Een opvallende nieuwkomer is de Citroën ë-C3 Aircross. Deze auto, een zustervoertuig van de Opel Frontera-e, onderscheidt zich door een slimme combinatie van een aantrekkelijke prijs en veel ruimte, zelfs met 7 zitplaatsen, waarmee hij een bijzondere plaats in het segment van de B-SUV’s inneemt.
Focus op functionaliteit
Citroën zet met de ë-C3 Aircross vooral in op ruimte en functionaliteit. Met de mogelijkheid om tot zeven personen te vervoeren, biedt hij een zeldzame combinatie veel ruimte bij een relatief compact formaat. Dit maakt deze auto ideaal voor gezinnen die willen overstappen op elektrisch rijden zonder concessies te doen aan ruimte. De optionele derde zitrij verhoogt de flexibiliteit, handig voor grotere gezinnen, papa’s die regelmatig met het voetbaalteam van zoonlief op pad gaan of voor momenten waarop je extra ruimte nodig hebt voor bagage of vervoer van grotere items. De tweede zitrij van de auto is verschuifbaar terwijl de derde zitrij neerklapbaar is. Zo transformeer je de auto in een handomdraai van personenbusje naar pakezel.
Smart Car platform
Een ander aspect waarin de Citroën ë-C3 Aircross zich zou moeten onderscheiden, is de aantrekkelijke prijs. Die kunnen we jammer genoeg nog nergens aan staven. We moeten het opmaken uit het feit dat de nieuwe Citroën het Smart Car platform staat. Dit platform heeft Stellantis specifiek voor de goedkopere modellen ontwikkeld.
Citroën gebruikt dit platform ook voor de kleinere ë-C3, die voor minder dan 25 mille verkrijgbaar is. Dat duidt er dus op dat de Citroën ook de elektrische ë-C3 Aircross wel eens voor een ongekend scherpe prijs zou kunnen gaan aanbieden. Misschien wel voor prijzen vanaf zo’n 30 mille? Daarmee zal hij, net als zijn zusje Opel Frontera-e, de markt wel eens aardig op kunnen schudden.
Wie op internet gaat zoeken naar meer informatie over deze Citroën ë-C3 Aircross, zou wel eens op de Indiase website van het Franse merk terecht kunnen komen en daar een gelijknamige auto vinden. Die heeft dezelfde basis, maar is een stuk kleiner, namelijk 3,98 meter lang. Citroën heeft de Europese versie van de ë-C3 Aircross bewust een stuk groter gemaakt: 4,39 meter. Ook zal het Franse merk de lat met betrekking tot de specificaties een stukje hoger leggen.
Gissen naar de specificaties
Citroën heeft qua specificaties nog niet alle kaarten op tafel heeft gelegd. We mogen ervan uitgaan dat de Citroën ë-C3 Aircross een aandrijflijn en accupakket krijgt die een goede balans bieden tussen prestaties en betaalbaarheid. Om hem een beetje bruikbare actieradius te geven, zal hij waarschijnlijk een accupakket van ongeveer 50 kWh moeten hebben. Dat zou resulteren in een actieradius van bijna 400 kilometer volgens de WLTP-norm. Dat is meer dan voldoende voor zowel stadsritten als langere trips. Wie weet komt er ook een kleiner pakket van 44 kWh om hem écht betaalbaar te maken.
Qua oplaadmogelijkheden zal hij standaard geschikt zijn voor DC-snelladen, waarbij een snelheid van maximaal 100 kW waarschijnlijk is. Dat kan namelijk ook met de kleinere ë-C3. Wat betreft het reguliere AC-laden zal Stellantis zeggen dat 7,4 kW (2-fasen dus) genoeg is. De Nederlandse markt zal waarschijnlijk eerder 11 kW vragen. Of die 11 kWh er standaard of optioneel komt, is niet bekend.
Voor de aandrijving zal hij wellicht de 83 kW (113 pk) van de kleinere ë-C3 krijgen, terwijl de bekende 100 kW waarschijnlijk in de duurdere uitvoeringen zit.
Marktperspectief
Als de Citroën ë-C3 Aircross inderdaad echt scherp geprijsd wordt, is hij uitstekend gepositioneerd om een belangrijke speler te worden in het elektrische B-SUV-segment. Met zijn combinatie van ruimte, betaalbaarheid en rijbereik trekt de auto dan een heel breed publiek aan. Echt een auto die bijdraagt aan het toegankelijker maken van elektrische voertuigen voor gezinnen. De onthulling is gepland voor medio 2024. Dan weten we wat meer over de toekomstperspectieven van deze functionele elektrische SUV.