Het Chinees-Duitse Smart heeft zijn derde model op de Chinese markt gebracht. Na de #1 en de #3 is het nu tijd voor de #5, de grootste en de sterkste Smart ooit met een lengte van dik 4.7 meter en een maximaal vermogen van 475 kW.
Hoe gaat het met Smart?
Het ‘nieuwe’ Smart is tot nu toe geen groot succes. De laatste maanden is Smart zelfs verder weggezakt in de verkoopcijfers. In september stond Smart op de 63ste plaats met 3.352 verkochte auto’s. Daarmee stond Smart net onder JMEV en net boven Beijing. De #1 was de topper met 70% van de verkopen, de rest was voor de #3. In Nederland loopt het ook niet echt geweldig voor Smart, in september verkocht het merk slechts 103 auto’s. Smart kan dus wel wat versterking gebruiken.
De Smart #5
De #5 heeft een boxy ontwerp maar heeft tegelijkertijd een gladde koets met een luchtweerstand van 0.27Cd. De auto heeft stoere bumpers en mooie doorlopende lichtbalken voor- en achter. Het interieur is meer luxe dan sportief, met klassiek-ogende stoelen in bruin leer en een rond stuurwiel met een dikke rand.
De scherm situatie: een 10.3-inch instrumentenpaneel, een dubbel 12-inch touchscreen en een 25.6-inch HUD. Het infotainmentsysteem is Smart OS 2.0. Onderdeel van het infotainment is een AI module ontwikkeld door Bytedance, de eigenaar van TikTok. De module heet Beans.AI, het is een combinatie van een geavanceerd voice control systeem en een Chart GPT-achtige chatbox.
Smart levert een opblaasbaar matras dat de auto omtovert in een slaapplek. Dat is ondertussen bijna gewoon in China. Maar Smart gaat een stapje verder en heeft een matras ontwikkeld dat alleen het achterdeel bedekt, voor twee personen, of het hele interieur voor het hele gezin.
Vol leuke gadgets
De #5 is volgeladen met leuke dingen voor de Chinese consument die nooit genoeg krijgt van de nieuwste gadgets. De auto heeft een 2000 watt Sennheiser audiosysteem met ufo-vormige speakers die uit het dashboard ‘opstijgen’. Verder heeft de #5 een uitneembare speaker die in de auto kan opladen en buiten de auto kan afspelen via het Wifi netwerk van het infotainmentsysteem. Uiteraard heeft de Smart ook een V2L connectie om externe apparaten op aan te sluiten.
Maar het allerleukst is de laserprojector die in de bumper zit geïnstalleerd. De projector kan een 233-inch scherm projecteren op iedere achtergrond en het beeld is volgens Smart zelfs overdag zichtbaar. Smart maakt een flinke stap voorwaarts in de auto-projectieschermen technologie. Andere merken leveren alleen externe projectoren die alleen in het donker goed werken. Huawei ontwikkelt een techniek waar de HUD dubbelt als een projector, maar dat systeem is nog niet klaar.
Lifestyle en buitenlandse snoetjes bij Smart
Veel Chinese merken maken in de marketing gebruik van lifestyle elementen, avonturen en kamperen. Maar Smart gaat een stukje verder, in vrijwel ieder persfoto is de #5 te zien in uitdagende landschappen en in oude steden. Het is verder opvallend dat Smart heel erg probeert uit te stralen dat het een buitenlands merk is. De modellen (m/v) op de persfoto’s zijn allemaal niet-Chinees. Dat is zeer uitzonderlijk. Andere merken hebben vaak een mix van buitenlands en Chinees. Het is ook een vreemde strategie omdat Chinese consumenten juist in dit segment steeds vaker voor Chinese merken kiezen, omdat die meer technologie bieden voor minder geld.
Technische gegevens van de Smart #5
De #5 staat op Geely’s SEA platform. Het formaat van de auto is: 4705/1920/1705, 2900. De bagageruimte is 702 liter en 1602 liter met de achterbank opgeklapt. De frunk heeft nog eens 72 liter ruimte. De #5 heeft een uitklapbare trekhaak met een maximaal trekgewicht van 1600 kilo.
De Smart #5 is verkrijgbaar met drie verschillende aandrijflijnen:
- Standard RWD. 250 kW/373 Nm. 200 km/h, 0-100 in 6.9s. Accu: 76 kWh LFP met een bereik van 570 km.
- Long-range RWD. 267 kW/373 Nm. 200 km/h, 0-100 in 6.5s. Accu: 100 kWh ternary lithium, voor een bereik van 740 km.
- AWD. 475 kW/710 Nm. 210 km/h, 0-100 in 4.9s. De accu is opnieuw 100 kWh en hier is het bereik 580 kilometer.
De Standard RWD heeft een 400V architectuur, de Long-range RWD en de AWD hebben 800V. Dat scheelt flink in de laadtijd, die is 30 minuten en 15 minuten.
Prijzen van de Smart #5 in China
Smart levert de #5 in vier trim levels, acht exterieurkleuren en drie interieurkleuren. De leukste uitvoering is de Summit Edition die standaard is voorzien van een externe bagage box op de linker D-stijl, zwarte bumpers, een dakrek met een ladder en een set verstralers boven de voorruit. De prijslijst is zoals gewoonlijk kort omdat ook de basismodellen al heel compleet zijn uitgerust. Wel is de AWD versie een flink stuk duurder. De RWD versie kost 229.900 tot 299.900 yuan (30.000-39.000 euro) en de AWD schiet omhoog naar 368.000 yuan (47.000 euro). De Smart #5 komt in 2025 ook naar Nederland toe maar de prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.