Chinese merken verkopen het liefst auto’s in alle soorten en segmenten. De laatste tijd is de luxe stationwagen weer in trek. NIO trapte af met de ET5 Touring en nu komt Neta met de S Shooting Brake, een station gebaseerd op de Neta S sedan.
Wat is Neta?
Neta werd opgericht in 2014 en de eerste auto verscheen in 2018. Op dit moment verkoopt Neta zes auto’s: de S sedan (EV en EREV), de L SUV (EV en EREV), de X crossover (EV), de GT coupé (EV) en de Aya compact (EV). Neta zit aan de bovenkant van de middenmoot, in juli stond het merk op de 38ste plaats met 8.448 verkochte auto’s, net onder Volvo en net boven Cadillac. Neta timmert ook internationaal hard aan de weg, met een fabriek in Thailand en export naar met name Zuidoost Azië en Latijns Amerika.
De Neta S Shooting Brake
De S Shooting Brake is een fraai gelijnde stationwagen met een lage gestroomlijnde neus, een licht aflopende daklijn en een kleine achterruit. De auto heeft de typische Neta koplampen en staat op dikke sportieve banden met sportwielen en rode remklauwen. Het is de eerste wagon van het Neta merk. ‘Shooting Brake’ is onderdeel van de naam. De Chinese term is 猎装 (lizhuang, letterlijk: jacht pak).
Een mooi interieur met eigen techniek
Het interieur van de Neta S Shooting Brake is mooi en druk, met veel verschillende materialen en stijlen. Het stralend middelpunt is het gigantische 17.6-inch 2.5K aanraakscherm in het midden. Toch is dat volgens Neta nog niet genoeg, want de auto heeft ook nog een 12.7-inch digitaal dashboard en een 49-inch HUD. Zoals veel Chinese merken gebruikt Neta vooral lichte kleuren en daardoor krijg je, samen met het panoramisch dak van twee vierkante meter, een optisch ruime cabine. Neta maakt alles zelf, het besturingssysteem heet Neta OS, het audiosysteem met 22 speakers heet Neta Sound, en het Level 2 ADAS systeem met 31 sensoren heet Neta AD Max.
Leuke dingen voor lifestyle
De Neta S is een typische outdoor lifestyle wagon. Chinese consumenten hebben tegenwoordig meer tijd en geld voor weekendtrips en gaan dan vaak met de auto de bergen in voor een paar dagen natuur Daar bestaat een hele industrie omheen met glampings en kampeerclubs. Automerken bieden daarom vaak speciaal ontworpen extra’s aan. De S Shooting Brake is verkrijgbaar met een daktent, een fietsdrager, een inbouw ijskast met een inhoud van 6.5 liter, een opblaasmatras, en natuurlijk heeft de auto een 3.3 kW V2L uitgang om elektrische apparatuur op aan te sluiten. De leukste accessoire is echter een rolscherm dat aan de achterklep hangt. Sluit een projector aan op de V2L en het avontuurlijke gezin kan fijn een film kijken. Veel merken bieden vergelijkbare systemen aan, maar Neta is de eerste met een scherm aan de achterklep.
Formaat en aandrijflijnen
Het formaat van de Neta S Shooting Brake is: 4980/1980/1480, 2980. De auto is verkrijgbaar met EV- en EREV aandrijflijnen:
- EV 510 RWD: 200 kW/330 Nm. LFP accu met 65 kWh. Bereik: 510 km. Snelladen met 220 kW, 10-80% in 21 minuten. Leeggewicht: 1960 kilo.
- EV 640 AWD: 370 kW/640 Nm. LFP accu met 91 kWh. Bereik: 640 km. Snelladen met 220 kW, 10-80% in 42 minuten. Leeggewicht: 2160 kilo.
- EREV 300 RWD: Benzinemotor: 1.5 liter, 70 kW. Electromotor: 200 kW/330 Nm. Tankinhoud: 45 liter. Ternaire lithium accu met 33 kWh. Snelladen met 220 kW, 10-80% in 35 minuten. Leeggewicht: 1970 kilo.
De EV versie heeft een bagageruimte van 653 liter of 1.355 liter met de achterbank naar beneden, plus een frunk van 60 liter. De EREV heeft geen frunk en moet het doen met 593/1295 liter. De topsnelheid is altijd begrensd op 185 kilometer per uur.
Prijzen
De Neta S Shooting Brake is scherp geprijsd. De EV versie is verkrijgbaar vanaf 20.000 euro en de EREV vanaf 21.000 euro. De aller dikste EV met AWD kost nog steeds maar 26.000 euro. Op dit moment heeft Neta geen concurrentie in China. De NIO ET5 Touring is veel duurder met een vanaf prijs van 35.000 euro. Maar er komt meer concurrentie aan, verschillende merken werken aan nieuwe stationwagens, waaronder BYD, Xpeng en Zeekr.