Het Maleisische merk Proton heeft op de thuismarkt zijn eerste EV ooit gelanceerd. De Proton e.Mas 7 is een compacte elektrische SUV met 160 kW en een maximaal bereik van 410 kilometer. De e.Mas 7 is te bestellen vanaf 22.560 euro.
Wat is Proton?
Proton is een Maleisisch automerk, opgericht in 1983 als onderdeel van het semi-staatsbedrijf DRB-Hicom. Proton staat voor Perusahaan Otomobil Nasional, best vertaald als Nationaal Autobedrijf. In de eerste jaren waren alle auto’s van Proton gebaseerd op Mitsubishi modellen, daarna begon Proton met de ontwikkeling van eigen platforms en techniek.
In 1996 kocht Proton het noodlijdende Lotus Cars. In de jaren ‘10 had Proton een korte joint venture met het Chinese Youngman, maar na tegenvallende verkopen werd die snel weer opgeven. Daarna waren er samenwerkingsverbanden met Honda en met Suzuki, maar ook die leverden niet veel op.
In 2017 begon Proton aan een nieuw Chinees avontuur. DRB-Hicom verkocht 49.9% van Proton en 51% van Lotus Cars aan de Geely Group. Geely ging snel aan het werk om het modellen aanbod van Proton uit te breiden met gerebadgede varianten van benzineauto’s van de eigen merken. In 2017 bestond het Proton gamma uit slechts drie auto’s. Nu zijn het er acht, inclusief de nieuwe e.Mas 7. Proton auto’s worden vooral verkocht in de thuismarkt, in de andere landen in Zuidoost Azië, in diverse Afrikaanse landen en ook in Nepal en Pakistan.
De Proton’s van Geely
Proton X50 = Geely Coolray.
Proton X70 = Geely Boyue.
Proton S70: Geely Emgrand.
Proton X90 = Livan 9.
Proton e.Mas 7 = Geely Galaxy E5.
De Proton’s van Proton
Proton Saga
Proton Persona
Proton Iriz
De Proton e.Mas 7
Proton e.Mas is een nieuwe serie onder Proton voor EV’s, met een eigen dealernetwerk en marketing. De slogan van e.Mas is: “Intelligence that Electrifies”. De eerste auto van e.Mas is de e.Mas 7, een compacte elektrische SUV. De e.Mas 7 is een gerebadgede variant van de Geely Galaxy E5, die eerder dit jaar in China op de markt kwam. Het omkitten van Galaxy naar e.Mas was snel voor elkaar: het stuur naar de rechterkant, andere logo’s, en verder veranderde er helemaal niets.
De e.Mas 7 is een fraaie maar wat saaie auto om te zien. De e.Mas 7 heeft een gestroomlijnde koets met verborgen deurhendels, donkere koplampen, chroom rond de ramen en een bijna-sportieve dak spoiler.
Het interieur is eveneens ongewijzigd vergeleken met de Galaxy E5, modern, met mooie materialen. De auto is voorzien van een 15.4 inch touchscreen, een 10.2 inch instrumentenpaneel, een HUD, een audiosysteem met 16 speakers en natuurlijk een V2L aansluiting.
Technische gegevens van de Proton e.Mas 7
De e.Mas7 staat op het Geely Electric Architecture (GEA) platform van de Geely Group. Dit platform is gloednieuw en werd in 2024 gelanceerd. Het formaat van de e.Mas 7 is 4615/1900/1670, 2750, met een leeggewicht van 1615 kilo.
De Proton e.Mas 7 is een voorwielaandrijver. De elektromotor heeft een vermogen van 160 kW en 320 Nm. Daarmee sprint de e.Mas 7 van 0 naar 100 in 6.9 seconden. De topsnelheid is afgeregeld op 180 km/u. Proton biedt twee LFP-accu-opties aan: 49.52 kWh voor een bereik van 345 kilometer en 60.22 kWh voor 410 kilometer. Snelladen van 30% naar 80% duurt 20 minuten met een maximale snelheid van 100 kW.
Prijzen en beschikbaarheid
De Proton e.Mas 7 is in Maleisië verkrijgbaar in twee trim levels, vijf exterieurkleuren en slechts een interieurkleur. De orderboeken zijn open en leveringen aan klanten beginnen in het eerste kwartaal van 2025. De instapper kost 105.800 ringgit en het topmodel 119.800 ringgit, omgerekend 22.560 en 25.540 euro.
De toekomst
De Proton e.Mas 7 zal ook worden geëxporteerd naar andere markten waar Proton een sterke merknaam heeft. Proton noemde specifiek Singapore, Trinidad and Tobago, Nepal en Mauritius. Een interessante combinatie van landen. Productie van de e.Mas 7 blijft voorlopig in China, maar de Geely Group heeft wel plannen om in de toekomst EV’s in Maleisië te gaan produceren. De volgende Geely die een Proton rebadge krijgt is naar verwachting de Geome Xingyuan hatchback.
Ook in Maleisië is het prima kamperen met een elektrische SUV.