De MPV markt in China blijft groeien, met veel nieuwe auto’s en nieuwe merken. LEVC, een merk onder de Geely Group, wil een rijstkorreltje meepikken met de L380, een enorme elektrische MPV met een maximaal vermogen van 400 kW.
London Electric Vehicle Company (LEVC)
De London Electric Vehicle Company (LEVC) is een Britse automaker met een complexe geschiedenis, en het bedrijf achter de iconische London Taxi. In 2013 kwam LEVC volledig in handen van Geely, het moederbedrijf van o.a. Volvo, Zeekr en Lynk & Co. Op dit moment verkoopt LEVC twee modellen: de TX taxi en de VN5 bestelbus. De TX is de nieuwste variant van de London Taxi, de auto is volledig elektrisch en rolt van de band in het Verenigd Koninkrijk en in China. De VN5 is een bestelbus gebaseerd op de TX4 taxi, de voorganger van de TX. De VN5 is een EREV (extended range electric vehicle) en wordt alleen gebouwd in het VK.
De LEVC L380
De L380 is een MPV met een bijzonder ontwerp. De voorkant is kort, met de dagrijverlichting in een strip onder het logo. De werkelijke koplampen zitten in de bumper. Verder is de auto heel erg rechttoe rechtaan, met bijna volledig vlakke zijkanten en een kaarsrechte achterkant en aan iedere kant een schuifdeur. De L380 is genoemd naar de Airbus A380. Het is dan ook een grote auto: 5316/1998/1940, met een wielbasis van 3185 millimeter. De MPV staat op Geely’s Space Oriented Architecture (SOA) platform. De binnenkant is vooral ruim, LEVC claimt dat 75% van de lengte van de L380 in gebruik is voor de cabine. Het dashboard is eveneens doelmatig vormgegeven, met o.a. een 15.4-inch aanraakscherm en een gigantisch panoramisch dak.
Vier varianten & technische gegevens
Air | Zes zitplaatsen. Voorwielaandrijving. Vermogen: 200 kW/343 Nm. De topsnelheid is 170 km/u. Accu: 100 kWh ternair lithium voor een bereik van 570 kilometer. |
Pro | Zes zitplaatsen. Voorwielaandrijving. Vermogen: 200 kW/343 Nm. De topsnelheid is 170 km/u. Accu: 116 kWh ternair lithium voor een bereik van 675 kilometer. |
Max | Acht zitplaatsen. Vierwielaandrijving. Vermogen: 400 kW/686 Nm. De topsnelheid is 180 km/u. Accu: 140 kWh ternair lithium voor een bereik van 785 kilometer. |
Ultra | Zes zitplaatsen. Vierwielaandrijving. Vermogen: 400 kW/686 Nm. De topsnelheid is 180 km/u. Accu: 140 kWh ternair lithium voor een bereik van 805 kilometer. |
De L380 heeft geen goedkope bankjes maar individuele stoelen met armleuningen en veel beenruimte. Passagiers op de tweede rij hebben bovendien een eigen 12.8-inch scherm voor infotainment. De stoelen op de tweede rij kunnen omdraaien voor extra gezelligheid. De achtzitter heeft ook een leuk foefje: de achterste kan omklappen waardoor passagiers met de achterklep open een buitenbankje hebben. De stoelen kunnen compleet plat en dan transformeert de L380 met een op maat gemaakt matras in een camper.
Prijzen en positie van de L380
De L380 is primair voor de Chinese markt bestemd en wordt in China gebouwd. LEVC positioneert de L380 als een gezinsauto. Veel gezinnen hebben inwonende opa’s en oma’s en bovendien gaan steeds meer Chinezen in eigen land met vakantie, dus extra ruimte is welkom. De L380 concurreert met andere grote elektrische MPV’s zoals de Denza D9, de Li Mega, de Xpeng X9, en ook de Zeekr 009 uit eigen stal. De prijzen beginnen bij 49.000 euro voor de Air en eindigen met 62.000 euro voor de Ultra. De L380 is dus zeker geen koopje.
De toekomst
LEVC is al bezig met de ontwikkeling van nieuwe varianten van de L380, waaronder een zevenzitter en een extra luxe vierzitter. De meest extreme variant is een driezitter, met één stoel achterin, een kleerkast en een bed, en een enorm scherm in het midden. Op dit moment zijn er geen plannen om de L380 te exporteren naar Europa. Volgens nog onbevestigde berichten werkt LEVC ook aan een kleinere MPV met maximaal zes stoelen, deze zou eventueel wel deze kant op kunnen komen.