Sony en Honda hebben op de CES 2025 in Las Vegas eindelijk de productieversie van hun eerste auto onthuld. De Afeela 1 is een elektrische sedan met 360 kW en een bereik van 483 kilometer. De 1 is al te reserveren maar klanten moeten nog wachten tot midden 2026 voor ze hun auto op de stoep hebben staan.
Wat is Afeela?
Afeela is een merk van Sony Honda Mobility (SHM), een samenwerking tussen het consumenten elektronicaconcern Sony en automaker Honda. SHM werd in 2022 opgericht, en in 2023 werd de Afeela sedan onthuld, toen nog als concept. De Afeela naam staat voor Autonomy, Augmentation en Affinity. Sony levert de elektronica en de software. Honda is verantwoordelijk voor het platform, de motoren en de productie. De fabriek is niet in Japan maar in Ohio, in de Verenigde Staten.
De Afeela 1
De Afeela 1 is de eerste auto van het nieuwe merk. Het is een gladde liftback sedan met een scherm tussen de koplampen waar de gebruikers tekst en animaties mee kunnen laten zien. Boven de voorruit zit een lidar-camera combinatie die zo van NIO lijkt te zijn overgenomen.
De koets loopt ver door naar achteren voor extra ruimte, en helemaal achterop staat een sportieve pop-up spoiler. De lampen lopen ver door over de schermen en de auto staat op grijze aero velgen. De 1 heeft geen deurhendels maar touch-buttons op de B- en C-stijlen.
Het interieur is minimalistisch vormgegeven. Het dashboard bestaat uit twee schermen: een digitaal instrumentenpaneel en een breed infotainmentscherm. Onder het scherm zit een rij knoppen voor de verwarming. De Afeela 1 is verder voorzien van een yoke stuurwiel, twee draadloze opladers, twee bekerhouders en een audiosysteem van Sony. In de duurste versie hebben passagiers achterin ieder een scherm van 12.9 inch voor entertainment.
Boven op de middentunnel zit een grote en wat ouderwetse controller-knoppen combinatie.
Spiegels en camera-spiegels
De spiegel situatie is interessant. De auto’s op de persfoto’s hebben gewone spiegels én schermen voor camera-spiegels. Een unieke opstelling, vooral ook omdat de spiegels en schermen naast elkaar zitten en hetzelfde beeld laten zien. Afeela zegt er niets over. Misschien is het een geavanceerd dodehoeksysteem. Een Photoshop foutje lijkt echter meer waarschijnlijk, camera spiegels zijn nog niet overal toegestaan, waardoor fabrikanten versies moeten ontwikkelen met en zonder camera spiegels. De foto’s lijken beide versies te combineren.
Technische gegevens van de Afeela 1
De Afeela 1 staat op een speciaal ontwikkeld EV platform. Het formaat is: 4915/1900/1460, met een wielbasis van 3000 millimeter. De Afeela 1 is een vierwielaangedreven auto met twee motoren, die ieder 180 kW leveren. De lithium-ion accu heeft een capaciteit van 91 kWh en daarmee heeft de auto volgens de Amerikaanse EPA meetmethode een bereik van 300 miles (483 kilometer). De maximale snellaadsnelheid is 150 kW, AC laden kan met maximaal 11 kW.
Rijassistentiepakket
De Afeela 1 heeft een uitgebreid L2 rijassistentiesysteem, maar de configuratie staat nog niet helemaal vast. Afeela zegt dat de auto is “anticipated to be equipped” met 40 sensoren, inclusief 18 camera’s, 9 radars, 12 ultrasone radars en een lidar.
Prijzen en beschikbaarheid
Afeela biedt twee uitrustingsniveaus aan voor de 1, de Origin is het basismodel en de Signature is het topmodel. Wie een Afeela 1 wil hebben moet nog even wachten. In midden 2026 begint de levering van de Signature en die kost $102.900 (€98.800). Pas in 2027 komt de goedkopere Origin op de markt en die mag weg voor $89.900 (€86.300). Afeela komt daarbovenop met twee abonnementen: Intelligent Drive, met extra rijhulpsystemen en Personal Agent, een soort digitale assistent. De abonnementen zijn de eerste drie jaar gratis en daarna moeten klanten betalen, de prijzen zijn nog niet bekend.
Afeela houdt en simpel en saai met de kleuren: de Origin is alleen beschikbaar in Core Black met een Black interieur. Bij de Signature kunnen klanten kiezen tussen Core Black, Tidal Gray en Calm White, en van binnen tussen Black of Gray. De Afeela 1 is al te reserveren, maar alleen voor inwoners van de Amerikaanse staat Californië. De reserveringskosten zijn $200.
Concurrentie
Met de nu getoonde specificaties, uitrusting en prijs zal de Afeela 1 het nog moeilijk krijgen tegen de concurrentie in de VS. Zowel Tesla als Lucid bieden meer vermogen en bereik voor minder dollars. In Europa is er nog meer concurrentie en aan China hoeft Afeela helemaal niet te beginnen met deze auto. Het merk heeft nog niets gezegd over eventuele exportplannen, dus voorlopig blijft de nieuwe elektrische sedan vermodelijk in de Verenigde Staten.