Chinese automakers verkopen auto’s in elk segment, hoe klein het ook mag zijn. De Radar King Kong is een elektrische lifestyle pick-up truck met een lengte van 5.5 meter. De King Kong staat op een speciaal EV platform en is in China te bestellen vanaf 13.000 euro.
Wat is Radar?
Radar is een lifestyle EV pick-up truck merk onder de Geely Group. De Chinese naam is 雷达, Léidá, en dat betekent radar. Het Radar merk verkoopt slechts één model, de RD6, die in 2022 op de markt kwam.
Het merk is gericht op jongeren met een licht avontuurlijke inborst. De foto is een typisch voorbeeld van hoe jonge Chinezen graag met de auto op pad gaan: wel in de natuur maar van alle gemakken voorzien. Op de foto staat een mooi strand met een bergachtig eiland in de verte, maar de kampeerders kijken naar het scherm. Ook is er een kookplaat, een verwarming en verlichting. De elektriciteit komt uit de V2L connector van de Radar RD6.
Tot nu toe vallen de verkopen tegen. In november verkocht Radar slechts 501 auto’s, goed voor de 92ste plaats op de ranglijst, met onder Sehol en net boven Geely zusje LEVC. Het Radar merk is relatief onbekend bij het grote publiek en pick-up trucks blijven een niche markt, ook binnen het booming kampeer segment.
De Radar King Kong
De Radar King Kong is een 4-deurs double-cab elektrische pick-up truck. De auto heeft een vrij korte motorkap, schuine A-stijlen en een lange cabine. Het design is grotendeels gelijk aan de RD6, met een iets sportievere uitstraling, met een zwarte grille, donkere koplampen, brede wielkasten, en zwarte lichtmetalen velgen. In de laadruimte staat een rek voor extra stoerheid.
Het dashboard heeft een 10.2 inch instrumentenpaneel en een aanraakscherm van 14.6 inch. Het vierspaaks stuurwiel is groot van formaat, net als de ventilatieroosters. De rij-selectiehendel zit op de middentunnel samen met een draadloze oplader en twee bekerhouders.
Niet de eerste King Kong
Het is trouwens niet de eerste keer dat Geely de King Kong naam gebruikt. In de jaren ‘10 verkocht Geely een compacte sedan en hatchback met dezelfde naam.
Technische gegevens van de Radar King Kong
De King Kong staat op het Multiplex Attached Platform (MAP) EV platform, speciaal door Geely ontwikkeld voor elektrische pick-up trucks. De meeste pick-up trucks hebben een ladderchassis, maar de King Kong heeft een zelfdragende carrosserie. De King Kong is een grote auto, verkrijgbaar met een korte en een lange laadbak.
Kort: 5260/1900/1865, 3120. Bak: 1525/1450/540.
Lang: 5500/1900/1865, 3310. Bak: 1765/1450/540.
Radar houdt het overzichtelijk met de motoren: er is een achterwielaandrijver en vierwielaangedreven versie.
King Kong RWD: 180 kW en 309 Nm. Onder de vloer ligt een 63 kWh LFP accu voor een bereik van 430 kilometer.
King Kong AWD: 280 kW en 485 Nm. De LFP accu heeft een capaciteit van 73 kWh en het bereik is 460 kilometer.
Snelladen duurt een half uur met een maximale snelheid van 100 kW. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u. De AWD sprint van 0-100 in 5.7 seconden, maar het extra motorvermogen kost wel laadvermogen. In China geven fabrikanten altijd de maximale belasting op, dat is inclusief lading en passagiers. Voor de RWD is dat 910 kilo en voor de AWD 710 kilo.
Prijzen en beschikbaarheid
De Radar King Kong is beschikbaar in vier uitrustingsniveaus, vier exterieurkleuren en twee interieurkleurcombinaties. De voorverkoop van de King Kong is al begonnen. Het RWD basismodel kost omgerekend 13.000 euro en de top-AWD versie mag mee voor 19.760 euro. Radar heeft nog geen plannen voor export naar Europa. Radar is al wel actief in Zuidoost Azië onder de Ridarra merknaam, met export naar onder meer Thailand en Maleisië.