Chinese automakers Panama zijn binnengevallen.
De Panamese automarkt
Panama heeft een bevolking van 4.3 miljoen op een oppervlakte van 75.417 vierkante kilometer. Door het kanaal en de daarmee verbonden economische activiteiten is Panama relatief rijk, met een GDP per capita van $20.000. De Panamese automarkt is klein. In 2024 werden in Panama 47.958 auto’s verkocht. Het EV marktaandeel ligt rond de 1.7%. Dat is nog niet veel, maar wel een verdubbeling ten opzichte van 2023.
De Electric Mobility Law
De overheid is een voorstander van meer EV’s. In 2022 werd de Electric Mobility Law van kracht. De wet moedigt overheidsinstanties en bedrijven aan om de overstap te maken naar elektrische voertuigen met diverse subsidies en belastingvoordelen. De wet geldt alleen voor EV’s en niet voor hybride voertuigen. De overheid ondersteunt ook de bouw van een laadinfrastructuur, op dit moment heeft Panama al meer dan 230 laadstations.
De Chinezen komen
Veel Chinese merken zijn al langer aanwezig in Panama, vroeger alleen met benzine- en diesel modellen maar de laatste jaren ook steeds meer met EV’s. Wie doet wat?
BYD
BYD biedt acht modellen aan in Panama, waaronder vijf EV’s en drie PHEV’s. De EV’s zijn de Yuan Pro, de Dolphin Mini (Seagull), de Seal, de Yuan Plus en de D1 taxi. De PHEV’s zijn de Song Plus, de Song Pro en de Shark pick-up truck. De succesvolle Shark is al in veel Zuid-Amerikaanse landen te koop en concurreert direct met ICE pick-up trucks van Japanse en Amerikaanse merken.
BYD heeft drie dealers in Panama. BYD werkt samen met het Panamese dealerbedrijf Grupo FASA, dat ook dealers exploiteert voor BMW, Mini en Yamaha. BYD is al heel lang aanwezig in Panama. Het hoofdkwartier voor BYD’s activiteiten in heel Centraal Amerika is gevestigd in Panama City. In 2019 lanceerde BYD met lokale partners een elektrische taxi vloot, compleet met e6 taxi’s en een laadstation. Voor Trump is het mogelijk interessanter dat de Panama Canal Authority, het Panamese staatsbedrijf dat het Panama Kanaal exploiteert, kort geleden 20 BYD Yuan Plus SUV’s heeft gekocht om “de ecologische voetafdruk van het Kanaal te verkleinen.”
Behalve auto’s verkoopt BYD ook elektrische vrachtwagens, heftrucks en bussen in Panama. Verder is BYD Panama actief in de energieopslag en zonne-energie.
Changan
Changan is vertegenwoordigd met een groot palet aan benzine- en elektrische auto’s. De EV’s zijn de compacte e-Star hatchback en de Deepal S7 crossover, deze laatste is ook als EREV te krijgen. Deepal is een apart NEV-merk onder Changan dat dit jaar ook naar Nederland komt. Een leuk benzinemodel is de Alsvin V3, een welhaast antieke sedan die in China niet eens meer te krijgen is, maar nog wel wordt geproduceerd voor export. Changan is in Panama de sponsor van een lokale wielerploeg. Changan heeft vijf dealers in Panama, maar werkt verder niet samen met een grotere dealergroep.
Dongfeng
Dongfeng heeft het grootste model aanbod van alle Chinese automakers, met een gamma van 12 auto’s en busjes onder de merken Dongfeng, Forthing en Nammi. De aandrijving is een mix van benzine, diesel, HEV en EV. De EV’s zijn de Nammi 01, de Forthing Friday, de Forthing S7, de Dongfeng Rich 6 EV, de Dongfeng M3 en M6 busjes, en de al behoorlijk oude S60 EV sedan.
Dongfeng is het enige merk dat in Panama een elektrische pick-up truck verkoopt. De S7 concurreert rechtstreeks met de BYD Seal. Dongfeng heeft zes dealers in Panama en werkt samen met Carbone Motors.
GAC
GAC verkoopt acht modellen in Panama. Zeven daarvan lopen op benzine en worden verkocht onder het GAC merk. De enige uitzondering is de Aion Y, een middelgrote elektrische SUV-MPV die in China als zoete baozi over de toonbank gaat.
GAC heeft zes eigen dealers in Panama die zijn ondergebracht in het bedrijf Grupo Auto Comercial, en die is afgekort als GAC, net als het Chinese moederbedrijf (Guangzhou Auto Corporation). De lokale slogan is ook leuk: “Oh my GAC!”
Geely
Geely verkoopt twee EV’s in Panama: de Geometry E en de Geometry C. Daarnaast heeft Geely ook diverse benzinemodellen bij de dealer staan, waaronder de bijzondere Geely Tugella die in China als de Lynk & Co 05 door het leven gaat. Geely heeft zeven dealers in Panama. Geely werkt samen met het Panamese dealerbedrijf BahiaMotors, dat ook dealers exploiteert voor Honda en Acura.
JAC
JAC is ook in Panama, met een brede mix van benzine- en elektrische modellen. De EV’s zijn de kleine e-JS1 hatchback en de -JS4 SUV. Het blijven toch namen die van je tong afspringen, ook in het Spaans. JAC heeft ook elektrische bedrijfswagens bij de dealer staan, waaronder de Sunray EV van en de N75 vrachtwagen.
JAC heeft vier dealers in Panama. JAC werkt samen met het Panamese dealerbedrijf Grupo David, dat verder ook Fords verkoopt.
MG
MG is van de partij, met negen modellen waaronder drie EV’s: de ZS EV, de Marvel R en de MG4 Electric. De auto’s op de website hebben EU nummerplaten, dus niet Chinees en ook niet Brits.
MG heeft negen dealers in Panama, de meeste van alle Chinese merken in het land. MG werkt samen met Copama, een lokaal dealerbedrijf dat ook in Isuzu bedrijfswagens John Deere trekkers doet.
MG heeft net als JAC een leuke slogan: “Maneja Genial”, en dat betekent “handles great.”
NIU Technologies
NIU Technologies is een van de grootste moderne elektrische scooter merken. Het bedrijf werd in 2014 opgericht en is gevestigd in Beijing. De merknaam is NIU, niet te verwarren met NIO. De laatste jaren is NIO steeds meer gaan exporteren, ook naar Nederland.
In Panama verkoopt NIU Technologies diverse elektrische scooters en fietsen. Eén van de reclamefoto’s van NIU Panama is stiekem geschoten in Amsterdam. NUO Technologies heeft één dealer in Panama.
Skywell
Skywell, een merk van Skyworth, is in China een kleine speler, maar het merk expandeert snel in de buitenlanden, en dus ook in Panama. Skywell verkoopt slechts een model, de volledig elektrische ET5 SUV. Skywell heeft een dealer in Panama en werkt samen met Carbone Motors, hetzelfde bedrijf dat dealers exploiteert voor Dongfeng.
Conclusie
In de kleine Panamese automarkt zijn veel Chinese merken aanwezig, die in het EV-segment vooral met elkaar concurreren. Het zijn met name gevestigde merken. De nieuwe NEV makers, zoals Xpeng of Neta, hebben Panama nog niet ontdekt, maar dat zal vermoedelijk niet lang zo blijven. Panama lijkt vooral aantrekkelijk door de relatief rijke bevolking, de ondersteuning van de EV markt door de overheid en de positie als een hub voor handel met de rest van Midden Amerika. Laat het Trump maar niet horen…