Ongeveer een maand geleden onthulde FIAT al de eerste beelden van de nieuwe Grande Panda. Gisteren, tijdens de viering van Fiat’s 125-jarig jubileum op het dak van de voormalige Fiat-fabriek in Turijn, werd de rest van de informatie bekendgemaakt. En wij waren daarbij aanwezig.
De eerste Panda, geïntroduceerd in 1980 met zijn hoekige ontwerp en vele scherpe, rechte lijnen, werd een daverend succes met meer dan 4 miljoen verkochte exemplaren. Logisch dus dat de nieuwe Fiat Grande Panda meer geïnspireerd is op de oer-Panda dan op de huidige, derde generatie Panda. De aankomende vierde generatie Fiat Panda is ruim 30 centimeter gegroeid en krijgt daardoor de toevoeging ‘Grande’. Dit deed Fiat eerder ook met de Grande Punto, die een stuk langer werd dan zijn voorganger en nog een tijdje in productie bleef. Dit gebeurt nu ook met de huidige Panda, die we sinds 2012 kennen en die vanaf nu tot 2027 door het leven zal gaan als Fiat Pandina.
De nieuwe Grande Panda haalt met zijn 44 kWh-accu een bereik van 320 kilometer. De 113 pk sterke elektromotor staat op het Smart Car Platform van Stellantis, dat onder andere ook gebruikt wordt bij de Citroën ë-C3. Het is dus niet vreemd dat ze qua prestaties en afmetingen ongeveer gelijk zijn (lengte 3,99 m, breedte 1,76 m, hoogte 1,57 m) – al is de bagageruimte zo’n 50 liter groter in de Grande Panda (361 liter). De scherpe vanafprijs van onder de 25.000 euro zal ongetwijfeld betekenen dat ze binnen de Stellantis-groep met elkaar gaan concurreren. Toch zijn er zowel aan het exterieur als interieur grote verschillen te ontdekken.
Gedurfd maar zeer geslaagd uiterlijk
De nieuwe Fiat valt vooral op door zijn volledig vernieuwde en zeer gedurfde uiterlijk. De buitenkant kenmerkt zich door hoekige vormen, met een verticale voorkant en een schuine achterruit. Dit zijn allemaal retro-verwijzingen naar zijn voorouder, ontworpen door de iconische autodesigner Giorgetto Giugiaro. Verschillende kenmerken verwijzen naar de praktische wortels van de Panda en benadrukken wat Fiat zijn “UV (utility vehicle) houding” noemt, zoals de robuuste voorbumper, dakrails en de zwarte bekleding aan de onderzijde van de carrosserie.
Het Fiat-logo is aan de zijkant van het glanzend zwarte grillepaneel van de Grande Panda geplaatst, en het driedimensionale ontwerp van de achterlichten is ook opvallend. De vierkante pixel-LED’s en de X-vormige dagrijverlichting zijn naar verluidt geïnspireerd door de ramen van Fiat’s oude Lingotto-fabriek in Turijn.
Hoewel de Grande Panda voorwielaandrijving heeft, zijn er ook verwijzingen naar de robuustere Panda 4×4, zoals de x-patroon lichtmetalen velgen, contrasterende beschermstrips en het in de deuren gegraveerde ‘PANDA’-opschrift. De Grande Panda onderscheidt zich verder door zijn strakke raamlijn, unieke portieren en een volledig eigen Italiaanse voor- en achterkant. Zelfs de C-stijl en de motorkap zijn specifiek voor dit model en kunnen niet worden verwisseld met die van zijn Franse tegenhanger.
Interieur vol verrassingen
Het interieur biedt plaats aan vijf personen en is net zo gedurfd als het exterieur. Er zijn tal van verrassende verwijzingen naar het rijke verleden van Fiat te vinden. Ovale vormen komen overal terug, zoals in het 10,25-inch infotainmentscherm met 10-inch instrumentendisplay en de middenconsole. Dit is een knipoog naar het beroemde Lingotto-testcircuit op het dak van het Fiat-gebouw uit de jaren 1920.
Nog meer leuke details zijn de merknaam Fiat op de deurpanelen, het dashboardkastje dat omhoog opent (een knipoog naar de ‘opbergzakken’ in de oer-Panda) en diverse soorten stoffen, waaronder Bamboo Fiber Tex voor een deel van het dashboard. De stoelen zijn verkrijgbaar in speelse stoffen en patronen met de tekst “Panda Made with Love in Fiat”. Wie de achterklep opent, wordt begroet of uitgezwaaid met de tekst “Ciao!” aan de binnenkant. Zeer praktisch en vooral irritatieverlagend zijn de twee fysieke knoppen die het eenvoudig maken om de nieuwe verplichte snelheidswaarschuwingen en lane-assist-systemen uit te schakelen.
Geïntegreerde laadkabel
Een andere zeer praktische optie is de volledig geïntegreerde laadkabel achter een klepje in de neus. Deze uittrekbare laadkabel werkt zoals bij een stofzuiger, waardoor je niet langer de laadkabel uit de bagageruimte hoeft te halen. Het voordeel hiervan is dat je nooit meer vieze handen krijgt van een smerige kabel en dat er meer bagageruimte achterin beschikbaar is – een frunk heeft de Grande Panda immers niet.
Het nadeel is echter dat je genoegen moet nemen met een maximaal AC-laadvermogen van 7 kW in plaats van 11 kW, wat nog steeds mogelijk is via de nog altijd aanwezige laadpoort aan de zijkant. Fiat onderzoekt momenteel hoe men met de ingebouwde stekker ook 11 kW kan halen. Gelukkig beschikt de Grande Panda, net als de ë-C3, standaard over snelladen tot 100 kW DC, wat prima is in dit segment.
Alles behalve grijs
De nieuwe Grande Panda zal voor het einde van dit jaar te bestellen zijn voor een prijs van onder de 25.000 euro. FIAT heeft nog geen verdere details gegeven over het modellengamma op de Nederlandse markt, maar we weten wel dat deze verkrijgbaar zal zijn in zeven kleuren: rood, wit, zwart, groen, bruin, blauw en geel, geheel in lijn met de “No Grey” campagne. De nieuwe Panda zal zonder twijfel een frisse en opwindende toevoeging zijn die het straatbeeld spectaculair zal opvrolijken en absoluut allesbehalve saai is! Felicità è la nuova Grande Panda!
Tekst: Marc Verweij