Met de komst van relatief goedkope elektrische platforms is het ook makkelijker om supercars te maken. Diverse Chinese automakers verkopen elektrische snelheidsmonsters om hun merk onder de aandacht te brengen. De laatste is de nieuwe Jiyue Robo X die werd onthuld op de Guangzhou Auto Show in China.
Wat is Jiyue?
Jiyue is een Chinees EV merk, opgericht in 2021 en gevestigd in Shanghai. De aandeelhouders zijn de zoekmachine-gigant Baidu en de Geely Group. Baidu is verantwoordelijk voor ontwerp en de ontwikkeling, Geely is verantwoordelijk voor de productie en levert het platform. Het ADAS, navigatiesysteem, de audio en het infotainmentsysteem komen van Baidu. Jiyue verkoopt twee auto’s, de Jiyue 01 SUV en de Jiyue 07 sedan. Met de verkopen gaat het langzaam de goede kant op. In oktober verkocht het merk 2958 auto’s, een nieuw record, en goed voor de 68ste plaats op de ranglijst, net onder Beijing en net boven SRM.
Baidu in auto’s
Baidu is vooral bekend om de gelijknamige zoekmachine, maar het is een breed technologiebedrijf dat ook actief is in streamingdiensten, robots, cloud computing, consumentenelektronica, chips en AI. Baidu is daarnaast actief in de auto-industrie onder de naam Baidu Apollo. Dit bedrijf maakt soft- en hardware voor autonoom rijden, infotainment en audiosystemen. Verder heeft Baidu Apollo het taxibedrijf Apollo Go, met een snel groeiende vloot van semiautonome en volledig autonome taxi’s. Het Jiyue merk staat los van het taxi project en is gericht op de consumentenmarkt.
De Robo X
De Robo X is een concept van een supercar die in 2027 op de markt komt. De auto lijkt nu al behoorlijk productie klaar. De Robo X heeft een typisch supercar-ontwerp, met veel vleugels, spoilers en scissor doors. Op de neus zit een zilverkleurig Jiyue logo. De wielkasten zijn deels open om de banden en remmen te koelen. De Robo X heeft een enkele ruitenwisser en fraai gestroomlijnde traditionele spiegels. Het luchtkanaal op het dak koelt het accupakket. De Robo X is geheel gemaakt van carbon fiber, wat het gewicht beperkt tot 1850 kilo.
De binnenkant is opgebouwd rond een carbon tub, met twee kuipstoelen met racegordels. Het stuur is een yoke met een ingebouwd scherm. De startknop en andere bedieningselementen zitten op de middentunnel. Verder is de Robo X uitgerust met een Robo Sound audiosysteem.
Aandrijving komt van vier elektromotoren. Jiyue heeft het vermogen nog niet bekendgemaakt maar heeft wel gezegd dat de Robo X in 1.9 seconden naar de 100 sprint. De auto is verder vooral heel laag: 4650/2000/1195 mm, wielbasis 2700 mm en het leeggewicht is 1850 kg. Volgens Jiyue heeft de Robo X een bereik van 650 kilometer. De concept car staat op Michelin Pilot Sport Cup 2 R circuitbanden, met grijs-zwarte velgen en dikke rode remklauwen.
Ook met AI
Jiyue noemt de Robo X een “AI Hypercar”. De auto is voorzien van krachtige “AI chips” en het nieuwste systeem voor autonoom rijden van Baidu Apollo. Daarmee moet de Robo X in staat zijn om volledig zelfstandig rondjes op het circuit te rijden.
Nu te bestellen
De Jiyue Robo X is nu te bestellen in China. Kopers moeten een aanbetaling doen van 49.999 yuan (6547 euro), maar de definitieve prijs is nog niet bekend. De productie van de Robo X is gelimiteerd tot 88 exemplaren. De eerste auto’s moeten begin 2027 geleverd worden.
De concurrentie
De Robo X is niet de enige elektrische supercar in China. De directe concurrenten zijn de Hyptec SSR en de Yangwang U9. Deze auto’s kunnen consumenten echter nu kopen, zonder dat ze nog twee jaar hoeven te wachten.
De Hyptec SSR
Hyptec is een performance-EV merk onder GAC. De SSR is een supercar met drie elektromotoren en een tweetraps versnellingsbak. Het vermogen van de SSR is 900 kW en 1230 Nm. De SSR weegt 1990 kilo. De topsnelheid is begrensd op 251 km/u en de 0-100 duurt 1.9 seconden. De elektriciteit wordt opgeslagen in een CALB ternary lithium accu met een capaciteit van 75 kWh, daarmee heeft de SSR een bereik van 506 kilometer. De SSR kost 1.286 miljoen yuan (168.000 euro).
Yangwang is een topklasse NEV merk onder BYD. De Yangwang U9 is een supercar met een bijzonder ontwerp en met vier motoren. Bij elkaar leveren die 960 kW en 1680 Nm. Meer vermogen dan de SSR maar de U9 is met 2475 kg ook flink zwaarder. De topsnelheid is 300 km/u en de sprint van 0-100 duurt 2.36 seconden. Onder de vloer ligt een BYD Blade LFP accu met een capaciteit van 80 kWh en een bereik van 450 kilometer. De Yangwang U8 kost 1.68 miljoen yuan (220.000 euro).
Eervolle vermelding: de Qiantu K50
De Qiantu K50 was China’s eerste elektrische supercar. De auto werd geproduceerd van 2018 tot en met 2020, met een totale productie van ongeveer duizend stuks. De K50 werd aangedreven door twee elektromotoren met een opgeteld vermogen van 320 kW en 680 Nm. De Qiantu K50 woog 1960 kilo, vergelijkbaar met de veel nieuwe SSR. De topsnelheid van de K50 was begrensd op 200 km/h en de sprint van 0 naar 100 duurde 4.6 seconden. De ternary lithium accu had een capaciteit van 79 kWh voor een bereik van 380 kilometer.
Supercars die niet het productiestadium bereikten
Niet alle ideeën halen productie. Ook andere Chinese automerken hadden serieuze plannen voor elektrische supercars. Twee daarvan kwamen heel dicht bij productie, maar haalden het net niet.
ArcFox GT
ArcFox is een EV merk onder BAIC. De ArcFox GT was een concept supercar met vier elektromotoren en een vermogen van 760 kW en 1320 Nm. De auto werd in 2019 onthuld. De topsnelheid was 255 km/u en 0-100 duurde 2.9 seconden. ArcFox maakte verschillende prototypen en ook nog een GT Race Edition concept voor op het circuit. Het merk was serieus bezig met de ontwikkeling van een productieversie, maar rond 2022 werd het project gestopt. De concepts zijn nog wel tentoongesteld in ArcFox dealers.
NIO EP9
NIO is het nu welbekende accuwissel merk. De eerste NIO was echter de EP9, een elektrische concept supercar met vier motoren die werd onthuld in 2018. Het totale vermogen was 1014 kW en 1480 Nm, met een topsnelheid van 313 km/u en een 0-100 in 2.7 seconden. NIO bouwde diverse concept en twee race-prototypen die records zetten op de Nürburgring en op het Circuit of the Americas. Verder produceerde NIO acht ‘straatversies’ die werden verkocht aan de eerste investeerders in het merk. Deze auto’s mogen echter niet de weg op en zijn ook nooit gezien op trackdays. De concepts staan soms tentoongesteld, zelfs nu nog, in NIO Houses in China.