De nieuwe Lynk & Co 07 is op de Chinese markt gelanceerd. Het is een van de vele middelgrote plug-in hybride sedans, een populair segment in China. Lynk & Co is een Chinees automerk onder de Geely Group. Lynk & Co heeft in China een traditioneel dealernetwerk en de nadruk ligt op verkoop, niet op lease zoals in Nederland. Lynk & Co stond in april op de 22ste plek in de ranglijst met 17.045 verkochte auto’s, onder Geely (5), maar boven Zeekr (24) en Volvo (34).
In Europa is louter de Lynk & Co 01 verkrijgbaar, en alleen met een 1.5 turbo PHEV aandrijflijn. In China kan je de 01 ook krijgen met een dikke 2.0 turbo en vierwielaandrijving. In China is wel meer leuks van Lynk & Co te koop, het merk voert acht modellen, een mix van ICE en PHEV. Twee Lynk & Coos zijn extra interessant: de 03 en de 09.
Lynk & Co 03 & 09
De Lynk & Co 03 is een snelle sport sedan. Het huidige topmodel is de 03+ TCR Cyan, met een prijs van 53.000 euro. De naam refereert aan het FIA TCR World Tour kampioenschap, waar Lynk & Co aan mee doet met de 03, geprepareerd door Cyan Racing. Onder de kap ligt een 2.0 turbo & supercharger met 350 pk en 450 Nm, gekoppeld aan een automaat met acht versnellingen. De 03+ TCR Cyan heeft een carbon fiber body kit, een race onderstel en achterbank is vervangen door een rolkooi. De 09 is een grote SUV, die gebaseerd is op de huidige Volvo XC90. Maar Lynk & Co heeft de auto verder ontwikkeld, met meer luxe en nieuwe technologie. Eerder dit jaar kreeg de 09 nog een facelift compleet met een nieuwe PHEV aandrijflijn met 547 pk en 844 Nm. Dit is echt een koopje, voor 37.000 euro mag hij mee.
De nieuwe Lynk & Co 07 EM-P
De 07 is een fraai gelijnde sedan met scherpe lijnen, bijzondere spiegels, en een nieuwe interpretatie van de typische Lynk & Co koplampen. Hij staat op het CMA Evo platform, “EM-P” is Lynk-taal voor plug-in hybride. De aandrijflijn bestaat uit een 1.5 turbo, een elektromotor en een DHT (Dedicated Hybrid Transmission) met drie versnellingen. Het systeemvermogen is 375 pk en 615 Nm, en dat gaat allemaal naar de voorwielen. De topsnelheid is afgeregeld op 190 km/u en de 0-100 sprint duurt 6.5 seconden. Het gecombineerde bereik is een indrukwekkende 1400-kilometer en het EV bereik is 126 kilometer. Om dat te kunnen halen heeft de 07 EM-P een LFP accu met een capaciteit van 18.99 kWh en een brandstoftank van 60 liter.
Het interieur is minimalistisch, met een kantelbaar 15.4-inch scherm en een 11.4-inch scherm voor de bestuurder. De versnellingspook zit aan het stuur om ruimte te maken voor een dubbele draadloze oplader in het midden, een absolute must in China tegenwoordig waar de hele bevolking zwaar smartphone verslaafd is. Het interieur is verder afgewerkt met een leuke kleurenmix van goud-metaal, zilver, carbon, en blauw. De Lynk & Co staat vers bij de dealer met een prijs van 21.000 tot 23.500 euro.
De komende tijd blijft de topdrukte bij Link & Co. Het merk werkt onder andere aan een grote elektrische sedan, aan een nieuwe SUV en aan een MPV.