De concurrentie op de Chinese EV markt is keihard. Merken verlagen constant hun prijzen en komen iedere dag met nieuwe modellen die net weer iets beter en goedkoper zijn. Ook in het elektrische stadsmini segment wordt hard gestreden om de gunst van de consument. Merken stunten met lage prijzen en met een relatief rijke uitrusting.
Wat is een Chinese stadsmini?
Auto’s uit dit segment zijn met name bedoeld voor gebruik binnen de stad, maar het zijn volwaardige auto’s die gewoon op de snelweg mogen rijden, al zie je dat zelden. Typische stadmini kenmerken zijn: 3-deuren en een maximale lengte van rond de 3.2 meter, een hoge koets, genoeg plek voor twee volwassenen en twee kinderen, achterwiel aangedreven, veel keuzemogelijkheden voor motoren en accu’s, een ‘schattig’ ontwerp, en heel veel pastelkleuren voor de buiten- en de binnenkant.
Het merk Besturn
De stadsminimarkt is opgeschud door de komst van een nieuweling: de Bestune Pony. Bestune, vroeger bekend als Besturn, is een Chinees automerk onder First Auto Works (FAW). Bestune maakt een mix van grote sedans, sportieve crossovers en MPV’s. De meeste zijn benzineauto’s, aangevuld met een paar PHEV’s en EV’s. De Pony past totaal niet bij de rest van het gamma van Bestune. Dat zie je wel vaker in China: als een bepaald segment aan het groeien is willen alle merken meespelen, ook al hebben ze geen enkele ervaring met het type auto.
De Besturn Pony
De Pony lijkt meer speelgoed dan een auto, de minuscule wieltjes staan helemaal op de hoeken, de voorlichten zijn enorm en op de deuren zitten stootkussens. De Pony is te krijgen in hippe kleuren, zoals Peach Pink, Camellia Green en Bubble Blue. Het interieur is simpel maar leuk, met meer pastelkleuren, grote witte knoppen met de RND pontificaal in het midden, een twee-spaak stuurwiel met een platte onderkant, en een radio geïnspireerd door game controllers.
De techniek van de Pony
De Pony heeft achterwielaandrijving, met de motor pal op de as. Het vermogen is 20 kW en 85 Nm, goed voor een topsnelheid van 100 km/u. Kopers kunnen kiezen tussen een LFP accu van 9.4 kWh of 13.9 kWh, voor een bereik van 122 en 170 kilometer. Het is een klein wagentje: 3000/1510/1630, met een wielbasis van 1953. De wieltjes hebben een diameter van 12 inches. De Pony weegt, afhankelijk van de accu, 685 of 715 kilo. De draaicirkel is slechts 4.28 meter. Achterin kan 81-liter bagage mee, met de tweede zitrij plat is dat zelfs 734 liter. Laden duurt maximaal 6.5 uur op AC, snelladen kan niet. Verder krijgen kopers een 7-inch digitaal instrumentenpaneel, Bluetooth verbinding voor de smartphone, een USB-C poort, elektrische ramen voor, en twee parkeersensoren.
De prijs van de Pony
Hier is het wonder. De Pony staat bij de Bestune dealer met een prijs van 26.900 tot 31.900 yuan, en dat is 3.400 tot 4.500 euro. Tot de komst van de Pony kostten de goedkoopste stadsmini’s rond de 30.000 yuan, dus de lage prijs van de Pony was een flinke klap met de hoef die hard aankwam in het segment. Andere merken kwamen meteen met prijsverlagingen.
De Pony en zijn directe concurrenten
De Bestune Pony is zelfs na deze verlagingen nog steeds de goedkoopste, maar het is ook de auto met het meest beperkte aanbod. De meeste concurrenten bieden meerdere motoren en accu’s aan, Wuling heeft zelfs een versie die 300 kilometer ver kan komen.
De toekomst van de Pony
De komende tijd gaat Bestune de stal van de Pony dan ook verder uitbreiden, met een sterkere motor en een grotere batterij. Verder werkt Bestune aan een vijfdeurs-versie en aan een tweezits cabriolet. De stadsminimarkt blijft dus nog wel even in beweging.