Smart blijft rustig zijn modellen aanbod uitbreiden. Na de #1 en de #3 is het nu tijd voor de #5, een grote SUV die in China aan het licht kwam dankzij MIIT. Het is de grootste Smart ooit en ook de krachtigste, het vierwielaangedreven topmodel heeft een vermogen van 475 kW.
Wat is de MIIT lijst
Iedere maand publiceert het Chinese Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) een lijst van alle nieuwe voertuigen die zijn goedgekeurd voor productie. Dit is een hardnekkig overblijfsel van de oude planeconomie. Automakers in China moeten goedkeuring vragen van de overheid voor ieder nieuw model en voor ieder facelift van bestaande modellen. Dit geldt voor alle typen voertuigen, van passagiersauto’s tot zware vrachtwagens tot kleine scooters. Vroeger werd de lijst alleen schriftelijk gepubliceerd maar sinds de vroege jaren 2000 ook op internet, en dat is daardoor een bijna onuitputtelijke bron voor volgers van de Chinese auto-industrie. De automakers proberen al jaren iets te doen aan de lijst, want hun nieuwe modellen liggen iedere maand op straat, meestal lang voor de officiële introductie. Maar tot nu toe houdt MIIT koppig vol.
Smart
Een van de meest interessante nieuwkomers op de MIIT lijst van juni is de Smart #5. Het Smart-merk is sinds 2020 een 50-50% joint venture tussen Geely en Mercedes-Benz. De Chinese kant is verantwoordelijk voor ontwikkeling en productie, en de Duitse kant voor het ontwerp. De belangrijkste markten voor het Smart merk zijn China en de EU. Sinds 2020 heeft Smart twee modellen gelanceerd, en dat is relatief weinig.
Met de verkopen gaat het tot nu toe niet goed. Smart verkocht in mei 3327 auto’s in China, en daarmee stond het merk op de 57ste plaats in de merkenlijst. De #1 nam daarvan 76% voor zijn rekening, de rest was voor de #3. Smart heeft een eigen dealernetwerk in China, ondersteund door experience stores in shopping malls. In Nederland gaat het met de verkopen nog slechter, in mei leverde Smart slechts 55 auto’s af. Het merk slaat dus niet echt aan in de doelmarkten en dus is het tijd voor nieuwe modellen.
De Smart #5
De Smart #5 is de productieversie van de gelijknamige concept die in april op de Beijing Auto Show werd onthuld. De auto heeft een interessant ontwerp met een drukke voorkant en een kaarsrechte achterkant, met dikke bumpers, zwarte wielkastverbreders en opvallende lampen. De snelle Brabus versie heeft standaard matte-grijze lak, sportvelgen en een rood dak. De #5 staat op Geely’s SEA1 platform met een 800V-architectuur. Het is een vijfzitter behoorlijke afmetingen: 4705/1920/1705, met een wielbasis van 2900. Het leeggewicht hangt af van de accu en motoren, en ligt tussen de 2250 kg en de 2898 kg.
Vier versies: 250 tot 475 kW
Smart gaat in China vier versies van de #5 leveren:
- Standard. Achterwielaandrijving. 250 kW. 200 km/u. LFP accu.
- Standard Long Range. 267 kW. 200 km/u. Ternary lithium-ion accu.
- Dynamic AWD. 432 kW (165 voor en 267 achter). 200 km/h. Ternary lithium-ion accu.
- Brabus Performance AWD. 475 kW (165 voor en 310 achter). 210 km/u. Ternary lithium-ion accu.
Eerder zei Smart dat de Long Range versie 100 kWh accu zou krijgen en een bereik van 700 kilometer. De gegevens over bereik van de andere versies zijn nog niet bekendgemaakt.
Prijs en toekomst
De Smart #5 komt in augustus op de Chinese markt met een vanafprijs van ongeveer 35.000 euro en daarmee zit de auto midden in een van de zwaarst bevochten segmenten. Of the Smart #5 ook naar Europa gaat is op dit moment onduidelijk door de onzekerheid rondom de importheffingen van de EU op in China gemaakte elektrische auto’s.