Galaxy is een premium lijn onder het Geely merk, met een eigen designtaal, marketing, en dealernetwerk. De Galaxy lijn is gericht op jonge consumenten, en de auto’s zijn dus afgeladen met de nieuwste technologie. Galaxy verkoopt op dit moment 3 auto’s: de L6 sedan, de E8 sedan en de L7 SUV. Modellen met een L in de naam zijn PHEV’s en modellen met een E zijn EV’s. De nummers hebben ook betekenis: even nummers voor sedans en oneven voor SUV’s. Een naamsysteem met logica, dat zie je maar weinig in China.
Mooi maar niet spannend
De Geely Galaxy E5 is een middelgrote SUV met een mooi maar ook behoudend ontwerp, met smalle koplampen, vouwen over de deuren, verborgen deurhendels en een klein spoilertje boven de achterruit. De koplampen met donkere lenzen zijn een nieuwe ontwerptrend in China, bijna iedere auto die op de markt komt heeft dit type lampen. Trends worden altijd razendsnel gekopieerd in China. Het interieur van de E5 is indrukwekkend, met lichte kleuren en mooie materialen zoals hout en aluminium. Het twee-spaak stuur is ovaal van vorm met een platte onderkant en een indrukwekkende knoppenwinkel. Ook in het midden een rijtje knoppen en een draaiknop. Steeds meer Chinese automakers brengen knoppen terug in het interieur. In het midden zit een groot touchscreen, de bestuurder heeft een instrumentenpaneel en een HUD. Het audiosysteem met 16 speakers is gemaakt door het Chinese Wanos, veel andere merken gebruiken Europese of Japanse audio-merken.
Veel eigen techniek
Het besturingssysteem heet Flyme Auto OS, ontwikkeld door Meizu, een smartphone fabrikant die in 2022 door de Geely Group werd opgeslokt. Geely een ‘ecosysteem’ neerzetten waar smartphones en auto’s naadloos samenwerken, net als Xiaomi en Huawei dat doen. Meizu is ook de maker van de Polestar Phone, die voorlopig alleen in China te koop is. De meeste Chinese automakers maken gebruik van Amerikaans Nvidia chips. Maar ook hier kiest Geely lokaal: de Longying One, een ‘smart cabin chip’ ontwikkeld door chipmaker SiEngine, waar de Geely Group weer een belang in heeft. De 7nm chip stuurt het infotainment én de ADAS aan, andere fabrikanten gebruiken meestal twee aparte chips.
De E5 staat op het Geely Electric Architecture (GEA) platform. Het formaat is: 4615/1901/1670, 2750. De E5 heeft een elektromotor op de achteras met 218 pk, de topsnelheid is 175 km/u. Onder de vloer ligt een LFP accu met een nog onbekend formaat.
“Geely heeft het vermoedelijk al druk genoeg in Europa, met Volvo, Polestar, Smart en Zeekr”
Voor China en de wereld
De Galaxy E5 komt deze zomer op de Chinese markt met een geschatte prijs van 150.000 – 200.000 yuan (19.200 – 25.700 euro). De E5 is ook bedoeld voor export. Geely zegt dat de E5 de eerste auto is die van het begin is ontwikkeld met rechts- en links gestuurde varianten, en dat is van belang voor export naar Zuidoost Azië, waar Chinese merken de EV-markt grotendeels in handen hebben. Geely wil de Galaxy lijn ook in Europa gaan verkopen, maar wanneer precies is onduidelijk. Geely heeft het vermoedelijk al druk genoeg in Europa, met Volvo, Polestar, Smart en Zeekr. In China groeit de Galaxy lijn gewoon verder, dit jaar komen er naast de E5 nog twee nieuwe modellen in de showrooms.