Cupra maakt een opvallende entree in de Formule E door een samenwerking aan te gaan met Kiro Race Co voor het seizoen 2024/2025. Het team zal deelnemen met twee ervaren coureurs: Dan Ticktum en David Beckmann, wat meteen de serieuze intenties van het merk aangeeft.
Een strategische stap?
Technologisch gezien leunt het team op de Porsche 99X Electric WCG3, een bewezen raceplatform van een tweevoudig wereldkampioen. In 2023 met Jake Dennis en het jaar daarop met Pascal Wehrlein. Cupra voegt daar naar eigen zeggen zelf ontwikkelde elektrische expertise aan toe, met als doel ‘de sportieve prestaties te verbeteren en technologische innovatie aan te jagen’.
Xavi Serra, Global Head of Racing bij Cupra, benadrukt dat de Formule E meer is dan een raceklasse. “Dit platform stelt ons in staat om rechtstreeks de technologie van onze elektrische productieauto’s te ontwikkelen en te testen,” aldus Serra. Het is een eerlijke strategie die verder kijkt dan alleen sportieve ambities.
De keuze voor Formule E is strategisch: het kampioenschap fungeert als laboratorium voor elektrische automotive technologie. Coureurs David Beckmann en Dan Ticktum lieten tijdens officiële tests al veelbelovende prestaties zien, met Beckmann die een indrukwekkende rondetijd neerzette van 1m27,755s.
Cupra kijkt naar de toekomst
Het team wordt ondersteund door The Forest Road Company, een investeerder die gelooft in de potentie van elektrische motorsport. Jeremy Tarica, Managing Director, ziet de samenwerking met Cupra als een cruciale stap in hun ontwikkeling.
Kritisch bekeken is de Formule E echter niet zonder uitdagingen. De elektrische racesport worstelt nog steeds met batterijduur, laadtechnologie en met name de publieke perceptie.
De deelname van Cupra toont echter commitment om deze uitdagingen aan te gaan en bij te dragen aan technologische vooruitgang. Met name omdat Cupra als het betaalbare sportieve merk wordt neergezet binnen de VAG-groep. Een rol die eerder voor Seat leek weggelegd. Maar dit van origine Spaanse merk staat al langer op een zijspoor. Dus ondanks dat Cupra zelf aangeeft dat het met name draait om de verdere ontwikkeling van elektrische auto’s, is het ook direct een mooie manier om Cupra verder in de spotlights te zetten. Terwijl er met de powerunit van Porsche lekker in eigen geshopt kan worden.
Het team debuteert op 7 december in São Paulo, Brazilië. De definitieve teamkleurstelling wordt in januari onthuld tijdens de race in Mexico City.
Racekalender Formule E-seizoen 2024/2025
7 december Ronde 1 – São Paolo
11 januari Ronde 2 – Mexico City
14 februari Ronde 3 – Jeddah
15 februari Ronde 4 – Jeddah
12 april Ronde 5 – Miami
3 mei Ronde 6 – Monaco
4 mei Ronde 7 – Monaco
17 mei Ronde 8 – Tokyo
18 mei Ronde 9 – Tokyo
31 mei Ronde 10 – Shanghai
1 juni Ronde 11 – Shanghai
21 juni Ronde 12 – Jakarta
12 juli Ronde 13 – Berlijn
13 juli Ronde 14 – Berlijn
26 juli Ronde 15 – Londen
27 juli Ronde 16 – Londen
Tekst: Arjan Hordijk