De markt voor kleine elektrische auto’s groeit snel in China en veel merken ontwikkelen nieuwe modellen. Een daarvan is de Geely Geome Xingyuan, een achterwiel aangedreven vijfdeurs hatchback met een maximaal bereik van 410 kilometer.
Geome en Geometry
Zoals ook bij veel andere Chinese automakers is het bij Geely soms een rommeltje met de vele verschillende merk- en serie namen. Geometry is een apart merk onder de Geely Group, net als bijvoorbeeld Lynk & Co en Zeekr. Geome is echter een serie onder het Geely merk. Verkopen van Geome tellen dus mee voor het Geely merk en niet voor het Geometry merk. Dit is erg verwarrend, ook in China, en dit wordt nog versterkt doordat Geely regelmatig modellen en series heen en weer schuift tussen verschillende divisies. Nu zit het zo:
Geely Group > Geometry [merk].
Geely Group > Geely [merk] > Geome [serie].
Maar dat kan dus volgend jaar weer anders zijn.
Het Geely merk in China
Het merk Geely verkoopt op dit moment 12 modellen in China, met een mix van ICE, PHEV, en EV aandrijflijnen. Geely doet het goed en staat steevast in de verkoop top 10, in augustus zelfs op de vijfde plaats met 67.663 verkochte auto’s. Daarmee stond Geely net onder Wuling en net boven Tesla. Tot nu toe is er maar één Geely Geome, de Panda Mini, een leuke 3-deurs elektrische stadsauto die concurreert met auto’s als de Baojun Mini EV en de Chery QQ Ice Cream.
De Geely Geome Xingyuan
De nieuwe Geely Geome Xingyuan is gepositioneerd boven de Panda Mini en de directe concurrenten zijn de BYD Dolphin en de Wuling Bingo. Xingyuan (星愿) betekent ‘Sterren Wens’. De auto heeft een leuk maar niet overdreven verrassend ontwerp, met zachte ronde vormen en een vriendelijke snuit. De Xingyuan is net als de meeste kleine elektrische auto’s vooral gericht op jonge vrouwen.
Het interieur van de Geely Geome Xingyuan
De binnenkant is opgeruimd en ruim, met lichte kleuren en hippe stadsgezichten op het dashboard en op de deuren. De auto heeft een tweespaaks stuurwiel met een platte onderkant. De rijkeuzeknop zit ouderwets in het midden, bij de meeste nieuwe Chinese auto’s in dit segment zit deze knop al lang op een hendel achter het stuur. Het aanraakscherm heeft een diameter van 14.6-inch en het digitale instrumentarium meet 8.8 inch.
Flyme Auto
Het infotainmentsysteem draait op Flyme Auto, een nieuw besturingssysteem voor auto’s dat ook wordt gebruikt door Lynk & Co en Galaxy. Dit systeem is gebaseerd op Meizu Flyme OS, een besturingssysteem voor smartphones ontwikkeld door smartphonemaker Meizu. Dit bedrijf werd in 2022 door Geely overgenomen. Geely wil daarmee een vergelijkbaar ecosysteem tussen telefoon en auto opzetten zoals ook NIO, Huawei en Xiaomi dat hebben gedaan.
Het formaat en de technische gegevens van de Geely Geome Xingyuan
De Xingyuan is een kleine auto. Het formaat is 4135/1805/1570, met een wielbasis van 2650 en een leeggewicht van 1590-1160 kilo. De bagageruimte is 375 liter en 1320 liter met de achterbank naar beneden. De auto heeft een frunk van 70 liter en dat is groot voor het segment. Het is een achterwiel aangedreven auto met één elektromotor. Geely levert slechts twee verschillende aandrijflijnen, terwijl bij de concurrenten vaak veel meer versies beschikbaar zijn.
- Vermogen: 58 kW/130 Nm. De topsnelheid is 125 km/u. Accu: 30.12 kWh LFP met een consumptie van 10.9 kWh/100 km en een bereik van 310 kilometer.
- Vermogen: 85 kW/150 Nm. De topsnelheid is 135 km/u. Accu: 40.16 kWh LFP met een consumptie van 10.7 kWh/100 km en een bereik van 410 kilometer.
Lekkere ijsjes
De Xingyuan is verkrijgbaar in zeven verschillende kleuren die zijn gebaseerd op de smaken van ijsjes van ijsmaker Häagen-Dazs. De kleuren zijn (vertaald): Vanilla Rice, Basil Green, Iceberry Pink, Milk Cover White, Mousse Silver, Truffle Gray en Sea Salt Blue. Geely en Häagen-Dazs hebben een promotie samenwerking in China. Iedereen die bij een Geely dealer een Xingyuan komt testrijden krijgt ter plekke een gratis Häagen-Dazs ijsje uit de vriezer mee.
De prijslijst van de Geely Geome Xingyuan
Geely levert de Geome Xingyuan met twee aandrijflijnen en in vijf uitrustingsniveaus. De prijslijst is dan ook kort en overzichtelijk: van 78.800 RMB tot 107.800 RMB en dat is omgerekend 10.080 tot 13.800 euro. De kans dat de Xingyuan naar Europa komt is klein maar Geely heeft wel plannen voor export naar Zuidoost Azië en naar Zuid Amerika.