De Dodge Charger Daytona is een dikke elektrische musclecar met 499 kW en AWD

Dodge heeft in de Verenigde Staten de nieuwe Charger Daytona onthuld, een typische Amerikaanse tweedeurs muscle car met maximaal 499 kW, vierwielaandrijving en namaak V8 geluiden. De Charger Daytona is te koop vanaf €58.670. 

Namen en versies

De Dodge Charger Daytona is in eerste instantie alleen verkrijgbaar als een tweedeurs coupé. Volgend jaar komt een vierdeurs sedan versie op de markt. Hiermee vervalt de Challenger naam. Volgend jaar lanceert Dodge ook de Charger Sixpack, een benzineversie met een zescilinder lijnmotor. Ook deze zal zowel als coupé en sedan bij de dealer staan.

Vroeger was het makkelijk: Charger: sedan. Challenger: coupé. Nu is het anders: Charger Daytona (EV) 2-deurs of 4-deurs. Charger Daytona Sixpack (ICE) 2-deurs of 4-deurs.

Design en uitrusting van de Dodge Charger Daytona

De Charger Daytona is onmiskenbaar een muscle car. De auto is breed, lang en dik, met een power bulge op de motorkap, een hoge raamlijn, grote wielen en een relatief korte achterkant.

De auto heeft een nieuw-oud logo: de Fratzog Badge. Dit logo werd eerder gebruikt op Dodge muscle cars in de jaren ‘60 en ‘70. Volgens Dodge symboliseert het logo de “elektrische toekomst van Dodge”. Een interessant detail is de R-Wing, twee sleuven in de grille naast de Fratzog badge die de lucht over de motorkap sturen. Dodge zegt dat de R-Wing de frontale luchtweerstand vermindert en de downforce bij hoge snelheden verhoogt.

De Daytona heeft een ruim interieur met vijf zitplaatsen. Het stuur heeft een vierkant-ronde vorm en is volgeladen met knoppen. De rij-selectiehandel heeft de vorm van de kolf van een pistool. De bestuurder beschikt over een 16-inch instrumentenpaneel. Het 12.3-inch aanraakscherm staat opvallend ver naar rechts.

Driften en Donuts

Via het scherm kan de bestuurder diverse rijstanden selecteren. Bijzonder zijn de Drift Mode, de Drag Mode voor extra snelle sprints en de Donut Mode waarbij de voorste motor wordt uitgeschakeld om het ronddraaien in een cirkel te vergemakkelijken. Een burn-out maken kan met Line Lock, waar de achterwielen extra snel gaan draaien en de voorwielen op de rem blijven staan.

Fratzonic Chambered Exhaust

Een van de vreemdste kunststukjes van de Charger Daytona is de Fratzonic Chambered Exhaust. Dit is een speaker onder de achterbumper die de geluiden van een supercharged V8 nabootst. Bij gasgeven gaan de ‘toeren’ omhoog, en weer omlaag bij gas los. Veel merken gebruiken kunstmatige motorgeluiden maar de Charger Daytona is de eerste EV met de geluiden van een benzinemotor.

Technische gegevens van de Dodge Charger Daytona

De Charger Daytona staat op het STLA Large platform. Het formaat is meer slagschip dan een muscle car: 5247/2026/1498, met een wielbasis van 3073. De Daytona heeft vierwielaandrijving met twee elektromotoren.

De Charger Daytona is beschikbaar in twee versies met ieder een optionele power upgrade. Deze upgrade is in het eerste modeljaar gratis. Dodge heeft het vermogen prijsgegeven maar nog niet het precieze koppel, ook specificaties voor de prestaties zijn ook nog niet compleet. Tot nu toe heeft Dodge de volgende gegevens bekend gemaakt:

Charger Daytona R/T: 340 kW (456 pk).

Charger Daytona R/T Stage 1: 370 kW (496 pk). 0-60 mph in 4.7 seconden.

Charger Daytona Scat Pack: 440 kW (590 pk).

Charger Daytona Scat Pack Stage 2: 499 kW (670 pk). 0-60 mph in 3.3 seconden.

Accu & laden

Onder de vloer ligt een grote 100.5 kWh lithium-ion accu voor een bereik van 241 mijl, 388 kilometer. De Charger Daytona heeft een 400-volt architectuur en dat is bijzonder voor een nieuwe auto in deze prijsklasse, de meeste concurrenten gebruiken 800V. Dit heeft negatieve gevolgen voor de laadsnelheid. Dodge claimt 20-80% in 24 minuten met een maximale snelheid van slechts 210 kW.

De Quarter Mile

In de VS draait alles om de quarter mile, de sprint vanuit stilstand tot het einde van een recht stuk van 1 ⁄4 mijl (0.40 km). Dodge claimt een tijd van 11.5 seconden voor de Scat Pack Stage 2. Om dit te bereiken heeft de accu een maximaal ontlaadvermogen van 550 kW. Deze piek is ontwikkeld voor de quarter mile, en geeft het vermogen precies lang genoeg af om de beloofde tijd te rijden. De Xiaomi SU7 Ultra is uitgerust met een vergelijkbaar systeem.

Prijzen en beschikbaarheid

Op dit moment biedt Dodge alleen de Charger Daytona R/T Stage 1 en de Charger Daytona Scat Pack Stage 2 aan, dus met de gratis extra paardenkrachten. De prijzen zijn $59.995 en $73.190 (€58.670 en €70.668), en daar gaat de Amerikaanse EV-subsidie van $7500 nog vanaf. De Charger Daytona is nu te bestellen. Leveringen beginnen begin 2025. De kans dat de Dodge Charger Daytona officieel naar Nederland komt is klein, maar er zullen vast een paar exemplaren op de Nederlandse weg belanden via de grijze markt.

1450 500 Lease-e

De aanschafwaarde is het maximale leasebedrag exclusief BTW. De BTW betaal je zelf aan en kan je als ondernemer terugvragen van de belastingdienst.

Het bedrag dat je bij het afsluiten van het leasecontract direct overmaakt. De aanbetaling verlaagt je leasebedrag en je maandelijkse termijn.

Het bedrag dat je aan het einde van het contact betaalt. Hierover betaal je alleen rente.